بررسی تناسب وزن با محتوا در شعر شاعران برجسته ی سبک خراسانی (رودکی، فرخی و منوچهری) و سبک عراقی (مولوی، سعدی و حافظ)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه نرگسی
- استاد راهنما مختار ابراهیمی محمود رضایی دشت ارژنه نصرالله امامی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
وزن یکی از عناصر سازنده¬ی شعر است که کلام را برجسته می¬سازد و سبب تمایز زبان نظم از نثر می¬گردد. بررسی این رکن از شعر و تناسبی که با محتوای شعر دارد، مسأله¬ای است که این پژوهش بدان پرداخته است؛امری که در ادبیات فارسی، کم¬تر به آن توجه شده و مطالبی که در این خصوص نوشته شده، بسیار محدود است.در این پژوهش، هماهنگی وزن با محتوا در سبک خراسانی (رودکی، فرخی و منوچهری) و سبک عراقی (مولوی، سعدی و حافظ) بررسی شده است. با نقد و بررسی آثار شاعران یادشده، روشن شد که هماهنگی وزن با محتوا در شعر شاعرانی چون رودکی، حافظ و مولوی بسیار بالاست، زیرا رودکی و حافظ، از دانش موسیقاییِ بالایی برخوردار بوده¬اند و مولوینیز علی¬رغم تظاهر به بی¬توجه بودن به وزن و قافیه، به شکلی شگرف، هماهنگی وزن با محتوا را در غزلیات خود لحاظ کرده است. این هماهنگی در شعر فرخی، منوچهری و سعدی نیز وجود دارد، اما گاه ناهماهنگی¬هایی نیز در اشعارشان دیده می-شود. در زمینه¬ی تنوع اوزان، رودکی و مولوی بیشترین تنوع وزن و حافظ، پایین¬ترین تنوع را دارد. شادترین اوزان به مولوی و پس از وی به سعدی و منوچهری اختصاص دارد و کم¬ترین اوزانِ شاد در شعر فرخی و حافظ دیده می¬شود. سنگین¬ترین اوزان در شعر رودکی دیده شده است که بیشتر نشانه¬ی صلابت و وقار در کلام اوست.
منابع مشابه
بررسی وتحلیل وضع معیشتی شاعران برجسته ی سبک خراسانی (رودکی،فردوسی،فرخی وعنصری )
محور اصلی پایان نامه ی حاضر بررسی و تحلیل معیشت و چگونگی گذران زندگی چهار شاعر برجسته ی سبک خراسانی است.و با توجه به اشعار آنهامی توان به منابع درامدوچگونگی گذراندن زندگی آنهاو برجسته شدن قالب شعری قصیده (که مخصوص اشعار مدحی می باشد)در این دوره دست یافت.اولین شاعرما رودکی هر چند شاعریدرباری بود اما با در نظر گرفتن جنبه های مثبت شخصیتی و هنری او و مقامی که در ادبیات دارد به عنوان یکی از شاعران ط...
15 صفحه اولبازتاب وقایع و شخصیت های تاریخی در شعر سبک خراسانی؛ با تاکید بر اشعار فرخی سیستانی و منوچهری
شاعران سبک خراسانی به عینیتگرایی علاقه نشان دادهاند؛ چنانکه شعر ایشان را میتوان مظهر «وقایع تاریخی» و «شخصیّتهای مؤثّر» آن عصر دانست. فرّخی سیستانی و منوچهری دامغانی بخش عمدۀ زندگی و فعّالیت شاعرانۀ خویش را در عهد غزنویان طی کردند. برغم آنکه این دو شاعر در سلسلهای واحد و با فاصلۀ زمانی کوتاه، هر دو به سبک خراسانی شعر میسرودند، در شعر ایشان، علاوه بر شباهتهای طبیعی در امر واقعنگری که شاهدی ...
متن کاملمنوچهری و آغاز ترکیب در تصویر؛ بررسی مقایسهای سازههای تصویر اشعار منوچهری با شاعران شاخص سبک خراسانی
تأمل در ساختار بلاغی و هندسهی تصویرهای منوچهری، تمایز آشکار و میزان تفاوت دیدِ زیباشناسانهی او نسبت به دیگر شاعران سبک خراسانی را پدیدار میسازد و گسترهی این اختلاف، او را تا مرز یک نبوغِ ادبی و تا سرحد شاعری یگانه و بیتکرار- خاصه در توصیف تصویرهای طبیعت- برمیکشاند. بررسی و سنجش ابزارهای ادبی و عنصرهای بلاغی موجود در زبان شاعران، یکی از شیوههای دقیق برای شناخت و ترسیم سیر تطوّر تصویرهای شعری...
متن کاملمقایسه رنجهای شاعرانی از سبک خراسانی و شاعرانی از سبک عراقی (فرخی و منوچهری سبک خراسانی، عطار و انوری سبک عراقی)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی دنیا از منظر قرآن و شعر سبک عراقی(با تکیه بر مولوی،سعدی و حافظ)
دنیا به عنوان جایگاهی که انسان در آن قرار گرفته و برهه ای از حیات و زندگی خود را در آن می گذراند،از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.همان گونه که در تعالیم و آموزه های دینی ما به مبحث «دنیا» به شکل گسترده ای پرداخته شده ،در ادبیات فارسی نیز «دنیا» یکی از مطالب مضمون ساز بوده و شاعران ونویسندگان ادبی در موقعیت های مختلف به بیان دیدگاه خود در مورد «دنیا» پرداخته اند وبا تعابیر وتشبیهات گوناگون به ذم...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023