تبارشناسی شعرزندگی در فضای بصری گلیم و گبه قشقایی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
  • نویسنده شیوا رودری
  • استاد راهنما منصور حسامی کرمانی
  • سال انتشار 1391
چکیده

دستبافت های ایل قشقایی نماینده سرگذشت، فلسفه و هنر آن هاست و طراحان باذوق آن ها تفکر و اندیشه ی صدها هنرمند که فشارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی را با خلق و خوی صبورانه و صوفیانه تحمل کرده و تجربه آموخته اند. این رساله سعی دارد که به بررسی فضای بصری( نقش و رنگ) این دستبافته ها با استفاده از روش تبارشناسی بپردازد. و بیشتر به دنبال این مسأله است که تأثیر زندگی مردمان قشقایی، به ویژه زنان این ایل که خالق برگزیده ی این آثار هستند، را بر شکل گیری این فضای غنی بصری مورد بررسی و کندو کاو قرار دهد. اینک که دست روزگار وشرایط زندگی معاصر این گروه پاک اندیش را به سوی شهر و شهرنشینی سوق داده است و از آنجا که شاید چندان به درازا نکشد که دیگر از ایل، عشیره، چادرنشینی و خانه بدوشی اثری باقی، نماند؛ ناچاریم به جمع آوری سوابق وپیشینه ی این اجتماع سربلند وسرافراز، مجاهدت کرده و نگذاریم تاریخ واندیشه ی آنان، بدان سبب که گذشته ی ثبت وضبط شده ای ندارند،کاملا به دست فراموشی سپرده شود. روش تحقیق در این رساله از نظر هدف بنیادی می باشد، و از لحاظ روش؛ توصیفی، تحلیلی و تطبیقی است که به دو روش کتابخانه ای و میدانی، یافته اندوزی شده است. داده ها نیز به شکل کیفی تجزیه و تحلیل شده-اند. مهمترین نتیجه به دست آمده از این رساله اینست که عناصر فرهنگی سنت فرشبافی گرانمایه ی قشقایی ها، علیرغم آنکه از لحاظ رابطه با فرهنگ قبایل ترک زبان به مکتب فرشبافی قفقاز نزدیکتر است، از مکتب فرشبافی ترکمن نیز منفک نیست و همچنانکه از عناصر فرشبافی آسیای صغیر تهی نیست با اسلوب بافندگی و شیوه های طراحی و نقشپردازی ایرانی و «فارسی» و لری و کردی نیز آشنا و بلکه مأنوس و دلبسته است. چنین است که این سنت دیرینه را باید به منزله ی یک جریان سیال مداوم و متحول فرهنگی – که همواره باید با شرایط محیط زیست جدید و عناصر فرهنگی آن وفق داده وآمیخته گردیده – نگریست و بررسی و ارزشیابی کرد.

منابع مشابه

عوامل موثر بر شکل گیری و پیدایش نقوش گلیم قشقایی

The designs and motifs of Qashqa’i gelims betray in a sense their weavers’ creative minds, high intelligence, unwavering efforts, great ability, graceful spirit, and deep thought. Understanding the meanings of these motifs and designs will help us become more familiar with the religious beliefs of the Qashqa’i people, the true meaning of their lives, their myths, traditions an...

متن کامل

شناسایی ارزشهای بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه

این پژوهش بر روی شناسایی ارزش های بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه، تمرکز دارد. نقوش و طرح های گلیم قشقایی برپایه ی فرم های هندسی وبسیار ساده وزیبا آفریده شده اند ومضامینی بس عمیق وارزنده دارند. هدف از چنین پژوهشی، شناخت این نقشمایه ها وبررسی ارزشهای بصری این نقوش وچگونگی کاربرد آنها در طراحی نشانه برای موسسات فرهنگی و تجاری که فعالیتی مرتبط با گلیم دارند، می باشد. به ن...

شناسایی ارزش‌های بصری و گرافیکی نقوش دست‌بافته‌های ایل قشقایی فارس

در این پژوهش ابتدا ویژگی‌های نقش‌پردازی گلیم مورد بررسی قرار گرفته و سپس نقوش، دسته‌بندی و تحلیل شده‌اند. سؤالی که در این پژوهش مطرح است، چگونه قدمت برخی نگاره‌های گلیم قشقایی فارس از «سپیده دم تاریخ» بس فراتر رفته، تا به امروز جاویدان مانده‌؟ هدف از گرد‌آوری این نقوش شناسایی گنجینه گرانبها و کاربردشان در هنر امروز است که در فرهنگ و هنر ایرانی حائز اهمیت می‌باشد و باعث زنده نگه‌داشتن این نقوش د...

متن کامل

قابلیت های بصری بداهه پردازی در هنرهای عامه(گبه ایران)

چکیده: در بداهه پردازی می توان فارغ از هرگونه محدودیتی، به خلق اثر پرداخت؛ و بداهه پردازی ویژگی ماهیتی هنر عامه به-شمار می رود. آثار هنری بداهه پردازانه ی عوام، دارای قابلیت هایی هستند که بر اساس آن ها می توان به آثاری ناب و برآمده از جوهره ی وجودی موضوع دست یافت. درگبه بافی به عنوان مصداقی از هنر عامه، بافنده بیشتر به تصویر کردن ذهنیات خود می پردازد و خصلت بداهه پردازی در آن قابل ملاحظه اس...

بررسی بصری نقوش دستبافته های قشقایی فارس

چکیده:‏ در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی که با موضوع بررسی بصری نقوش دستبافته های قشقایی فارس به ‏شیوه کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفته است، به بررسی موقعیت تاریخی و جغرافیایی این قوم و ‏ساختار قومی آنها و معرفی طرحهای رایج و دسته بندی طرحهایشان از جهت نوع ترکیب بندی نقشمایه ها ‏پرداخته شده است و سپس شناسایی و معرفی نقشمایه ها و نگاره های قشقایی در قالب تصاویر رسامی ‏شده توسط نگارنده، ارائه گردید...

15 صفحه اول

تحلیل بصری نقوش گلیم های ایل بختیاری

نقوش سنتی به کار رفته در گلیم های بختیاری از لحاظ بصری زیبا هستند و زیبایی شناختی خاصی دارند که به روشهای مختلفی می توان از آنها برای طراحی های مدرن بهره جست. این پژوهش با نگاهی کاربردی به نقوش گلیم های ایل بختیاری شکل گرفته است.نقوش را بعد از آنالیز بصری وارد حیطه گرافیک محیطی کرده و در نهایت با نقوش روی گلیم ها به ساخت عناصر جدید مبلمان شهری پرداخته که با این دید، نگاهی مدرن به گذشته است.

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023