بیان و جلوه های آن در شعر نظامی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
- نویسنده زهرا اظهری
- استاد راهنما برات زنجانی ثوراله نوروزی داودخانی
- سال انتشار 1393
چکیده
بیان و جلوه های آن در شعر نظامی در این پژوهش، در موضوعات تشبیه و انواع آن از دیدگاه های مختلف استعاره و گونه های آن (مصرّحه، مجرّده، مرشحه و مطلقه) و مکنیّه، تبعیّه، اسناد مجازی و انسان وارگی، فورگراندینگ و پرسونیفیکاسیون و برخی از کنایه ها و مجاز ها اختصاص دارد و یک به یک در شعر نظامی و آثار مختلف او (پنج گنج) بررسی گردیده است. برای این کار در ابتدا همه نمونه های صور خیال در شعرهای نظامی فیش برداری شد و تهیّه و قریب به چهار هزار فیش نتیجه بازیافت این نمونه ها بود. سپس با بررسی تئوریک صور خیال و فنّ آفرینش بیان دسته بندی منظّم و منسجمی از فیش ها و نمونه¬های بازیافته صورت گفت. و مبحث به مبحث درباره شکل های خیال و صورت های سخنوری و کاربرد آنها در اشعار نظامی با توجه به نگرشی به نظر صاحب نظران و ادبیات شناسان برجسته نوشته شد. سپس برای هر موضوع نمونه های گویا و بر جسته از از اثر پنج گانه شاعر انتخاب شد.
منابع مشابه
جلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
یکی از ویژگی های معشوق این است که به جلوه های گوناگون خود را بر عاشق عرضه می دارد و سعی می کند دل او را برباید. این جلوه گری ها بیانگر ناز معشوق هستند. حاصل این پژوهش این است که گاه عشق الهی به صورت عشق انسانی تجلی می کند، بنا براین می توان گفت که ناز برخاسته از زیبایی انسان نیز تجلی ناز الهی است و بین جلوه های ناز خداوند ومعشوق انسانی رابطه وجود دارد.و صفات لطف معشوق انسانی تجلی صفات جمال خداو...
متن کاملجلوه های رمانتیسم در شعر سیمین بهبهانی
چکیده ادبیات معاصر ایران، جلوهگاه ابداعات و تحولاتی ژرف در حوزههای لفظ و معنا است. این تحولات گاه در توانمندی اندیشهورزان ریشه دارد و گاه در اقتباسهای مستقیم و غیرمستقیم از ادبیات جهان سیمین بهبهانی، نماینده آن دسته از شاعرانی است که با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، رویکرد اصلاح طلبانهای را در پیش گرفتهاند و در این مسیر نیمنگاهی هم به ادبیات اروپایی داشتهاند. دراین جستار، جلوههای ر...
متن کاملنگاهی به جلوه های دراماتیک در شاهنامه فردوسی وخمسه نظامی
در این مقاله نخست مقدمه ای کوتاه راجع به پیشینه نمایش در ایران آوردیم و سپس به بررسی واژه درام چه از نظر لغوی و چه از نظر اصطلاحی پرداختیم وبه تقسیم بندیهای آن که اعم از تراژدی و کمدی است اشاره کرده و راجع به هر یک از انها جداگانه بحث نمودیم . در ادامه به بحث راجع به حماسه پرداخته و وجوه اشتراک و افتراق حماسه و تراژدی را برشمردیم . پیرامون وجوه افتراق درام و تراژدی نیز بحث کردیم و در پایان راجع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023