تحلیل تطبیقی پنج نگاره از جامع التواریخ با پنج نگاره از دوره کیلیکیه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده آدنا میرزاخانیان
- استاد راهنما مهدی حسینی امیر نصری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
پایان نامه ای که پیش رو دارید به تحلیل تطبیقی پنج نگاره از جامع التواریخ با پنج نگاره از دوره کیلیکیه در فاصل? قرن دوازدهم تا نیم? اول قرن چهاردهم میلادی می پردازد. به این ترتیب در این پژوهش تلاش خواهد شد تا در کنار تجزیه و تحلیل شمایل نگاران? پنج نگاره از پیامبران؛ از طریق بررسی آثار نگارگری مکتب ایلخانی (تبریز اول) و کیلیکیه، امکان آشنایی بیشتری با بن مایه های تأثیر گذار در روند شکل گیری این مکاتب به مثاب? سازند? بخش مهمی از فرهنگ های ارمنی و ایرانی فراهم شود. میراث فرهنگی گران بهایی از ایلخانان و پادشاهی کیلیکیه به یادگار باقی مانده است که در این میان آثار برجست? نگارگری آنها قابل توجه می باشد. شالود? فعالیت این مکاتب، پیوستگی و ادغام فرهنگ های مختلف - که در آن ایرانیان و مغولان با عربان، ترکان، چینی ها، ارمنیان، بیزانسیان، و اهالی اروپای غربی آمیخته بودند- در یک کل منسجم است. آنان در مسیر طولانی پیشرفت خویش، ضمن مراوده با ملل گوناگون، به نوب? خود به پیشرفت یکدیگر مساعدت کرده اند، که این امر به خصوص در دور? استیلای مغولان به وضوح دیده می شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی، سعی در آشکارسازی نگاه مشترک و بینش هنرمندان? شکل دهند? این آثار در فاصل? قرن دوازدهم و چهاردهم میلادی دارد. بر اساس نتایج حاصل از بررسی های به عمل آمده، سیر تحول نگارگری ایلخانان و کیلیکیه، در عین تفاوت ها و اشتراکات، خالق آثاری با بنیان های قرون وسطایی هستند. مولفه های شکل دهند? این آثار عمدتاً از طریق دین محقق می شد، در نتیجه هنر یکی از طرق تجلّی آن بود. علاوه بر اندیشه های بدعت گذارانه و جریانات نوین فکری، رویدادهای سیاسی - اقتصادی نیز در روند شکل گیری این هنرها تأثیر داشتند.
منابع مشابه
مطالعۀ تطبیقی و جامعهشناختی دو نگاره از کتاب جامع التواریخ رشیدی و ظفرنامۀ تیموری
دانش بینرشتهایِ جامعهشناسی هنر، برای شناخت جوامع، به آثار هنری نیز رجوع میکند. در این مقاله، هنر نگارگری دورۀ ایلخانی و تیموری ازنظر جامعهشناختی بررسی میشود. هدف اصلی این تحقیق بنیادی که با روش توصیفی و نمونهپژوهی انجام گرفته، یافتن عوامل مؤثر بر هنر و هنرمندان این دو دورۀ تاریخی است. فرضیۀ اصلی نیز بر تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر هنر و هنرمندان، در مقابل تأثیر هنر بر ج...
متن کاملتحلیل تطبیقی نگاره های جامع التواریخ با نسخه گوتیک مزامیرنامه ملکه مری با روش ایکونوگرافی
نسخه های خطی «جامع التواریخ» و «مزامیرنامه ملکه مِری»، دو گروه نگارگری شاخص و مهم در هنر اوایل قرن ?ه.ق/??م. در جهان هنر اسلامی و مسیحیت هستند. نگاره های مکتب تبریز ایلخانی به ویژه «جامع التواریخ» همچنین «مزامیرنامه ملکه مری»، هر دو سکویی برای صعود نگارگری روایی به اوج در مکاتب هنری بعد از خودشان بودند. این پژوهش با هدف معرفی نظام منسجم پانوفسکی، تفسیر آثار هنری با رویکرد آیکونوگرافی و آیکونولوژ...
مطالعه تطبیقی قصص انبیاء در قرآن کریم و سرگذشت پیامبران در متن و نگاره های کتاب جامع التواریخ
کتاب جامع التواریخ اثر خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی است که نسخههای نفیسی از آن در اوایل قرن هشتم هجری و در منطقه ربع رشیدی به نگارش درآمده است. بخشی از این کتاب به داستانهای انبیاء اختصاص داشته و نگارههایی از آن نیز براساس مبانی نقاشی مکتب تبریز اول به صفحات آن اضافه شده است. روایت این کتاب شباهتها و تفاوتهایی با روایت تاریخ انبیاء در قرآن کریم داشته که شناسایی و تدوین آنها مهمترین...
متن کاملبررسی ریتم در پنج مجلس از نگاره های شاهنامه بایسنقری
هنر سنتی ایران اساساً بازنمود باور به یگانگی پروردگار عالمیان بوده، از پذیرش وحدت الهی سرچشمه می گیرد. آفرینش هنری نزد هنرمند ایرانی، به مثابه عبادتی بود در راستای هماهنگی با خلقت جهان هستی و از این رهاورد، ریتم و هندسه در اندیشه ی معنایی و وجه ساختاری نقاشی، معماری و موسیقی تبدیل به عنصر پایه ای و وجه اشتراک آن ها شد. ریتم همان نظم و هماهنگی هستی است که کثرت را از دل وحدت بیرون می کشد و اساس آف...
مطالعه تطبیقی و جامعه شناختی نگاره های کتاب جامع التواریخ رشیدی و ظفرنامه تیموری
دانش بین رشته ای جامعه شناسی هنر، برای شناخت جوامع، به آثار هنری نیز رجوع می کند ولذا در این پژوهش هنر نگارگری دوره ایلخانی و تیموری مورد بررسی جامعه شناختی قرار می گیرد. هدف اصلی این تحقیق بنیادی که با روش توصیفی و نمونه پژوهی انجام شده است، یافتن عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر روند تحولات هنری به ویژه هنر نگارگری دوره ایلخانی و تیموری در مقابل تاثیر هنر بر جامعه است. برای این...
تحلیل چند نگاره پهلوانی از منظر جهاننگری فتوَّتیه
این مقاله بهقصد دریافت و تشریح جهاننگری گروههای سهیم در خلق چند نگاره پهلوانی، به بررسی ساختاری نگارههایی از ایران، هند، بخارا و عثمانی میپردازد. منظور از جهاننگری، آگاهی آرمانی گروهی از مردمان جامعه دانسته شده که بهواسطهٔ آن، گروه در یکی از رستههای مشخص ِ اجتماعی قرار میگیرد. نوشتار، جهاننگری پنهان در نگارهها را به همراه متنی از فتوّتنامهٔ سلطانی و حکایت گلستان (بهعنوان مأخذ مصورسازی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023