بررسی نقوش سپرهای جنگی ایران ،هند ،عثمانی و اروپا در دوره صفوی به منظور بکارگیری در جواهر سازی معاصر

پایان نامه
چکیده

مفهوم معنوی نقوش سپر های جنگی دوره صفویه حالتی نهفته دارد. در دوران گذشته علاوه بر استفاده کاربردی از این ابزار جنگی ومحافظت در برابر تیر رس وحملات دشمن به جنبه تزیینی آن بر اساس اعتقادات معنوی تاکید داشتند. در این میان گاه تزیینات به گونه اغراق آمیز مد نظر قرار می گرفت به طوری که بخش کاربردی آن را تحت الشعاع خود قرار می داده است. آثار موجود موید آن است که تزیینات اهمیت ویژه ای درساخت سپرها داشته است. با توجه به ظرافت ها وهنری که در ساخت آن به کار می بردند برای هر سپر دوجنبه را همیشه مد نظر داشتند، یکی کاربرد آن ودیگری به عنوان یک هنر دستی آیینی به آن نگاه می کردند وبااین دیدگاه که این وسیله غیراز جنگاوری جنبه تزییناتی وبیان فرهنگ وهنر آن دوره را نیز به عهده داشته است.توجه به این مطلب باعث شد که هنرمندان تمامی تلاش خود را به این امر معطوف دارند که اثری در خور توجه وازجنبه هنری، تابع مکتب خاص خود واز نظر معرفتی تابع هویت ایرانی، تولید شود.بنابراین ارزش نقوش به اندازهای است که اکنون می توان در جواهرات معاصر از این طرح ها استفاده نمود وبا الهام از آنها سلیقه های مخاطب را در مورد جواهر ات کاربردی امروزی پاسخگو بود ؛بنابراین این سئوال پیش می آید که مهمترین ویژگی های هنری این سپرها چیست وچگونه می توان در جواهر سازی امروزی استفاده شود؟ در بخش پروژه در کارهای جواهرات معاصر از نقوش موجود در سپرهای صفویه الگو گرفته ومخاطب ضمن ارتباط با سنتهای اصیل ایرانی مجذوب غنای فرهنگی ایرانی خواهد شد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی جایگاه اقتصادی عتبات عالیات در روابط ایران و عثمانی در دوره صفوی

در این پژوهش تلاش شده است جایگاه اقتصادی عتبات عالیات میان دو دولت صفویه و عثمانی بررسی شده و بازتاب آن در روابط سیاسی دو کشور ایران و عثمانی ارزیابی شود. در این مقوله درباره سه رکن اساسی بحث شده است: 1. زیارت عتبات (زوار)؛ 2. موقوفات؛ 3. دفن اموات. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در این دوران تسلط بر منطقه عراق، به ویژه عتبات عالیات و دستیابی به منافع اقتصادی آن، از جمله مباحث مهم برای دو دو...

متن کامل

تجلّی نقوش گرفت‌و‌گیر در فرش دوره صفوی

The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...

متن کامل

تطبیق نقوش زربفت‌های گورکانی هند با زربفت‌های صفوی

پارچه‌های زربفت، گروه مهمی از پارچه‌های دوره صفوی است که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود. بافت پارچه زری به عنوان هنری ظریفه در ایران دوره صفویه بسیار مورد توجه قرارگرفت. در این دوره، روابط مناسبی بین پادشاهان صفویه و حکام گورکانی هند برقرار بود و هنرمندان دو کشور با یکدیگر ارتباط گسترده‌ای داشتند، لذا شیوه‌های هنری آنها از یکدیگر تأثیر پذیرفتند به نحوی که م...

متن کامل

مطالعه تطبیقی ظروف جواهر نشان ایران و هند

هنر جواهرنشانی در ایران و هند پیشینه‌ای دیرینه دارد. در برخی منابع به ظروف جواهرنشان صفوی اشاره شده ولی متأسفانه نمونه‌های اندکی از آن دوران باقی مانده است. هم‌چنین در برخی مستندات به تأثیرپذیری گورکانیان از این هنر در عصر صفوی اشاره شده است. در این مقاله ظروف جواهرنشان دو کشور به‌ویژه از قرن دهم قمری/ شانزدهم میلادی تا دوران معاصر از لحاظ فرم، جنس، کابرد و شیوه ساخت مورد تطبیق قرار گرفته است. ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023