بررسی قابلیت های کاربردی کتیبه های ایوان شمالی مسجد حکیم اصفهان در گرافیک متحرک;اجرای کتیبه های ایوان شمالی مسجد حکیم اصفهان بر مبنای ساختار هندسی کتیبه ها به روش گرافیک متحرک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده معصومه احمدی
- استاد راهنما عبدالرضا چارئی محسن مزاثی مجتبی رمزی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
خط کوفی بنایی (معقلی)، به لحاظ فرم هندسی و هماهنگی کلی که با شکل و فضای معماری دارد، خاص کتیبه ها و بنا، طراحی و استفاده شده است. دوره صفویه را می توان یکی از گذرگاههای شاخص در مسیر تحول کوفی بنایی دانست و مسجد حکیم اصفهان از بناهای با ارزش این دوره است که در جای جای آن به ویژه در ایوان شمالی مسجد، کتیبه ها و تزیینات بسیار متنوعی از شیوه کوفی بنایی دیده می شود. گرافیک متحرک، هنری است که از اواخر دهه ی 1950برای زندگی بخشیدن به طراحی گرافیک ساکن با استفاده از شیوه های متحرک سازی، تخیل طراحان گرافیک را تسخیر کرده و حرکت را به همراه فن آوریهای نوین به بخش اصلی چشم انداز بصری عصر ما تبدیل نموده است. با توجه به اینکه در دوران معاصر، انتقال هویت فرهنگی هر جامعه متکی بر عوامل بصری متحرک است، از این رو تحقیق حاضر، با هدف شناسایی قابلیتهای حرکتی خط کوفی بنایی در کتیبه های ایوان شمالی مسجد حکیم اصفهان و کاربرد آن در گرافیک متحرک، به منظور دستیابی به آثار گرافیک متحرک که نمایانگر هویت ایرانی - اسلامی در قالبی جدید و نو باشد صورت گرفته است. روش انجام تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه¬ای است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که بهره مندی خط کوفی بنایی ازمبادی حرکت به عنوان اصل اساسی در گرافیک متحرک مانند گردش دید در امتدادهای عمودی و افقی و همچنین اصول تایپوگرافی متحرک از جمله طراحی حروف کوفی بنایی بر مبنای معنا و محتوا، این خط را جهت بهره گیری در آثار گرافیک متحرک که از رویکردهای نوین هنرگرافیک می باشد و مطابقت زیادی با نیازهای جامعه امروز دارد، مستعد می سازد.
منابع مشابه
گونه شناسی کتیبه های مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان با تأکید بر ویژگی های ساختاری
Chaharbagh Mosque-school of Isfahan, being one of the most important monuments of Shah Soltan Hossein in the Safavid era, is of chief importance regarding its structure and decorations. The inscriptions are the most prominent features of the art treasure of the Safavid era, that are the best in terms of quality and variety compared to other monuments of the same period. The present study attemp...
متن کاملپژوهش در کتیبه های سنگاب مسجد رحیم خان
سنگابهای اصفهان حاصل دست هنرمندان توانا و چیره دست اصفهانی در ادوار مختلف تاریخ است. این ظروف سنگی بزرگ را در گذشته خیّرین وقف میکردند و در اماکن عمومی قرار میگرفت و با آب خنک و گوارای خود هر تشنه لبی را به یاد آقا امام حسین)ع( و شهدای کربلا سیراب میکرد. در این مقاله به کتیبههای سنگاب مدور مسجد رحیم خان پرداخته شده است. این سنگاب بر اساس متن کتیبهها و مادۀ تاریخ آن در سال ۱۲۹۹ ق توسط آقا م...
متن کاملحفاظت آئینی بر اساس مشاهدات، متون تاریخی و مضامین کتیبه های مسجد جامع عباسی اصفهان
کتیبهها در شکلها و مفاهیم مختلف در مساجد بکار رفته است. این مضامین شامل مفاهیم قرآنی، احادیث، ادعیه و اسامی مقدس، فرامین پادشاهان هر دوره، شعر و وقفنامههای مساجد میشود. این خصایص باعثشده تا کتیبهها بعنوان شناسنامه بناهای تاریخی باشند، که با مطالعه آنها میتوان علاوه بر اطلاعات تاریخی، نوع مداخلات انجامشده در مساجد را نیز مشخص نمود. مسجد جامع عباسی اصفهان دارای تعداد شصت نمونه کتیبه با م...
متن کاملبررسی کتیبه های مسجد ـ مدرسه ی شهید مطهری
مجموعه ی سپهسالار، شامل مسجد و مدرسه، دارای زنجیره ای از تزیینات هنر و معماری دوران قاجار، بویژه در زمینه ی کاشیکاری، نقاشی، کتیبه نگاری، گچ بری و هنرهای مرتبط با چوب و درودگری است. این مجموعه را حسین خان ملقب به سپهسالار (1241ـ 1298 هـ . ق) با استفاده از اموال شخصی خود و به کارگیری معماران و هنرمندان بنام و طراز اول زمان، احداث و وقف نمود. کتیبه های بکار رفته در مجموعه، همراه با کاشیکاری های ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023