بررسی روایت تصویری به روش گرافیک نوول (رُمان مصور)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده اوختای بخشایش
- استاد راهنما مجتبی اللهیاری ونوس عابدیان
- سال انتشار 1392
چکیده
این تحقیق با هدف تعریف و شناخت گرافیک نوول یا رُمان مصور در زمینه تصویرسازی داستانی با رویکرد روایتگری بر اساس تصویر، انجام شده است. به این منظور پس از بیان کلیات تحقیق، ادبیات موضوع در قالب بررسی شده و جمع بندی و نتیجه گیری شده است. رمان مصور در طول همه فراز و نشیب هایش در عرصه زیبایی شناسی و در محدوده هنرهای تجسمی به تدریج شکل و هویتی خاص یافته و تبدیل به یک وسیله بیانیِ خاص با حیطه نفوذ بسیار شده تا بتواند توانایی هایش را توسعه و دامنه بازار فروشش را دائماً گسترش دهد. تحقیق حاضر نگاهی به این زمینه هنری در ابعاد مختلف آن است. متأسفانه در این مقوله کمبود محسوسی از جهت منبع و همچنین بررسی، تحلیل و نقد، احساس می شود. در این میان ضرورت شناخت و بررسی جایگاه رمان های مصور در جهان به عنوان زبان تصویری جدید، بدیهی می نماید. برای شناخت ماهیت رمان های مصور باید به بررسی تاریخی این آثار پرداخت. در این تحقیق، با پیگیری روند تاریخی رمان های مصور در جهان به تحلیل این آثار پرداخته شده و تقسیم بندی هایی که بر این مبنا صورت گرفته در عین مجزا کردن دوره های مختلف، رشد و روند شکل گیری رمان های مصور را نشان می دهد. این دوره ها از اولین نشانه های تصویری که تجسم و تداوم حرکت حیوانات را بر روی دیواره های غار، نشان می دهد و تا انبوه زمینه های متنوع این آثار در زمان معاصر را در بر می گیرد. در عین حال با عنایت به مراکز اصلی تولید این قبیل آثار، روند این زمینه هنری در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که جدا کردن مقوله گرافیک نوول از کمیک استریپ که خاستگاه آن به شمار می رود، قدری ناممکن است لذا رجوع به مبحث کمیک در خلال پژوهش امری اجتناب ناپذبر می باشد. با رشد سریع رسانه های تصویری در چند دهه اخیر، به نظر می رسد نوعی نظام زیبایی شناسانه برای رمان های مصور به وجود آمده است که زمینه ای برای ارائه جذابتر و گسترده تر آن را فراهم می آورد. در این تحقیق سعی شده است تا به صورت اجمالی، توانایی شناخت قواعد زیبایی شناسانه این رمان های مصور، برای علاقه مندان به این زمینه فراهم شود. ارتباط رمان های مصور با سایر رسانه ها خصوصاً سینما و تقابل آنها از دیگر فصول این رساله است که موقعیت رمان مصور در جهان امروز را مورد ارزیابی قرار داده همچنین در ادامه به معرفی چند تن از هنرمندان شاخص گرافیک نوول و آثار آنان پرداخته شده است. در بخش پروژه عملی نیز یکی از تأثیرگذارترین داستان های ادبیات معاصر ایران انتخاب شده و در قالب رمان مصور تصویرسازی شده است. در نهایت می توان اینگونه قلمداد کرد که رُمان مصور تنها متعلق به کودکان یا خردسالان نیست، بلکه می¬تواند برای خوانندگان نوجوان، جوان و بزرگسال نیز مناسب باشد. بنابراین گرافیک نوول یا رمان مصور صرفاً تصویرسازی تزئینی برای مخاطب بزرگسال نیست بلکه در بهترین شکل ارائه می توان آن را مکمل متن و حتی تجلی بخش فضاهای درونی متن دانست زیرا تصاویر یک رمان مصور نوعی توالی ایجاد می کنند که وام گرفته از کمیک استریپ است و می توانند به کنش روایت کمک کنند.
منابع مشابه
بررسی ویژگیهای تصویری و مضمونی نسخههای خطی مصور دورۀ ایوبیان
در فاصلۀ سدههای پنجم و اوایل هفتم هجری، سرزمینهای شرق مدیترانه دچار آشفتگی سیاسی شده بود و حملات صلیبیان نیز به این آشفتگی دامن میزد. با قدرتیافتن صلاحالدّین ایوبی در نیمۀ دوم سدۀ ششم اوضاع سیاسی تاحدی بهتر شد. دورۀ ایوبیان، نهتنها درزمینۀ کشورگشایی و دستاوردهای جنگی، بلکه ازنظر فرهنگی نیز کارآمد بود. آنان راههای جدیدی به دنیای هنر گشودند، ولی حکومتشان بسیار کوتاه بود. ازاینرو، دورۀ ایو...
متن کاملروایت تصویری در قرآن (با بررسی سوره هایی از قرآن با آغازی روایی- تصویری )
از بررسی اجمالی سوره های قرآن چنین بر می آید آیات زیادی بر پیامبر اسلام نازل گردیده که دارای ساختاری روایی - تصویری اند؛ به عبارت دیگر ویژگی های تصویری و تجسمی آیه ها، هم تراز جنبه های دیگرزبانی با تصویرسازی، ذهن خواننده را برای دریافت پیام آیات آماده می سازند. تصویر حرکت ابرها، ظهور روشنایی، پایان تاریکی، لرزش زمین، گریختن مردمان، شکافتن آسمان، خروج محتویات از زمین، حرکت کشتی ها بر روی دریا، ...
متن کاملزمان و روایت در رمان
رمان شب هول، که بهدلیل انتشار در بحبوحه انقلاب اسلامی با اقبال زیادی مواجه نشده است، ازنظر ساختاری و تکنیکی نوآوریهایی دارد که آن را در جایگاه درخورتوجهی نزد خوانندگان، داستاننویسان و منتقدان قرار میدهد. بهدلیل پیچیدگی روایت و دشوارخوانی این رمان، در معدود نقدها و تحلیلهای منتشرشده اختلافنظرهایی درباره کیستی راوی و ترتیب زمانی روایتهای مختلف داستان دیده میشود. این مقاله رمان شب هول را ...
متن کاملبحران آذربایجان به روایت کاریکاتور: تاملی تاریخی برنشریه تهران مصور (۱۳۲۴-۱۳۲۵)
این پژوهش تلاشی است در جهت روشن کردن شیوههای بازنمایی بحران آذربایجان در کاریکاتورهای نشریه تهران مصور که توسط گفتمان مدرنیسم پهلوی جهت تثبیت فهم و روایتی خاص از هویت ملی بکار گرفته شدند. برای تحلیل بیست و چهار کاریکاتور تهران مصور در فاصله زمانی شهریور 1324 تا آذر 1325 از روش نشانه شناسی اجتماعی بهره بردیم تا با مطالعه نظامهای نشانهای از جمله نمادها به درک واقعیتهای عینی بحران آذربایجان و ...
متن کاملبررسی سرعت روایت در رمان جای خالی سلوچ
محمود دولتآبادی، یکی از داستاننویسان تأثیرگذار ایران، بهویژه در زمینة ادبیات اقلیمی است. رمان «جای خالی سلوچ» نخستین رمان این نویسنده است. این رمان از زوایای گوناگون ازجمله ویژگیهای زبانی و ادبی، مطالعات جامعهشناختی، انسانشناختی و نیز روایتشناختی شایستة بررسی است. در این مقاله به بررسی سرعت روایت در این رمان (با تکیه بر نظریة روایتشناسی ژرار ژنت) و عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده است. سرعت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023