بررسی فضای منفی در نشانه های تصویری دوره انقلاب اسلامی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده حسن کاظمی تبار
- استاد راهنما پرویز اقبالی عبدالرضا چارئی حسن کاظمی تبار امیرکلایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
از گذشته تا به امروز از نماد، که نوعی علامت واجد هویت بصری است به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. اینگونه ثبت شده که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن وایجاد نقش بر دیوار غارها تلاش داشته تا از این طریق به دیگران علایم وخطر یا آگاهی دهد و پیام های دیگری را انتقال دهد. در طراحی نشانه به مانند هر کار هنرمندانه ی دیگر، کوچکترین تغییر در شکل و فرم ها به دلیل خلاصگی ومحدودیت آنها، سبب ایجاد ویژگی ها، فضاها و روحیه های جدیدی در نقش می شود. از موارد مهمی که در طراحی نشانه قابل ملاحظه است، به کارگیری صحیح فضای منفی در آن می باشد، که این مهم در کیفیت بصری نشانه، هماهنگی طرح با محتوا، وفهم سریع تر مخاطب نسبت به هویت نشانه تاثیر به سزایی دارد. . مساله تحقیق حاضر با عنوان بررسی ویژگی ها و کاربرد فضای منفی در نشانه های تصویری دوره انقلاب اسلامی ایران می باشد روش تحقیق از نظر هدف، توسعه ای و از نظر روش ، بر مبنای ماهیت توصیفی _تحلیلی و روش یافته اندوزی (روش گردآوری داده-ها)به صورت مشاهده و مطالعه ی کتابخانه ای است که ابزار گردآوری اطلاعات در آن از طریق رایانه ،اسکنرودوربین می باشد .روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفی و روش نمونه گیری به صورت انتخابی می باشد، منابع جمع آوری اطلاعات عبارتند از کتابها،مقالات انواع مجله ها و هم اندیشی ها ، مصاحبه و سایتهای معتبر اینترنتی وپایان نامه های مرتبط با موضوع ، و مشاوره و هدایت اساتید این پژوهش. واما نتیجه ای که از بررسی فضای منفی در نشانه های تصویری دوره انقلاب اسلامی ایران به عنوان متنی تصویری حاصل می آید این است کهبه نظر می رسد گاهی فضای منفی فقط درجهت بهتر نمایاندن فرم نشانه، نقش زمینه و عامل کمکی داشته است وگاهی خود به تنهایی قابلیت نشانه شدن را دارد.همچنین فضای منفی در نشانه های تصویری دوره ی انقلاب اسلامی ایران، وابسته به پایه کار(گرید) می باشد .
منابع مشابه
نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن
دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی میسازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافتههای ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دستبافتهها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیقهای ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...
متن کاملمطالعه نشانه های تصویری در اعلان های دوران انقلاب اسلامی ایران(1357 تا 1359)
چکیده: در پژوهش حاضر، نشانه های تصویری اعلان هایی که با مضامین سیاسی در دوران انقلاب اسلامی ایران بین سال های 1357 تا 1359 طراحی شده اند از منظر دانش نشانه شناسی و به روش توصیفی-تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته اند، مساله اصلی در پژوهش حاضر کشف و شناسایی عناصر و نشانه های تصویری به کار رفته در اعلان های انقلاب اسلامی ایران بین سال های 1357 تا 1359 میباشد، تا با یافتن این نشانه ها به خوانش تصویری ...
15 صفحه اولبررسی تبیین های انقلاب اسلامی ایران: تحلیلی انتقادی بر برخی تبیین های انقلاب اسلامی
در این مقاله به بررسی و نقد برخی ازتبیین های انقلاب اسلامی پرداخته شده است،که شامل نظریه های جامعه توده وار، نظا منوین جهانی، نوسازی شتابان، توسعه ناموزون، ساخت قدرت شخصی دولت، ضعف دستگاه سرکوب شاه، آسیب پذیری دولت رانتی، گفتمان و نظریه عرفانی می باشد. شیوه کار بدین صورت است که ابتدا به بررسی سوال ها و فرضیه های اصلی و فرعی مطرح شدهدراینآثار،پرداخته شده وسپس چارچوب نظری آنها مورد بررسی به طورخل...
متن کاملبررسی ویژگی های مشارکت کنندگان در انقلاب اسلامی ایران
بررسی ویژگی های مشارکت کنندگان در انقلاب اسلامی ایران با هدف شناخت بیشتر مشارکت کنندگان در انقلاب و تطبیق آن با نظریه های موجود، در قالب تحقیق صورت گرفت که مقاله حاضر حاصل آن است. در این تحقیق با بهره گیری از نظریه های مارکس، هانتیگتون، گر، دیویس، بریتون و نیز بررسی نظرات مربوط به انقلاب اسلامی ایران (آبراهامیان، کاسی، فوکو، محمدی و امام خمینی) پنج فرضیه تدوین و به روش پیمایشی با ۵۰۰ نمونه از ا...
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملتحلیل نشانه شناختی انقلاب اسلامی ایران
این پایان نامه بنا دارد تا به دنیای ذهنی جریان هایی که در فضای سیاسی اوایل انقلاب اسلامی ایران فعال بودند، راه یابد. لذا برای رسیدن به این مقصود از نظام های نمادین تولید شده توسط آنها استفاده می کند و از میان این نظام های نمادین تصاویری را که آنها در نشریات خود تولید کرده اند را بر می گزیند. دوره ی زمانی ای هم که تحقیق بر آن متمرکز است، از سقوط نظام شاهنشاهی تا اواخر سال 1359 و اوایل سال 1360 ا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023