مطالعه قابلیت های کاربردی نقوش پارچه های دوره ی صفویه در طراحی نقشمایه های گرافیکی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده حمیده محسنی
- استاد راهنما سید نظام الدین امامی فر خشایار قاضی زاده
- سال انتشار 1392
چکیده
نقوش پارچه های دوره صفویه به لحاظ زیبایی بصری، نقوش تزیینی، مضامین تصویری و همچنین رنگ و بافت، مایه ی مباهات هنر ایران زمین در این دوره است. تحولات اجتماعی و فکری ایران در دوره حکومت صفویه تأثیراتی قاطع و چشم گیر بر حوزه ی علم، مذهب، هنر و ادبیات این سرزمین داشت.در این نوشتار پس از ترسیم وضعیت نساجی و دلایل رشد و اعتلای آن در این دوره، سیر تحول نقوش و نحوه ی ساده سازی آن ها با توجه به مشابهت نقوش پارچه و نگارگری این دوره طبقه بندی شده است. بهره گیری از ارزش ها و نشانه های بصری و مطالعه در ریشه های هنر ایرانی یکی از معیارهای حرکت به سمت هویت ایرانی است. از این رو در تحقیق حاضر سعی بر آن بوده است که با مطالعه قابلیت های کاربردی نقوش پارچه های صفویه در طراحی گرافیک، به کمک ایده و تفکر خلاق به آثار گرافیکی امروزی که نمایانگر هویت ایرانی در قالبی جدید و نو باشد دست یافت. روش انجام تحقیق توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. بررسی های انجام شده در این تحقیق نشان داده است که سیر تحول نقوش بدین گونه بوده است: نقوش در ابتدای دوره ی صفویه در ارتباط با نگارگری این دوره به صورت پیکرنگاری و طبیعت سازی طراحی شده اند و سپس از اواسط این دوره به بعد تصاویر روبه ساده سازی بر مبنای هندسه اشکال بنیادین و تجریدی گذارده اند. همچنین با بررسی قابلیت های مشترک ساده سازی و منظم سازی و اغراق در طراحی پارچه و طراحی گرافیک به معرفی تولیدات گرافیکی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این پارچه ها در طراحی آثارشان استفاده کرده اند پرداخته شده است.
منابع مشابه
کاربرد گرافیکی نقوش هندسی معماری دوره ی صفویه بر ایستگاههای اتوبوس جهت هویت بخشی به مبلمان شهری
متن کامل
کاربرد نقوش اما مزاد ههای شهرستان دماوند استان تهران در طراحی نشانه های گرافیکی معاصر ایران
معماری اسلامی و تزیینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف، ب هویژه آرایه های تزیینیبوده است. بناهای مذهبی اما مزاد هها مملو از نقوش تزیینی پرباری است که به سبب برخورداری از طرح های هنری و نقوشنمادین، م یتواند در بخ شهایی از هنر معاصر گرافیک، هم چون طراحی نشانه، مورداستفاده قرار گیرد. این مقاله، کوششی استبرای مطالعه، طبقه بندی، شناخت هویت و ویژگی های بصری و ریشه های اع...
متن کاملبررسی تطبیقی نقوش پارچه های صفوی و گورکانی
پارچهبافی ازجنبه کاربردهای فراوانی که در میان تمامی اقشار جامعه دارد، یکی از پیشروترین و گستردهترین صنایع در بین کشورهای مسلمان، از جمله ایران و هند بهشمار میرود. بههمین دلیل سدههای نهم تا یازدهم هجریقمری - پانزدهم تا هفدهممیلادی از نظر پیشرفت و گسترش هنر پارچهبافی صفوی و گورکانی با اهمیت است. این دو با داشتن ارتباط فرهنگی و هنری در سدههای پیشین، بهویژه در زمان حکومتصفویه، تاثیرات ب...
متن کاملگونه شناسی پارچه های طراز دوره فاطمیون مصر بر مبنای مؤلفه های قالب اصلی، نقوش و ترکیب بندی
فاطمیان شیعی مذهب توانستند، برای نخستین بار در جهان اسالم مصر را مستقل کرده و هنرهای بسیاری را شکوفا و پرورش دهند و قاهره را به مرکز عمده تمدن و هنر اسالمی مبدل سازند. پارچه طراز از شاخصترین نمونههای نساجی و زاده و محصول تفکر اسالمی، در این دوران به وفور تولید میشد و در امور سلطنتی نقشی بسیار مهم ایفا میکرد و بارزترین منسوج اسالمی به لحاظ سیاسی، اجتماعی و جذابیت هنری بشمار میرفت. طرازها، با توج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023