بررسی تطبیقی حزن در شعر صلاح عبدالصبور و حسین منزوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده گولاله امیرخانی
- استاد راهنما جهانگیر امیری علی سلیمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
موضوع «حزن» یکی از مهمترین و درونی ترین موضوعات نقد به شمار می رود، زیرا به مجموعه ای از واقعیت ها مربوط می شود که از طبیعت این پدیده و دلایل و نمودهای آن پرده برمی دارد و معنی جدید زندگی را از دو منظر غم و شادی آشکار می سازد. شعر معاصر به لحاظ رویارویی با اوضاع نامساعد سیاسی و اجتماعی عصر خود، سرشار از مضامین حزن انگیز است. در عصر حاضر دردها و رنج های انسانی فراوان و علل این دردها بسیار است. به یقین اصلی ترین علل افزایش حزن و اندوه در جوامع امروزی، در کنار مشکلات شخصی، ناشی از ناکارآمدی حکومت های حاکم در کنترل درست امور و اجرای به حقّ عدالت اجتماعی و اقتصادی در بین مردم است. در این میان حزن در دیوان حسین منزوی و صلاح عبدالصبور جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که بیشتر حجم اشعار آنها را به خود اختصاص داده است. آنها از جمله شاعرانی اند که از رهگذر پدیده ی حزن و اندوه، دغدغه ای انسانی را در تجربه ی شعری خود بیان کرده اند. از همین روی، محور اصلی بیشتر شعرهای این دو شاعر را، مفاهیمی چون یأس و امید، دریغ و درد، شکست و پیروزی و عشق و نفرت تشکیل داده است. اصلی ترین ویژگی مشترک در اشعار این دو شاعر اصالت بخشی به غم و اندوه در جهان هستی است. عشق، تنهایی، مرگ عزیزان در سطح حزن فردی و نیز مشکلات اجتماعی، فساد اخلاقی و فقر از مهمترین دلایلی است که این دو شاعر را به سمت حزن و اندوه کشانده است. با این تفاوت که حزن در دیوان منزوی، گرایشی شخصی دارد و در بیشتر موارد زمینه ای فردی شاعر را به سمت اندوه می کشاند هر چند که اشعار اجتماعی خصوصا در زمینه ی وطن در شعر وی دارای ارزشی بالا هستند؛ در حالی که عبدالصبور شاعری اجتماع گرا است و حتی زمانی که از اندوه های فردی خود سخن به میان می آورد از مشکلات جامعه نیز غافل نمی شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی حزن در شعر منزوی و عبدالصبور است و می کوشد تا عوامل راهیابی حزن در شعر این دو شاعر را مورد ارزیابی قرار دهد و مشخّص نماید که این دوشاعر چگونه اندوه را در اشعارشان بازگو نموده و به چه صورت از نماد برای بیان اندوه خود بهره بهرده اند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی اسطوره در شعر صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج
مقایسه ادبیات دو ملت که از نظر زبان و فرهنگ و مسایل اجتماعی و ... با هم تفاوت دارند به کشف مشترکات و تفاوتهای بین دو ملت میانجامد و همین باعث میشود ما دریابیم که دو شاعر علیرغم تفاوت زبان و فرهنگ و اجتماعشان تا چه میزان در محتوا و مشترکات روحی شبیه هستند. در راستای این نگرش، اسطوره پردازی و استفاده از نماد در شعر دو شاعر تازی و پارسی- صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج- مورد بر...
متن کاملبررسی تطبیقی اسطوره در شعر صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج
مقایسه ادبیات دو ملت که از نظر زبان و فرهنگ و مسایل اجتماعی و ... با هم تفاوت دارند به کشف مشترکات و تفاوتهای بین دو ملت میانجامد و همین باعث میشود ما دریابیم که دو شاعر علیرغم تفاوت زبان و فرهنگ و اجتماعشان تا چه میزان در محتوا و مشترکات روحی شبیه هستند. در راستای این نگرش، اسطوره پردازی و استفاده از نماد در شعر دو شاعر تازی و پارسی- صلاح عبدالصبور و نیما یوشیج- مورد بر...
متن کاملهنجارگریزی در شعر صلاح عبدالصبور
هنجارگریزی یکی از شگردهای مطرح در نظریههای نقد فرمالیستهای روس است که در تعریفی ساده میتوان آن را خروج از زبان معمول و معیار دانست. بهرهگیری از این ترفند بیانی به آفرینش زیبایی و پویایی سخن میانجامد و در نهایت سبب توجه دوچندان مخاطب به متن میگردد. شاعرانی که چیره دستترند افزون بر اینکه میکوشند به مفاهیم و معانی تازه روی آورند، توجهی ویژه نیز به ساختار و زبان شعری خود دارند تا بتوانن...
متن کاملبینامتنیت در شعر صلاح عبدالصبور
ادبیات معاصر عربی، مجموعهای از مفاهیم نو را دربر دارد که برخی از آنها را از غرب گرفته است. یکی از این مفاهیم، بینامتنیت است که در زبان عربی، واژۀ «تناص» معادل آن است. بینامتنیت، رویکردی فرهنگی- اجتماعی است که در همۀ حوزهها بهویژه ادبیات، رسوخ کرده و دگرگونیهایی شگرف را بهوجود آورده است و شاعران معاصر عرب نیز از آن بهره بردهاند. در این نوشتار، برآنیم که بینامتنیت را در شعر صلاح عبدال...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023