تصور خدا در اندیشه فوئر باخ و نیچه؛ بررسی انتقادی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فریده کوهرنگ بهشتی
- استاد راهنما علی کرباسی زاده محمد جواد صافیان
- سال انتشار 1392
چکیده
لودویگ فوئرباخ و فردریش نیچه از فیلسوفان آلمانی هستند که در قرن نوزدهم زیسته اند. هر دو در دوران جوانی یزدان شناسی آموخته و از همان ابتدا دلمشغول مسائل یزدان شناسی و در رأس آن، مساله خدا بوده اند. آن ها خود در ابتدا از معتقدان به مسیحیت بوده اند اما پس از مدتی از عقیده خود برگشته و به نقد دین، مسیحیت و خدا پرداخته اند. در بدو امر به نظر می رسد نگاه فوئرباخ و نیچه در مسائل انسان، دین و خدا بسیار به یکدیگر نزدیک است، اما با نگاهی عمیق تر درمی یابیم که در اساس و اهداف تفاوت های مهمی دارند. در باب دین هر دو دین گریزند و نه دین ستیز، اما در نیچه معنویتی مشاهده می شود که در فوئرباخ وجود ندارد. همچنین چون مسیحیت را درنظر گیریم نیچه برخلاف فوئرباخ، یک مسیحی ستیز واقعی است که حتی دیگر ادیان را در مقایسه با مسیحیت قابل ستایش می داند، در صورتی که فوئرباخ مسیحیت را برترین و کامل ترین دین در نظر می گیرد. در مورد مساله خدا نیز چنین است. هرچند هر دو می کوشند تا با مطرح کردن فرافکنی و خطا به عنوان خاستگاه های تصور خدا، ثابت کنند خدایی که افراد بدان قائلند، خدایی آفریده ذهن خود آن هاست، اما نیچه برخلاف فوئرباخ به این حد بسنده نمی کند و بی ارزشی تمام ارزش ها، و ایده های نوینِ اراده به قدرت و بازارزش گذاری ارزش ها را مطرح می کند. همچنین نیچه برخلاف فوئرباخ به هیچ وجه در طلب آن نیست که انسان را جانشین خدا کند و می توان گفت فوئرباخ در نظر وی در دسته واپسین انسان ها قرار می گیرد که نزد وی منفورترینند. همچنین هرچند نیچه خبر مرگ خدا را اعلام می کند، اما برخلاف بی خدایی فوئرباخ، بی خدایی او استعاری است و به هیچ وجه الحادی تعصب آمیز نیست. حتی از وجهی دیگر احوال بی قرار نیچه نشان از آن دارد که خوشحالی او از شنیدن خبر مرگ خدا، نه از روی اندیشه های الحادی، بلکه به سبب هموار شدن راه برای ساختن انسانی دیگر، و چه بسا خدایی نوین است.
منابع مشابه
پژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا
از لحاظ نظری لاادریگرایان مدعی هستند که هیچ تصوری از خدا نداریم بمانند آنچه منون فیلسوف قرون وسطی در مناظرهاش با سقراط گفته است، انسان راجع به آنچه دانایی و تصوری از آن ندارد، نمیتواند تحقیق یا جستوجو کند و اگر هم یافت، معلوم نیست همانی باشد که بهدنبالش بوده است، لذا بنا بر قضیۀ مقبول و بدیهی «اگر چیزی غیرقابل تصور تلقی گردد، بیتردید تصدیق آن غیرممکن خواهد بود» نتیجه گرفتهاند که خدایِ تص...
متن کاملرابطة «تصور فرد از خدا» و «روانپریشی»
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة تصور فرد از خدا و روانپریشی در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران میباشد. بدین منظور تعداد 237 نفر از دانشجویان دانشگاههای علومپزشکی تهران و علومپزشکی ایران با استفاده از روش نمونهگیری سهمی انتخاب شدند. سیاهه تصور فرد از خدا (لارنس، 1997) و مقیاس روانپریشی در چکلیست نشانگان رفتاری (دراگوتیس و همکاران، 1973) بر روی آنان اجرا گردید. تح...
متن کاملتصور از خدا در الاهیات پساهولوکاست یهودی
از جمله مهمترین اتفاقاتی که تأثیر بسزایی در تحولات الاهیاتی قرن بیستم داشت، فاجعه بزرگ هولوکاست بود؛ تا جایی که الاهیات و حتی جهان را به قبل و بعد از هولوکاست تقسیمبندی میکنند. چنین رخداد مهمی تصور از خدای سنتی را به پرسش کشید و الاهیدانان یهودی و مسیحی را بر آن داشت تا در تبیین و توجیه این رویداد و نقش خدا در جهان، مفاهیم و تلقیهای تازهای از خدا مطرح کنند. در این مقاله کوشیدهایم با روی...
متن کاملزایش و مرگ تراژدی در اندیشه نیچه
فریدریش نیچه از فیلسوفان ژرفاندیش و تأثیرگذار قرن نوزدهم که در پی ارزیابی دوباره ارزشها، خود را در رویارویی با ایدههای پذیرفتهشده دنیای مدرن یافت. ازاینرو، در بازنگری شدیداً انتقادی خود در فرهنگ و تمدن مدرن و به منظور اصلاح و احیا این فرهنگ، اقدام به نوشتن اولین اثر خود، یعنی زایش تراژدی کرد. انگیزههای گوناگون او از تألیف این اثر عبارت بودند از: دغدغههای فرهنگی و نجات فرهنگ عصر خود از خط...
متن کاملمرگ خدا و پیامدهای آن در فلسفة نیچه
خدا و انگارههای همبسته با او، در فلسفهورزی نیچه موضوعیتی اساسی دارد. البته با این توضیح که نگاه نیچه به این مفاهیم، با رویکرد سایر اندیشمندان بسیار متفاوت است؛ او بسان دیگران برای اثبات مدعای خویش، دست به دامان استدلالهای مرسوم فلسفی نمیشود و شیوة دیگری برمیگزیند. شیوهای که برآمده از نگاه انضمامی او به زمانهای است که در آن میزید، نه صرفاً براهینی انتزاعی و بریده از واقعیت. همچنین بیان ا...
متن کاملخدا در اندیشه یونگ
انسان پس از گذشت هزاران سال از تاریخ حیات خود هنوز نتوانسته برای پارهای از پرسشهایش پاسخ قانعکنندهای بیابد. با وجود همه پیشرفتهای علمی، هنوز نمیدانیم از کجا آمدهایم و به کجا میرویم و در اقیانوسی پر از رمز و راز، عاجز از یافتن پاسخی مناسب، به سراغ آفریننده این اقیانوس میرویم. اما این مفهوم و وجود چنین آفرینندهای خود مسألهای پیچیده و دشواری است. مفهوم «خدا» از جمله مفاهیمی است که در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023