شیوه های مطلوب کشمکش در نمایش رادیویی(بامطالعه موردی ده نمایشنامه مذهبی - تاریخی)
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده شهرام الماسی
- استاد راهنما کاظم نظری شهرام گیل آبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
نمایش¬های رادیویی که از آن به عنوان عالی¬ترین نوع برنامه سازی رادیویی و شاخص توسعه یافتگی و رشد رادیو¬ها در جهان نام می¬برند، برای عرض اندام در میدان رقابت با دیگر رسانه¬ها همچون تلویزیون، سینما، تئاتر و همچنین¬¬ برآورده کردن انتظارات متغیر و فزاینده مخاطبان، نیازمند رویکرد جدیدی برای توسعه هرچه بیشتر خود است. کشمکش به عنوان قدرتمندترین عنصر دراماتیک و شیوه مطلوب آن در نمایش رادیویی، ضرورتی است که رادیو به منظور ارتقاء جایگاه خود نیازمند آن است. در این پژوهش که به روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی داده های موجود انجام گرفته، سعی محقق بر این است تا با استناد به نظریات لاجوس اگری و ابراهیم مکی، به الگویی برای شیوه¬های مطلوب کشمکش در نمایش رادیویی دست یابد. در مرحله توصیف، ظرفیت¬های رادیو و سپس ساختمان کشمکش و ابعاد آن مود توجه قرار گرفت. در مرحله تفسیر، برای پایایی این تحقیق ، ده نمایش نامه مذهبی- تاریخی پخش شده از رادیو ،¬ براساس نظریات صاحب نظران فوق مورد بررسی قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده مشخص¬گردید که با توجه به مزایا و معایب این رسانه، شیوه های مطلوب کشمکش در نمایش رادیویی،¬ نه تنها کاری ساده نیست، بلکه حساس تر از خلق کشمکش در دیگر رسانه های دیداری- شنیداری است. در نهایت شیوه مطلوب کشمکش اول باید شیوه ای تصاعدی باشد. دوم از هرگونه جهش¬ باشد.¬سوم جهت دار باشد .¬پنجم اینکه ترکیبی از کشمکش بیرونی و درونی باشد...
منابع مشابه
بررسی بن مایه های تاریخی نمایش مذهبی در ایران
نمایش مذهبی یکی از مؤلفه های فرهنگی دیرینه تاریخ ایران است. در فرهنگ تشیع، نمایش مذهبی یا به عبارت مصطلح آن، تعزیه به عنوان یکی از مراسم عزاداری برای شهادت سیدالشهدا ابی عبدالله الحسین(ع) شناخته می شود. پس از شهادت مظلومانه امام حسین(ع)، مسلمانان به خصوص شیعیان با برپا کردن مراسم سوگواری برای زنده نگه داشتن فلسفه قیام امام حسین(ع) کوشیده اند. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه منابع ...
متن کاملمطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام
ظهور تکنولوژیهای نوین و استفادۀ گسترده از آنها امکان ارتباطات میان افراد را در فضایی امن فراهم کرده است. این ارتباطات باعث افزایش ورود غریبهها به فضای زندگی خصوصی شده است. اما این فضا واقعی نیست و این کاربران هستند که با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه، آن گونه از "خود" را به نمایش میگذارند که مورد پذیرش و تأیید اطرافیانشان در این فضا باشد. در این مطالعه شیوههای نمود افراد در شبکۀ اجتماعی ا...
متن کاملپیامدهای کشمکش هاس مذهبی در دوره خوارزمشاهیان
پایان نامه حاضر بر آن است تا با تأملی دقیق در اوضاع مذهبی دوران حکومت خوارزمشاهیان در گام نخست این اوضاع را به طور کامل از ابتدای شکل گیری دولت مذکور تا زمان سرنگونی آن مورد بحث و مداقه قرار دهد. در دومین گام نیز تأثیر و تأثرات این اوضاع را بر رویکرد سیاسی خوارزمشاهیان و روابط آنان با دولت های همجوارشان و به ویژه خلافت عباسی مورد تحلیل و تبیین قرار دهد. نگارنده، در فصل اول (کلیات) پس از بیان کل...
نگاهی به شیوه های نمایش در اصطلاحنامه های تحت وب
با ایجاد و گسترش محیط وب، شیوه های نمایش اصطلاحنامه ها تحت تأثیر قابلیت ها و ویژگی های خاص این محیط قرار گرفته اند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به شیوه های نمایش اصطلاحات، به ویژه در محیط وب، به بررسی قابلیت ها و تأثیرات این محیط بر شیوه های نمایش پیشین بپردازد. همچنین مروری کوتاه بر برخی اصطلاحنامه های تحت وب موجود داشته باشد.
متن کاملنسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی
از زمان پیدایش گونه تئاتری دفاع مقدس بر اساس مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از مخاطبین این تئاتر و از جمله هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دفاع مقدس را در مجموعه نمایش های مذهبی طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی هر چند عمومیت داشته و داردامااز چندان مبنایی علمی برخوردار نیست. بررسی ویژگی های اصلی نمایش مذهبی از جمله مضامین شخصیت ها نمادگرایی کمیت و کیفیت مخاطب مشارکت تماشاگر در ...
متن کاملنقد کهن الگویی نمایشنامه 6 از هفت نمایش کوتاه اسماعیل خلج
بررسی متون ادبی از چشمانداز نظریات کارل گوستاویونگ، از جمله رویکردهای نقد روانشناسی است. یونگ شخصیت را یک واحد میداند که از سیستمهای مختلف روانی فراهم آمدهاست. این سیستمهای بهظاهر جدا، در اصل بههم وابستهاند و بر هم تاثیر متقابل دارند. تجلیات ناخودآگاه، کهنالگو نامیده میشود؛ تصاویری جهانشمول، با ریشههای عمیق تاریخی که به حوزهی ناخودآگاه جمعی تعلق دارند و مظاهر آنها به صورتهای گونا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023