مطالعه تطبیقیِ فواصلِ موسیقایی در یونانِ باستان (نمونه موردی:گامِ فیثاغورث و آریستوکسن)

پایان نامه
چکیده

اساس تشکیلِ گامِ آریستوکسن - که زیر بنایِ علمِ هارمُنی است- فراهنگ هایِ هشتم تا شانزدهمِ صدایِ مبنا است که با اندکی تغییردر بسامد فراهنگ هایِ یازدهم وسیزدهم و حذفِ فراهنگ چهاردهم مورد پذیرش موسیقی دانان قرار گرفته است.درصورتی که اساس تشکیلِ گامِ فیثاغورث، فواصلِ پنجمِ درست با نسبتِ بسامدیِ 3/2 و هشتمِ درست با نسبتِ بسامدیِ 2/1 ،روابطِ حاکم بر تارهایِ صوتی و نسبتِ عکس بین طولِ سیم و بسامد آن است . نتیجه مقایسه تطبیقیِ این دو گام از نظرِ انواعِ فواصلِ موجود بینِ اصواتِ دیاتُنیک عبارت است از: بر خلاف گام فیثاغورث که از هرفاصله فقط یک نوع را شامل می شود ،درگام آریستوکسن یک نوع فاصله دوّم کوچک ،دو نوع فاصله دوّم بزرگ ،دو نوع فاصله سوّم کوچک،یک نوع فاصله سوّم بزرگ،دو نوع فاصله چهارم درست،یک نوع فاصله چهارم افزوده، یک نوع فاصله پنجم کاسته، دو نوع فاصله پنجم درست، یک نوع فاصله ششم کوچک، دو نوع فاصله ششم بزرگ، دو نوع فاصله هفتم کوچک، یک نوع فاصله هفتم بزرگ، یک نوع فاصله هشتم درست وجود دارد. البته در مقایسه تطبیقیِ این دو گام، به تفاوت هایِ آنها در موارد زیرنیز پرداخته شده است: - فاصله تُنیک تا درجاتِ بالاتردر محدود? هشتمِ درست. - فاصله درجاتِ پی درپی در محدود? هشتمِ درست. - انواعِ فواصلِ موجود بینِ اصواتِ دیاتُنیکِ گام. - فاصله تُنیک تا اصواتِ کرُماتیکِ بالاتر در محدود? هشتمِ درست. - نیم پرده هایِ دیاتُنیک و کرُماتیک و اختلافِ آنها با یکدیگر.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

باطنی‌گرایی در یونان باستان

 دو اصطلاح «باطنی» و «باطنی‌گرایی» معنای گسترده‌ای دارند، ولی به ‌نحو خاص بر مکتب‌های دینی و عرفانی و فلسفیِ رازورز اطلاق ‌می‌شوند. در یونان باستان، پیش از دورانِ یونانی‌مآبی، به مکتب‌هایی با گرایشِ باطنی برمی‌خوریم. از نوشته‌های گوناگونِ برجای‌مانده از آن دوران چنین برمی‌آید که یونانیان خود خاستگاه این مکتب‌ها را بیرون از یونان، در مصر یا آسیا، می‌جستند. مکتب‌های باطنیِ یونانی تا پیش از روزگار افلا...

متن کامل

شفای مقدس در یونان و ایران باستان

درک جوامع کهن از درمان، درد، بیماری و مرگ با جوامع جدید تفاوت بنیادین دارد. ذهن درمان‌گران باستانی اغلب برای بیماری، درد و مرگ، منشأی فوق طبیعی قائل می‌شد و برای درمان بیماری‌ها به طلسم، جادو، اوراد و ماوراءالطبیعه معطوف بود. پزشکی باستان نیز در درجه نخست برای بیماری اصالت ماورایی قائل بودند و بخش مهمی از فرآیند درمان، اعتقادی بود. در ذهنیت یونانی، بیماری می‌تواند به مثابه انتقام یا در نتیجه رن...

متن کامل

نواک و ارتباط آن با فواصل موسیقایی

قطعات موسیقی از نت‌هایی با فواصل موسیقایی گوناگون تشکیل می‌شوند. فاصله‌ی موسیقایی[i] بین دو نغمه[ii] چیزی نیست مگر اختلاف در زیرایی[iii] آنها. پس زیرایی مشخصه‌ای است که باید آن را اندازه گرفت. کمیتی که برای سنجش زیرایی معرفی شده است نواک[iv] نام دارد. متخصصان اکوستیک روانی[v]، نواک را با یکای مل[vi] می‌سنجند اما این یکا برای موسیقی‌دانان کاربرد ندارد. موسیقی‌دانان نت‌ها را برحسب یکای هرتز، که ی...

متن کامل

آموزش طب در یونان باستان و اسلام

در عصر عباسیان، نهضت ترجمه زمینه‌ی آشنایی اطبای مسلمان را با متون طبی اصیل یونانی فراهم آورد. با بررسی متون تاریخ طب پس از اسلام درمی‌یابیم که منشأ بسیاری از نهادهای آموزشی طب پس از اسلام، روش‌های آموزشی مرسوم در یونان باستان است. در واقع در حوزه‌ی آموزش نظری، مسلمانان بسیاری از روش‌های یونانیان را اقتباس نمودند در حالی که در حیطه‌ی آموزش عملی شاهد کم‌ترین تأثیر هستیم. این شیوه‌های رایج آموزش ط...

متن کامل

هایدگر و هنر بزرگ یونان باستان

مارتین هایدگر در دوره دوم کار فکری خود توجه خاصی به هنر، و خصوصا هنر یونان باستان، می کند. نخستین نوشته ای که او در آن به طور جداگانه به استلزامات مباحث فلسفی اش برای هنر می پردازد رساله منشأ اثر هنری است. تحلیل او از هنر یونان باستان که اغلب از آن با عنوان «هنر بزرگ » یاد می کند . یکی از درخشان ترین و تأثیرگذارترین نمونه های تأمل فلسفی در باب هنر است، اما این تفاسیر بیش از آن که تصویری از هنر ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023