تحلیل ساختاری حذف در سوره آل عمران با تأکید بر ترجمه ابوالفضل بهرام پور و علی موسوی گرمارودی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
- نویسنده زهرا کریمی
- استاد راهنما بتول مشکین فام سالار منافی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
از مباحث مهم در حوزه قرآن شناسی، بحث از علوم بلاغت و از جمله آن علم معانی و نحوه ساختار عبارت-های قرآنی است. گونه¬های مختلف ادای مقصود و بیان معانی ذهنی به سه شکل ایجاز، اطناب و مساوات است. حذف و تقدیر در آیات به عنوان یکی از اقسام ایجاز در کلام، از هدف های علم معانی برای رساندن معنا و مفهوم مورد نظر و ایفای غرض خاص است. با استشهاد به مثال های قرآنی می توان ثابت کرد که در قرآن حذف های فراوان و به جایی در قالب اسم، حرف، فعل یا جمله صورت گرفته است. در بین سوره¬ها سوره آل-عمران از آن جهت که دارای موارد مکرر حذف است مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در آن ابتدا ایجاز حذف در زبان های عربی و فارسی، بر اساس کتب صرف و نحو عربی و دستور زبان فارسی بررسی و سپس به موضوع حذف در سوره آل عمران پرداخته شد و ضمن یافتن مصادیق ایجاز حذف در آیات این سوره، نقش موارد محذوف مشخص و آنگاه با ترجمه فارسی آن مقایسه گردید. همچنین روش کار بر اساس زبان شناسی قدیم انتخاب شده است. در آیات این سوره که مشتمل بر 200 آیه می¬باشد، بر اساس قواعد زبان عربی، 18 نوع حذف مشاهده شده¬ و تعداد کل محذوفات، حدود650 مورد می¬باشد،که بیشترین مورد محذوف، مربوط به حذف عامل جار و مجرور و کمترین آن، مربوط به حذف قسم است؛ که البته در حدود 95 درصد از آیات این سوره، به لحاظ قواعد نحوی، حذف عامل ظرف و جار و مجرور واجب بوده است. با توجه به تفاوت دو زبان عربی و فارسی، مترجمین به پاره¬ای از این محذوفات توجه داشته و یا با در نظر گرفتن نقش نحوی دیگری برای کلمه، نیازی به تقدیر گرفتن محذوف نداشته¬ و در موارد بسیاری نیز، به کلام محذوف بی¬توجه بوده¬اند، که البته عدم اشاره¬ی به محذوف گاه مشکلی در فهم آیه ایجاد نکرده و گاهی موجب اختلال در فهم آیات شده است که در 45 مورد این امر مشاهده شده است. همچنین مترجمین در ترجمه¬ی آیات وحدت رویه نداشته و در بین آیاتی که به محذوفات آن توجه داشته¬اند، در حدود 20 درصد از آن، به موارد محذوفی در آیات اشاره کرده ¬که در آیات مشابه آن بی¬توجه بوده¬اند .
منابع مشابه
فلسطین در شعر سیّد علی موسوی گرمارودی و علی فوده
در برهة کنونی تحت تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی مردمان مشرقزمین، ادبیّات مقاومت به عنوان شاخهای از ادبیّات متعهّد - که در نتیجة عواملی چون ظلم، تجاوز، استبداد، اختناق و دیگر مسائل شکل گرفته و دلاوریها و پایداریهای مبارزان را ثبت نموده - در ادبیّات زبانهای گوناگون جایگاه ویژهای یافته است که از برجستهترین نمونههای آن، ادبیّات مقاومتِ فلسطین است. ادبیّات کسانی که پرداختن به مقاومت فلسطین، مهمترین ...
متن کاملمقایسة جلوههای مفاخره در شعر علی موسوی گرمارودی و قیصر امین پور و اهداف و کارکردهای آن
مفاخره یکی از مضامین و موضوعات رایج و کهن شعر فارسی است که براساس آن شاعر با بیانی مبالغهآمیز به وصف امتیازها، ویژگیها و افتخارات خود میپردازد. با آنکه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و آموزههای فروتنی و تواضع در شعر انقلاب بسامد فراوانی دارد و در نگاه نخست بهنظر میرسد جایی برای مفاخره باقی نگذاشته، اما این موضوع شعری با اهداف تازه و رویکردهای جدید، در آن استمرار یافته است. هدف این مقاله مقایسه...
متن کاملنقد و بررسی ترجمه های آیه هفتم سوره آل عمران با تاکید بر نقش «واو» در «و الراسخون فی العلم»
در آیه هفتم سوره آل عمران آیات قرآن به دو بخش محکمات و متشابهات تقسیم و علم تأویل آیات متشابه به «الله» نسبت داده شده است. در این آیه در کنار «الله» نام عده ای دیگر با تعبیر «و الراسخون فی العلم» به میان آمده است. این که «واو» در «و الراسخون» استیناف است یا عطف، محل اختلاف است. در صورت استیناف بودن، علم تأویل آیات متشابه منحصرا نزد خداست. اما در صورتی که عطف باشد، راسخان در علم نیز تأویل آیات م...
متن کاملنگاهی تحلیلی به مفهوم قرآنی «فتنه» با تأکید بر آیه هفتم سوره آل عمران
چکیده واژه «فتنه» در آیات زیادی به کار رفته و معانی مختلفی به خود گرفته است. آیه هفت آل عمران نیز یکی از این آیات محسوب میشود که تعبیر «فتنه جویی» را در خود جای داده و آن را یکی از دلایل پیروی از متشابهات عنوان کرده است. «فتنه» در اصلِ لغت به معنای قرار دادن طلا یا نقره در آتش است تا خالصی و ناخالصی آن بدست آید. معانی لغوی متعددی برای این واژه ذکر گردیده که همه آنها از مصادیق آن به شمار میآید...
متن کامل«تحلیل رویکرد علامه فضل الله به «شورا با تاکید بر آیه 159 سوره آل عمران
چکیده علامه سید محمد حسین فضل الله از جمله مفسران معاصر محسوب میشود که با هدف ارائه اصول کلی حاکم بر نظام اجتماعی اسلام، با شیوهای تحلیلی و اجتهادی، آیات قرآنی را پردازش نموده است. این مقاله به بررسی موضوع «شورا» به عنوان یکی از ظرفیتهای نظام اجتماعی قرآنی از منظر علامه فضل الله پرداخته است. مهمترین یافتههای این مطالعه از رهگذر استخراج جایگاه، کارکرد و مختصات شورا در اندیشه علامه فضل ا...
متن کاملدرآمدی بر تحقیق در اهداف سوره های قرآن درسهایی از سوره آل عمران
سراسر آیا ت سوره آل عمران مدنی است و به اتفاق آراء دارای دویست آیه می باشد . یکی از مشخصات بارز این سوره – که قریب به پنجاه آیه ، یعنی آیه 121 تا 165 جلب نظر می کند – عبارت است از : توصیف غزوه احد ، و ثبت و ضبط رویدادهای مربوط به آن ، و ارائه درسها و عبرتها در لابلای آن . به دنباله توصیف از غزوه حد ، بیان و گزارشی راجع به فضیلت شهادت و منزلت شهداء در پیشگاه پروردگار ، ضمن آیاتی جلب نظر می ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده الهیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023