بررسی تصاویر چاپ سنگی در کتاب صدپند
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده زهرا ضیایی
- استاد راهنما جلال الدین سلطان کاشفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
با پیدایش چاپ¬سنگی در ایران، روند چاپ و نشر کتاب بیش از گذشته مورد توجّه و عنایت همگان قرار می¬گیرد و مروجّان فرهنگ و هنر ایرانی به تولید و عرضه¬ی کتاب، و تصویرسازان ایرانی به مایش تصاویر مرتبط با متن همت گماردند. کتاب صدپند یکی از آن جمله کتاب¬های تصویرسازی شده در زمانه¬ی قاجار است که در عین حال تا کنون مغفول مانده و کمتر توجّهی به آن شده است؛ لذا هدف از نگارش این پایان¬نامه بررسی و مطالعه بر روی تصاویر کتاب صدپند و فضای تصویری حاکم در بکارگیری اصول و قواعد سنّت والای نگارگری در ایران (تصرف در فرم، دوری از خلاء، حذف پرسپکتیو و ...) است، چراکه پژوهش جامعی در خصوص تصویرسازی¬های این کتاب صورت نگرفته است. معرفی تکنیک چاپ¬سنگی و تفاوت آن با چاپ¬سربی و بررسی تطبیقی تصاویر کتاب صدپند با ویژگی¬های فرهنگی دوره¬ی قاجار (در زمینه¬ی تصویرسازی) از اهداف دیگر این پایان¬نامه است. از این رو سوال اصلی این تحقیق بررسی این موضوع مهم است که چه میزان تصاویر کتاب صدپند نگاهی به دیدگاه¬های اجتماعی وقت دارند و اینکه آیا این تصاویر منبع باارزشی درباره¬ی عناصر فرهنگی دوره¬ی قاجار محسوب می¬شوند؟ این پایان¬نامه با ذکر این فرضیه پیش رفته است که اگر زیبایی¬شناسی هنر اسلامی در چارچوب چاپ¬های سنگی بکار رفته است پس به خوبی می¬توانیم وجوه اشتراک و افتراق آن را در قیاس با نگارگری جستجو نمائیم. در پایان، این تحقیق به این یافته¬ها و نتیجه رسیده که فرم در ارتباط با موضوع و محتوا است و به دلایل نبود رنگ و انحطاط هنر اسلامی در تصاویر چاپ¬سنگی پاسخ داده است. این پایان¬نامه با رویکرد زیبایی¬شناسی هنر اسلامی به بررسی تصاویر کتاب مربوطه می¬پردازد، چراکه ارتباط مستقیم با نقاشی ایرانی و زیبایی¬شناسی مطروحه دارد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی_تحلیلی است و شیوه¬ی گردآوری منابع کتابخانه¬ای است. وا ژگان کلیدی: دوره¬ی قاجار، چاپ¬سنگی، صدپند، تصویرسازی ایرانی، زیبایی¬شناسی هنر ایرانی_اسلامی
منابع مشابه
بررسی مضامین شیعی در تصاویر کتاب چاپ سنگی طوفان البکاء
ظهور مضامیـن شیعـی درآثار هنـری که پیش از رسمـیشدن مذهب تشیـع در ایران آغاز شده بـود، در دوران صفویان به رشد فزایندهای رسید وتا دوران قاجار تداوم یافت. اما ورود صنعت چاپ به ایران عرصههای جدیدی را بر روی هنرمندان گشود. تعداد زیادی از کتب چاپی دورة قاجار که موضوعات دینی داشتند دراین دوره منتشر شد؛ یکی ازاینها کتاب مصور طوفان البکاء است که به شرح مصائب اهل بیت پرداخته است که به سبب استقبال فر...
متن کاملبررسی مضامین شیعی در تصاویر کتاب چاپ سنگی طوفان البکاء
ظهور مضامیـن شیعـی درآثار هنـری که پیش از رسمـیشدن مذهب تشیـع در ایران آغاز شده بـود، در دوران صفویان به رشد فزایندهای رسید وتا دوران قاجار تداوم یافت. اما ورود صنعت چاپ به ایران عرصههای جدیدی را بر روی هنرمندان گشود. تعداد زیادی از کتب چاپی دورة قاجار که موضوعات دینی داشتند دراین دوره منتشر شد؛ یکی ازاینها کتاب مصور طوفان البکاء است که به شرح مصائب اهل بیت پرداخته است که به سبب استقبال فر...
متن کاملتحلیل تأثیر تصاویر چاپ سنگی کتاب نامه خسروان برتصاویر کاشیهای نقش برجسته کاخ موزه گلستان
تصویرسازی چاپهای سنگی عهد قاجار که ریشه در سنتهای نقاشی ایرانی داشته، در هنر کاشیکاری این دورۀ حیاتی دوباره مییابد. در این میان مضامینی با زمینۀ تاریخی و با تأکید بر معرفی شخصیت شاهان که موضوع کتاب نامۀ خسروان جلالالدین میرزا است در زمینه نقاشی روی کاشی در دورۀ قاجار، به دلیل سیاستهای ملیگرایی و نسبت دادن القاب خود به شاهان گذشته است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. بیشترین تأثیر تص...
متن کاملنقدی بر کتاب عجائب المخلوقات قزوینی در تصاویر چاپ سنگی علیقلی خویی
زکریای قزوینی مجموعه ای از واقعیت تا خیال، دیده ها تا نادیده ها، تاریخ تا افسانه، و علم تا جادو را در کتابی گرد آورده و آگاه از عمل خویش، آن را عجائب المخلوقات و غرایب الموجودات نامیده است. این اوج و فرود واقعیت تا تخیل خوانندۀ آن روزگار را که هنوز میان این دو امر مرزی محسوس قائل نبوده است، به اندیشیدن وا می داشت؛ زیرا همان گونه که برای اثبات آن دلیلی وجود نداشته، برای تکذیب آن نیز دلیلی در دست...
متن کاملتحلیل تأثیر تصاویر چاپ سنگی کتاب نامه خسروان برتصاویر کاشی های نقش برجسته کاخ موزه گلستان
تصویرسازی چاپهای سنگی عهد قاجار که ریشه در سنتهای نقاشی ایرانی داشته، در هنر کاشیکاری این دورۀ حیاتی دوباره مییابد. در این میان مضامینی با زمینۀ تاریخی و با تأکید بر معرفی شخصیت شاهان که موضوع کتاب نامۀ خسروان جلالالدین میرزا است در زمینه نقاشی روی کاشی در دورۀ قاجار، به دلیل سیاست های ملیگرایی و نسبت دادن القاب خود به شاهان گذشته است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. بیشترین تأثیر تص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023