بررسی شاخصه های گرافیکی در طراحی بسته بندی محصولات لبنی دهه 80 ایران از منظرِ نشانه شناسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مریم نوخیزآذر
- استاد راهنما زهرا حسین نژاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
باتوجه به نقش بسته بندی و تأثیر طراحی گرافیک درایجاد ارتباط میان تولید کننده و خریدار به قصد پیام رسانی، بررسی و تحلیل این مقوله از منظر نشانه شناسی ضروری می نماید. از سویی دیگر، آن جایی که صحبت از پیام و ارتباط می شود، وارد حوزه ی نشانه شناسی شده ایم. از اینرو، تحقیق حاضر با هدف تحلیل شاخصه های طراحی گرافیک بسته بندی محصولات لبنی دهه هشتاد (1390-1380) ایران از منظر نشانه شناسی تصاویر پیام رسان، با تکیه بر رویکرد «مارتین ژولی»،در بخش نظری به روش کتابخانه ای و با استفاده از ابزارهایی همچون فیش های کتابخانه ای، اسکن تصاویر و سایت های اینترنتی صورت گرفته و جمع آوری تصاویر به شیوه عکاسی میدانی، انجام گرفته است. براساس جامعه آماری که 1500نمونه محصول لبنی درنظرگرفته شده ، 15نمونه از 15شرکت تولیدی مختلف در 5 دسته عمده این محصولات (شیر، خامه، پنیر، دوغ، ماست) و در هر بخش 3 نمونه به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی شده اند و نمونه ها با در نظر گرفتن طراحی گرافیک قابل قبول به گونه ای که از حیث تنوع نیز قابل تعمیم به سایر محصولات باشند، به روش غربال گیری انتخاب شده اند. این تحقیق نشان می دهد که روش «مارتین ژولی» در تحلیل تصاویر پیام رسان، در زمینه طراحی گرافیک بسته بندی (به طور موردی محصولات لبنی)، قابل انطباق و بررسی است؛ از طرفی نتیجه این تحلیل ها بیانگر آن است که شاخصه های طراحی گرافیک در این محصولات، بیشتر از آن که در خدمت پیام های تجسمی(منظور عناصر و تمهیدات تجسمی نظیر ترکیب بندی، کادر، کادراژ، بافت، نور، رنگ و .. است.) باشند در خدمت پیام های شمایلی ( منظور عناصرشمایل گونه نظیر تصاویر می باشد.)و زبانی می باشند، در حالی که شناخت و توجه صحیح به این شاخصه ها از منظر نشانه شناسی، می تواند باعث اقتدار، محتوای بیشتر و در نتیجه استفاده ی بهینه از این تمهیدات و عناصر بصری برای انتقال پیام در محصولات شوند. واژگان کلیدی: طراحی گرافیک، بسته بندی، نشانه شناسی ، محصولات لبنی، شاخصه های گرافیکی
منابع مشابه
نشانه شناسی عکس خانوادگی دهه 50 و 80 در ایران
عکس های خانوادگی بخش بزرگی از بدنه عکاسی را در طول تاریخ عکاسی در ایران و جهان به خود اختصاص داده اند و یکی از مهمترین راه های خوانش فرهنگی در هر اجتماعی هستند. نشانه شناسی (اجتماعی و فرهنگی) این امکان را فراهم می سازد تا چگونگی معناسازی در عکس خانوادگی را با در نظر گفتن عکس خانوادگی به عنوان متن از طریق مطالعه این عکس ها در دو بازه زمانی 50 و 80 (شمسی) در ایران دریابیم. این پژوهش به روش کیفی و...
کاربرد نقوش اما مزاد ههای شهرستان دماوند استان تهران در طراحی نشانه های گرافیکی معاصر ایران
معماری اسلامی و تزیینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف، ب هویژه آرایه های تزیینیبوده است. بناهای مذهبی اما مزاد هها مملو از نقوش تزیینی پرباری است که به سبب برخورداری از طرح های هنری و نقوشنمادین، م یتواند در بخ شهایی از هنر معاصر گرافیک، هم چون طراحی نشانه، مورداستفاده قرار گیرد. این مقاله، کوششی استبرای مطالعه، طبقه بندی، شناخت هویت و ویژگی های بصری و ریشه های اع...
متن کاملبررسی نشانه نوشته نشریات تخصصی از دهه 80 در ایران
لوگو تایپ های خوانشی عموماً نقش عنوان دارند و در این میان عناوین نشریات به لحاظ ضروریات بیان گرافیکی و چگونگی خوانش، ساختار بیانی، مخاطب و تیراژ در گروهی مجزا قرار می گیرند. اگر چه تمامی لوگو تایپ ها از بیان های گرافیکی یکسانی برای ارتباط بهره می گیرند اما ضروریات بیانی در هر دسته از لوگو تایپ ها بر کیفیت بیانی تولید اثر گذاشته و ایفای نقش رسانه ای نشریات حساسیت های ویژه ای در نحوه بیان گرافیکی ...
بررسی مولفه های سبک زندگی در فیلم های سینمایی دهه 60، 70 و 80 سینمای ایران
مفهوم سبک زندگی پدیده جوان و نوظهوری است که کمتر از نیم قرن از عمر آن نمی گذرد. پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است. با مطالعه سبک زندگی و تعمیق درباره آن می توان از هنجارهای پنهانی که در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه قابل مشاهده است سر درآورد. سبک زندگی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرد؛ بر اساس طبقه و جایگاه افراد در جامعه؛ بر اساس سبک زندگی جنسیت ها، موقعیت...
متن کاملتحلیلی بر زیبایی شناسی حرکت دوربین در سینمای ایران دهه ی 80
در پژوهشهای مربوط به سینمای ایران زیباییشناسی حرکت دوربین همواره مورد بیتوجهی واقع شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل زیباییشناسی حرکت دوربین در سینمای ایران است. دههی 80 به عنوان بازهی زمانی جامعهی آماری انتخاب شده است تا به این ترتیب جدیدترین فیلمهای سینمای ایران در آخرین دهه از تاریخ شمسی گزینش شود. از سوی دیگر، در این دهه نسلهای مختلف فیلمسازان با طیفهای متنوع فکری موفق به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023