مبانی و روش های تفسیری محمد تقی مدرسی در من هدی القرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران
- نویسنده خدیجه سواعدی عباسی
- استاد راهنما علی غضنفری عظیم عظیم پور
- سال انتشار 1391
چکیده
مبانی تفسیر قرآن یکی از مهم ترین مباحث در حوزه ی علوم قرآنی به شمار می آید و پیوسته مورد توجه و اهتمام قرآن پژوهان و علاقمندان به قرآن کریم به ویژه مفسران بزرگ شیعه بوده است. این پایان نامه در دو فصل تدوین شده است. در فصل اول در قسمت کلیات بیان مسئله، پیشینیه تحقیق، پرسش های تحقیق، فرضیه ها و اهداف پایان نامه بررسی می شود پس از آن در بخش اول توضیحی کوتاه در مورد زندگی آیت الله مدرسی، خاستگاه، مهاجرت ها، آثار، فعالیت ها و پروژه هایی که ایشان انجام داده اند توضیح مختصری داده می شود. در بخش دوم به معرفی تفسیر پرداخته می شود که در آن زمینه ها و انگیزه های مولف، چگونگی نگارش تفسیر و ویژگی های این تفسیر مانند بعدپویایی، وضوح و روشنی مفهوم و عدم تقید، عمق و تأکید، وحدت موضوعی و روحیه تربیتی هدفمند و اسلوب صریح و روشن بیان می شود و در بخش سوم این فصل مبانی، قواعد و گرایش های تفسیری و اقسام و شمار مبانی توضیح داده می شوند. در فصل دوم که اصلی ترین بخش این پایان به شمار می آید در سه بخش تدوین شده است. در بخش اول اهم مبانی وی از قبیل: اصالت و نوگرایی، اعتقاد به حجیت ظواهرقرآن،اعتقاد به جری و تطبیق در قرآن ، پاسخگو بودن قرآن به نیازهای بشر، جامعیت و جاودانگی قرآن بیان می شود. بخش دوم هم به روش تفسیری ایشان اختصاص دارد که در آن مهم ترین روش های تفسیری وی از قبیل قرآن به قرآن، قرآن به سنت و روش عقلی بررسی می شود. ذکر این نکته لازم است که مهم ترین روش تفسیری ایشان روش عقلی می باشد. در بخش آخر این فصل به گرایش ادبی، فقهی، اجتماعی، سیاسی، علمی و تربیتی پرداخته می شود. ذکر این نکته ضروری است که مهم ترین گرایش وی اجتماعی است.
منابع مشابه
بررسی قواعد تفسیری در تفسیر «من هدی القرآن»
فهم قرآن و دستیابی به مفاهیم و معانی آن، اعم از منطوق و مفهوم، و آنچه که لزوما بر آن دلالت دارد،اعم ازظاهروباطن آیات، درسایه قواعدواصولی چندحاصل می گردد. مراد ازاین قواعد تنها قواعد فهم زبان عربی نیست، اگرچه خداوند متعال از آن برای بیان مقاصد خود بهره جسته است و در نتیجه، فهم کلام او اقتضا دارد که مفسر به قواعد زبان عربی آشنا باشد. اما علاوه بر آن، چون گوینده در کلام خود معانی و مفاهیمی متعا...
مبانی تفسیری محمد عابد الجابری در «مدخل الی القرآن الکریم» و «فهم القرآن الحکیم؛ التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول»
محمد عابد الجابری، متفکر نوپرداز مراکشی در حوزه مطالعات اسلامی، با گرایشی خاص به تفسیر قرآن کریم پرداخته است. از آراء و نظریات او میتوان احیای تفکر معتزله را برداشت کرد. در مقدمه تفسیر خود با نام مدخل الی القرآن الکریم فی التعریف بالقرآن و تفسیر خود با نام فهم القرآن الحکیم به طرح مبانی تفسیری خود مبادرت ورزیده است. ضرورت تفسیر قرآن براساس ترتیب نزول آیات، استفاده از تمام مصادر عربی و غیرعربی ...
متن کامل«من وحی القرآن» تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه
در این مقاله که به بررسی تفسیر «من وحی القرآن» اختصاص دارد، سعی شده است که به محتوای واقعگرایانه و اجتماعی این تفسیر توجه شود. پس از مباحث مقدماتی درباره زندگی مفسر، اهمیت تفسیر، ساختار و ویژگیهای کتابشناسانه آن، به مبانی تفسیری مفسر پرداخته میشود و رویکرد واقعگرایانه و اجتماعی مفسر در ضمن هشت قسمت بررسی میگردد. در پایان نیز به چهار نکته در نقد این تفسیر اشاره میشود.
متن کامل«من وحی القرآن» تفسیری با رویکرد تربیتی و عصری
شناخت درست و دقیق نقاط قوت و ضعف تفسیر نویسان و بیان شایستگی ها و بایستگی های مفسر قرآن در عرصه پر مخاطره تفسیر کلام وحی و قرآن پژوهی، تحلیل تفاسیر موجود و بازکاوی مباحث و اندیشه های مطروحه در آنها را می طلبد. من وحی القرآن از متأخرترین مجموعه های گران سنگ و پر ارج تفسیر قرآن کریم است گه به خامه فقیهی مجتهد و متفکری مبارز، نگاشته شده است. در این مقاله با سیری اجمالی در این موسوعه تفسیری روشن می...
متن کاملروش مواجهه علامه فضلالله با روایات تفسیری در «من وحی القرآن»
«من وحی القرآن» از تفاسیر معاصر است که تفسیر آیات قرآن را در قالبی تحرک بخش، عصری و تربیتی عهده دار گردیده است. البته در کنار این ویژگی، گزارش روایات منتسب به معصوم و دیگر گزارشهای تاریخی مرتبط با آیات، در آن نمودی نمایان دارد. مطابق بررسی صورت گرفته، تعامل فضلالله با روایات سخت گیرانه و قابل تأمل است؛ در این مقال، عوامل سخت گیری فضلالله در مواجهه با روایات تفسیری و گزارشهای تاریخی، و موانع...
متن کاملبررسی رویکرد آیت الله سید محمد حسین فضل الله به روایات تفسیری در تفسیر من وحی القرآن
فسیر من وحی القرآن اثر فقیه نو اندیش شیعی، سید محمد حسین فضل الله، یکی از تفاسیر عقل گرایی معاصر است. عقلانی بودن و تحلیلی بودن از مهم ترین وجوه این تفسیر است. فضل الله نقد های عالمانه ای بر بسیاری از روایات تفسیری وارد آورده است، به گونه ای که نقدها و ملاحظات وی در این موارد، گاه به شش مورد می رسد. او بر نقد متن حدیث و سنجش حدیث با قرآن و حاکم گردانیدن قرآن بر حدیث تأکید دارد. وی مانند علامه ط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023