باغ سلوک (طراحی منظر فرهنگی محور دلگشا-سعدی)
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده فاطمه قطب زاده اردکانی
- استاد راهنما حسن ذوالفقارزاده مهدی شیبانی
- سال انتشار 1392
چکیده
روح واحد در کالبد، اقلیم و تاریخ باغ سازی ایران که از گذشته تا آینده ادامه خواهد داشت، در فضاسازی های منظر امروز نادیده انگاشته شده است که نیازمند بازبینی می باشد؛ از اینرو لزوم الگوبرداری های ساختاری به جای الگوبرداری های صوری صرف و توجه به اصل سودمندی و توجه به برآوردن نیاز های کارکردی از اصول اساسی در شکل دهی به ساختار باغ ایرانی محسوب می شود. بنابراین اینکه امروز راه هایی باشد که مشکلات قبلی ناشی از تکنولوژی پایین گذشته را پوشش دهد، روندی است در امتداد منظر سازی ایرانی. به عقیده نگارنده بخشی ازجریان انقطاع منظر امروز از گذشته، ریشه در عدم وجود نظریه پردازان در کشف حقایق زمان و پیشبرد چهارچوب های قبلی داشته است. در این رساله با تبیین معانی الگو و سبک و تمایزات آن ها، به برخی نظریه های دوستان مدافع باغ ایرانی که آن را دارای نظامی ثابت از ابتدا می دانند پاسخ داده می شود و نظام ممتد را در این تز به اندیشمندان ارائه می کنیم تا با این امتداد در ایران قرن14 و 15خورشیدی، شاهد منظرهای بدیع و نو و برگرفته از پیشرفت های زمانی در بستر جهان بینی و تفکر پایدار برگرفته از فطرت انسانی باشیم. این بستر نمود کالبدی و ذهنی خود را برای سلوک انسان فراهم می کند و به همین دلیل در این رساله عنوان "طراحی باغ سلوک" بر آن نهاده شده که در آن سلوک یا باغ، همان هدف و مقصد است و زمان با تمام دگرگونی های تاریخی اش، بر آن می گذرد.
منابع مشابه
نقش سایه در باغ ایرانی، بررسی شرایط آسایش اقلیمی در باغ جهاننما و باغ دلگشا
Since the advent of modern methods and new constructional approaches in architecture and landscape architecture, traditional architecture techniques which were based on utilizing natural energies have been completely set aside. In this case, the art of Iranian gardening has a great deal of valuable achievements and experiences which need to be reconsidered. Owing to its special geographic situa...
متن کاملتداوم منظر فرهنگی احیا و بازآفرینی یک باغ تاریخی
در فرانسه با پیشینۀ غنی باغسازی، باغهای تاریخی به عنوان عظیمترین میراث فرهنگی بشر، بخش قابل توجه و مهمی را در میان سایتهای تاریخی این کشور به خود اختصاص داده است. در 100 سال اخیر نظریات و رویکردهای متنوعی در برخورد با سایتهای تاریخی مطرح شده و به لحاظ رویکردی و تکنیکی در احیای سایتهای تاریخی تضارب و تشابه فراوانی از احیای حداقلی تا بازسازی حداکثری مورد توجه مسئولان و طراحان بوده است. در ا...
متن کاملسلوک عشق در مکتب سعدی و روزبهان
چکیده: رساله عبهرالعاشقین روزبهان بقلی تحقیقی مستقل در ماهیّت عشق است و ساختار آن مبتنی بر تجربههای شخصی و سلوکی و یا به بیانی دقیقتر شهودی شیخ با استناد به آیات و روایات در قالب زبانی ادیبانه و فاخر است. نگاه دقیق عقلانی و تحلیلهای ظریف و نکتهسنجیهای دقیق روزبهان جلوهای علمی نیز به این اثر داده است. از سویی دیگر سعدی، خداوندگار غزل فارسی است و خاستگاه غزلش، عشق است. او با رویکرد ویژه ب...
متن کاملنقش سایه در باغ ایرانی، بررسی شرایط آسایش اقلیمی در باغ جهان نما و باغ دلگشا
همگام با الگوبرداری از شیوه های مدرن و رویکردهای جدید ساخت وساز در حوزه های معماری و معماری منظر، تجارب سنتی موجود بر پایۀ بهره گرفتن از انرژی های طبیعت، تقریباً به فراموشی سپرده شده است. در این باره، هنر باغ سازی ایران، ارزش ها و دستاوردهای ارزشمندی دارد که نیازمند مطالعه و بازشناسی است. شهر شیراز به واسطۀ جغرافیای خاص خود، به تنهایی دارای تعداد زیادی از باغ هایی با شهرت جهانی نظیر باغ ارم، باغ...
متن کاملتداوم منظر فرهنگی احیا و بازآفرینی یک باغ تاریخی
در فرانسه با پیشینۀ غنی باغسازی، باغ های تاریخی به عنوان عظیم ترین میراث فرهنگی بشر، بخش قابل توجه و مهمی را در میان سایت های تاریخی این کشور به خود اختصاص داده است. در 100 سال اخیر نظریات و رویکرد های متنوعی در برخورد با سایت های تاریخی مطرح شده و به لحاظ رویکردی و تکنیکی در احیای سایت های تاریخی تضارب و تشابه فراوانی از احیای حداقلی تا بازسازی حداکثری مورد توجه مسئولان و طراحان بوده است. در ا...
متن کاملآشنایی، جلوۀ مقام باغ در شعر سعدی
باغ در شعر سعدی کالبد چهاربخشی یا دوبخشی از گیاه، آب و کوشک که امروز متخصصان علوم مدرن در مقیاس دانههای معماری و یا شهر تبیین میکنند نیست؛ بلکه فهم و منظومهای معنایی است که یک مقام عالی بهصورت بیواسطه در انسان ایرانی را تداعی مینماید. درواقع پیش از آنکه یک نمود باشد یک مفهوم عالی است که هم منظمکنندۀ سایر مفاهیم درون و هم عامل منظم کنندۀ بیرون است. نمودِ بیرونی این فهمِ مدام نو شونده از عال...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023