بررسی و مطالعه فنی کتیبه های کاغذی در بناهای قاجاری تهران (مطالعه موردی، طرح حفاظت و مرمت کتیبه های عمارت مسعودیه)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده معصومه سیماب
- استاد راهنما مهین سهرابی حمید ملکیان پرستو نعیمی
- سال انتشار 1391
چکیده
فصل اول شامل بیان مسئله، روش ها، اهداف و سوالات مربوط به مسئله ی تحقیق است. فصل دوم با مقدمه ای از بناهای قاجاری تهران آغاز شده وبا مطالعه بر روی بنای دیگری که نمونه کتیبه ی مورد مطالعه، در آن قرار دارد ادامه می یابد و در ادامه پیشینه ای از مجموعه ی مسعودیه آورده شده است. در فصل سوم به بحث فن شناسی آثار کاغذی و به خصوص کتیبه کاغذی عمارت دیوان خانه مسعودیه پرداخته شد.کتیبه ی مدنظر نمونه ای کم نظیر از کتیبه های کاغذی در بنایی قاجاری است که پس از خطاطی توسط میخ روی گچ دیوار نصب شده است و روی آن با شیشه پوشیده شده است، قاب این کتیبه به وسیله ی آینه کاری پوشیده شده است. فصل چهارم را آسیب شناسی کتیبه نام برده دربرمی گیرد، به این صورت که آزمایش های شیمی تر و دستگاهی انجام شده را بیشتر از فصل پیشین مورد مطالعه قرار داده ودر درک بهتر علت آسیب ها کمک کردند. در فصل پنجم با توجه به مجموعه اطلاعات به دست آمده در فصول پیشین، به ارائه ی راه کار حفاظتی پرداخته و در پایان به نتیجه گیری اجمالی انجامید و در انتها چند پیوست آمده که سعی شددر تکمیل رساله موثر باشند. این رساله نیزدر جای خود با موانعی روبه رو شد از جمله ی آن ها عدم وجود منابعی مدون از بناهای قاجاری تهران، عدم وجود گزارش های مختلف مرمت در کاخ گلستان، در دسترس نبودن کتیبه ی مورد مطالعه و در ارتفاع بودن آن و نمونه هایی شبیه به این که سعی شد تا حد ممکن وجود آن ها مانع پیشرفت صحیح این تحقیق نشود.
منابع مشابه
مطالعه ی فنی تزئینات طلاکاری در کتیبه های سنگی کلیسای وانک در اصفهان
Gilding on stone is a worthwhile ornaments. These ornaments are vulnerable because of their multilayer structure. This art has been used in the objects and architectural ornaments. Nowadays, a few of these ornaments has been identified. Perhaps this is related to vulnerability of gilding. In this research the technical characteristics of a sample of these decorations in Vank Cathedral belonging...
متن کاملمطالعه مضامین کتیبه های نستعلیق در قالیهای دوره صفوی ایران
Today we know that the main reason for usage of calligraphy in carpet design was to state and explain the religious content instead of decorative role – such as the other Islamic functional arts. According to that, most of carpets that contain inscriptions are the Mihrabi Carpets that almost use for praying. Along with the Mihrabi Carpets that are often used in religious functions, calligraphy ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023