بداهه سازی و فرایند آن در کار دو کارگردان ایرانی ( مسعود دلخواه، حمید پورآذری)- پروژه عملی: روز خداحافظی، نویسنده شهرام احمدزاده

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه ضمن مروری بر بداهه سازی و کاربرد آن در تئاتر، به بررسی بداهه سازی به عنوان یک تکنیک، در کار دو کارگردان ایرانی، «مسعود دلخواه» و «حمید پورآذری» پرداخته می شود. این پژوهش که به روش توصیفی _تحلیلی بوده و جهت تکمیل اطلاعات پایه ای و بنیادین از روش کتابخانه ای و اینترنتی استفاده شده بیشتر به صورت میدانی توسط پژوهشگر تدوین یافته است، و به این سوالات اساسی می پردازد که: این دوکارگردان چگونه چرا و طی چه فرایندی از بداهه سازی در تمرینات خود بهره می برند؟، کاربرد و مفهوم بداهه سازی در نظر این دوکارگردان چیست و چگونه است؟ و در کار این دوکارگردان ایرانی بداهه سازی چگونه به بازیگر کمک می کند تا با تاکید بر بدن و حرکات و ژستها به خلق شخصیت برسد؟این پایان نامه دارای چهار فصل به همراه یک نتیجه گیری است که فصل اول آن اختصاص به کلیات تحقیق دارد، فصل دوم به تعریف بداهه سازی و تاریخچه و کاربرد آن در تئاتر دنیا اختصاص دارد، در فصل سوم با دو کارگردان مورد نظر پیرامون بداهه سازی و چگونگی به کارگیری آن توسط آنها، مصاحبه انجام می شود و فصل چهارم به تفاوتها و شباهت های این دو کارگردان و بررسی روش آنها در بهره گیری از بداهه پردازی پرداخته می شود.در نتیجه گیری پایان نامه چنین آمده است که اگر این نکته را باور داشته باشیم که کارگردانی نمایشهای متفاوت نیاز به روشهای متفاوت دارد بداهه سازی بهترین راهی است که از طریق آن می-توانیم آن روش را کشف کنیم و در کشف آن بازیگر و کارگردان هر دو به یک اندازه سهیم خواهند بود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کار کارگردان با بازیگران (در تمرینات دو کارگردان حرفه ای تئاتر امروز ایران) – پروژه عملی: کارگردانی نمایش« تاریکی همچون رویا »

چکیده: کارگردان و بازیگر هر کدام دارای جایگاهی ویژه در تئاتر هستند و وظایفی مشخص دارند. اگر چه تا پیش از سده ی نوزدهم میلادی، نمایش نامه نویس و یا بازیگر اصلی نمایش، وظایفی شبیه به آن چه بر عهـده ی کارگردان امروزی است، داشته و امور مربوط به نمایـش را سر و سـامـان می داده است، اما در سال های پایانی سده ی نوزدهم این کارگردان است که جایگاه خود را به عنوان کسی که می تواند بر همه چیز اشراف داشته ...

15 صفحه اول

مقایسه شیوه ی کار سه نویسنده-کارگردان در تئاتر معاصر ایران (علی رضا نادری ، محمدیعقوبی و حمید امجد)- پروژه عملی:کارگردانی نمایش "دختر ، سیب و آتش"

پژوهش حاضر به آن دسته از کارگردانانی می پردازد که بیشترین گرایش اجرایی آنان در به صحنه بردن نمایشنامه های خودشان بوده وضمن بررسی علل این گرایش با تکیه بر برخی از اجراهای حمید امجد ، علی رضا نادری و محمد یعقوبی در مقام مقایسه شیوه های این سه نویسنده – کارگردان درعرصه ی نمایشنامه نویسی-کارگردانی، کارنامه ی آنان را مورد نقد وبررسی قرار خواهد داد. رویکرد متفاوت این سه نویسنده – کارگردان در کنار مشت...

15 صفحه اول

بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی

تجربه‌های نوین و آزمایشگری‌های متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکل‌گیری هنرهای جدید و شیوه‌های نوین روبرو می‌شویم. بداهه‌ سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونه‌های مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحول...

متن کامل

بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی

تجربه های نوین و آزمایشگری های متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکل گیری هنرهای جدید و شیوه های نوین روبرو می شویم. بداهه سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونه های مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحولا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023