نمود زیبایی شناسانه هنر اسلامی در نقاشی معاصر ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده آذین رستمی
- استاد راهنما جلال الدین سلطان کاشفی بهنام کامرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
هنر اسلامی علی رغم گذشت زمان و در طی گذر تاریخی، دارای هویتی یکسان بوده که همانا توجه به ذات اقدس باری تعالی است. هنرمند مسلمان ایرانی نیز همواره در پی ارائه و نمایش وجهی از زیبایی بوده است که بتواند انسان را به سمت وجه معنوی حیاتش رهنمون سازد. بدین منظوردر روند این تحقیق پیرامون نقاشی معاصر، توجه به گذشته ی هنری از اولویت های امر است تا در سایه این بازنگری، نوآوران به پشتوانه های پویای سرزمین خویش دست یافته و بتوانند در روند شکل گیری آثارشان تحولی به وجود آورند. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناخت آثار آن دسته از نقاشان معاصری است که وجوه زیبایی شناسانه هنر اسلامی در آثارشان متجلی است. در ادامه این سوال مطرح می شود، که آیا زیبایی شناسی هنر اسلامی در نقاشی نوگرای ایران جایگاهی دارد؛ یا نقاشی مطروحه توانسته است به هویتی مستقل دست یابد؟ تحقیق پیرامون این بحث، مبتنی بر این فرضیه است که هنر ایرانی-اسلامی در طول دوران خود توانسته در هنر معاصر ایران نقش داشته باشد، پس بر این اساس می توان عناصر و ویژگی های به کار رفته شده در هنر قدیم ایران را در هنر امروز ردیابی نمود. بنابراین اگر چنین باشد می توانیم هویتی مستقل و عاری از تقلید نا به جا از هنر غرب را در روند رو به رشد نقاشی جهانی پیدا کرد. به عنوان یافته و نتیجه این تحقیق؛ آنچه انجام آن در نقاشی معاصر لازم به نظر می رسد، اصلاح نحوی دید و رعایت آن وجوه زیباشناسانه ای است که از هنر گذشته برجای مانده است؛ این شناخت باید با اتکا بر باورها و نمادها و ریشه های عمیق ملی و مذهبی سرزمینان ایران باشد، چراکه هنرمند هیچگاه به دور از ارزش ها و معیار های زیباشناسانه ی زمانه ی خود نمی تواند به فعالیت و آفرینش هنری بپردازد.روش تحقیق در این پایان نامه توصیفی-تحلیلی است و به شیوه ی کتابخانه ای به انجام رسیده است.
منابع مشابه
سکههای اسلامی؛ عاملی برای تدوام هنر نقاشی
به رغم تحریم نقاشی در میان مسلمانان - دست کم اهل سنت - این هنر هیچ گاه در جهان اسلام فرو نمرد. نگارههای قصور، صفحات نخستین کتب عربی و تصاویر حک شده بر سکه های اسلامی، از جمله مظاهر تداوم نقاشی در قرون اولیه اسلامی به شمار میرود. رواج عمومی تر سکه در میان مردم تأثیری بسزا در تداول نقاشی اسلامی به جا گذاشت. سکههای اسلامی مصور به دست آمده، مانند سکههای المقتدر بالله عباسی (حک 295- 320 هـ) از ن...
متن کاملتحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکلگیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران
هدف مقاله حاضر تحلیل گفتمانِ هنر خاورمیانه است. از این رو در گام اول با نقد محدودیتهای نظریه سبک در تحلیل هنر مدرن، بر تحلیل گفتمان به عنوان رویکردی جایگزین تاکید خواهیم کرد و در گام دوم رویکرد گفتمانی را برای تحلیل هنر خاورمیانه به کار خواهیم گرفت. تحلیل گفتمان هنر در یک سطح شامل تحلیل ویژگیهای بصری، کالبدی و ژانر اثر و در سطحی بالاتر شامل تفسیر بینامتنی اثر و نسبت آن با تاریخ و در سطحی بال...
متن کاملتحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون)
هنر ملیله سازی با برخورداری از پیشینه ی باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبائی کم نظیر، در دوره اسلامی به اوج خود می رسد. در این دوره سنت های دیرینه هنر ملیله سازی ایران علاوه بر ادامه حیات خود، قالبی نو از نقشمایه ها و فرم ها، که تلفیقی از سلایق حکام و حامیان و هنر زرگری عاریت گرفته از آنها با ملیله سازی پیش از اسلام در ایران است، به خود می گیرند. ملیله سازان دوره های مورد پژوهش، با به کا...
متن کاملهنر آزاد و موسیقی کیهانی تأملی در آرای زیبایی شناسانه بوئتیوس
بوئتیوس به عنوان آخرین فیلسوف رومی ـ مسیحی و نخستین اندیشمند دوره قرون وسطی، با ترجمه و تفسیر آثار، نقش چشمگیری در انتقال اندیشه های منطقی، فلسفی و علمیِ یونان باستان ایفا کرد. اندیشه های بوئتیوس در بحث زیبایی و هنر بن مایه هایی افلاطونی و فیثاغوری دارد. در تألیفات اصیلِ وی کتاب مستقلی درباره هنر و زیبایی شناسی به معنای امروزی آن نمی توان یافت، اما زیبایی شناسی و نظریه هنر وی در رساله ای به نام [...
متن کاملبررسی زیبایی شناسانه تأثیرات بصری مینیمالیسم در طراحی صحنه تئاتر معاصر
بر خلاف اوایل قرن بیستم، امروزه در فرایند زیباییشناسانه طراحی صحنه نمایش تکنیکها، ایدهها و فضاهای اجرایی با تحولی نوین رو به رو هستیم. با حضور آثار و نمایشنامههای مدرن که فضای خاص و دیدگاه متفاوتی عرضه میکند بیش از همه عناصر، فضای نمایش (طراحی صحنه) جلب توجه میکند به همین سبب طراحان صحنه را بر آن داشته تا از تکنولوژیها و فنآوریهای نوین برای ارائه فضایی متفاوت استفاده کنند. از جمله ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023