نظریه «حفظ نظام» در اندیشه و عمل امام خمینی(ره)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی
- نویسنده رحیم کازرونی
- استاد راهنما جلال درخشه
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده «حفظ نظام» تعبیری در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که به ضرورت و اهمیت بالای حفظ و بقای این نظام بخصوص نسبت به مهمّات و واجبات سیاسی- دینی دیگر کشور اشاره دارد و در اصل، ناشی از برخی کلمات حضرت امام خمینی(ره) با این مضمون می باشد. رسال? حاضر به استخراج و تشریح این کلمات و برخی موارد سیر? عملی حضرت امام در زمان رهبری شان که ناظر بر اهمیت و اولویت بالا دادن به این مقوله در مقاطع مختلف بعد از انقلاب بوده است، می پردازد. سپس، بررسی و جمع بندی مبانی و ادل? دینی، عقلی و فقهی اهمیت این بحث در نزد امام راحل در پی خواهد آمد. همچنین، بیاناتی از امام در زمین? تاریخی برخی از مشکلات اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایراد شده که مقول? حفظ این نظام و مصلحت حکومت اسلامی را در تزاحمات عملی مقدم بر هم? احکام دیگر شریعت ذکر می کند. این بیانات چالشهایی را در ارتباط با مقصود و مبنای واقعی آنها از نگاه امام بوجود آورده، بخصوص با ملاحظ? تأکیدات مبنایی دیگر امام در رابطه با اهداف حکومت اسلامی و اجرای احکام شریعت و مواضع قابل توجهی که ایشان در قول و فعل خود، از قضا اقتضائات اصولی و شرعی نظام را در رتبه ای بالاتر از مصلحتهای ظاهری آن می نشاندند(حتی تا سرحد هزینه های منفی برای امنیت نظام). در مجموع توازن حکومت داری و مصالح آن در حکومت اسلامی با اصولگرایی دینی و شرعی نظام، مسئله ای در ورای بسیاری از چالشهای خُردتر جمهوری اسلامی ایران در حیطه های مختلف بوده است، در حالیکه سایه ای از ابهامات و کلیشه های پُر از کاستی بر این مسئل? کلان سایه افکنده، که به هیچ وجه پاسخهایی جامع و روشن برای نحو? مواجه? مسئولان با آن چالشها بدست نمی دهد. این رساله ضمن تشریح بیشتر صورت مسئل? تزاحم پایبندی های دینی و شرعی نظام با اقتضائات بقای آن در صحن? واقعی، برخی نظرات پراکنده و جزیی حول این مسئله– چه در تفسیر اندیش? امام و چه بصورت مستقل – که در آثار داخلی طرح شده را بررسی کرده، و برخی نقاط اصلی بحث به لحاظ دینی و فقهی، که نیازمند تنقیح و نظریه پردازی جامع برای نظری? حکومت اسلامی از منظر امام خمینی و گفتمان ناب دینی هستند را تبیین می نماید. کلیدواژه: حفظ نظام، حفظ حکومت اسلامی، مصلحت، مصلحت نظام، اصول نظام، اندیش? سیاسی امام خمینی(ره)، اصولگرایی، احکام شرع.
منابع مشابه
مبانی فقهی حفظ نظام در اندیشه سیاسی امام خمینی
یکی از مباحث مهم در اندیشه سیاسی، حفظ نظام است. این پژوهش، به بررسی مبانی حفظ نظام اسلامی در اندیشه امام خمینی+ بر اساس روش توصیفی و تجزیه و تحلیل مؤلفههای فقه حکومتی پرداخته است. در اندیشه امام+ احکام سیاسی در راستای حفظ و شکوفایی دین است و نظام نیز قدرتی برای اجرای احکام دینی است و انعطاف در برخی موارد و شرایط اضطراری بر اساس اصول و محدودیتهای خاص آن هم بهطور موقت است. ایشان حفظ نظام را از...
متن کاملوجوب حفظ نظام اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
بهدلیل اطلاق حق حاکمیت به خداوند متعال در تفکر شیعی، نظام سیاسی در اسلام توحیدی است. چون اصل و پایه حفظ اسلام است و درواقع تمایزی بین اسلام و حکومت اسلامی نیست، پس حکومت اسلامی جزء جداییناپذیر اسلام است. تشکیل حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) موضوعی فرعی و عرضی نیست، بلکه تجلی ذات و ماهیت اسلام است که حفظ آن بهمثابه حفظ اسلام قلمداد شده است. بنابراین ایشان نظام اسلامی را در عصر حاضر ام...
متن کاملوجوب حفظ نظام اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
به دلیل اطلاق حق حاکمیت به خداوند متعال در تفکر شیعی، نظام سیاسی در اسلام توحیدی است. چون اصل و پایه حفظ اسلام است و در واقع تمایزی بین اسلام و حکومت اسلامی نیست، پس حکومت اسلامی جزء جدایی ناپذیر اسلام است. تشکیل حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) موضوعی فرعی و عرضی نیست، بلکه تجلی ذات و ماهیت اسلام است که حفظ آن به مثابه حفظ اسلام قلمداد شده است. بنابراین ایشان نظام اسلامی را در عصر حاضر ام...
متن کاملانقلاب اسلامی و اخلاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل
این مقاله بهمنظور تبیین اخلاق اجتماعی از نگاه امام خمینی(ره) با روش توصیفی تحلیلی در فضای کتابخانه بر اساس منابع مکتوب و استناد به آثار نوشتاری و گفتاری حضرت امام(ره) تدوین یافته است. در گردآوری دادهها از روش کیفی تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده از آثار گفتاری و نوشتاری حضرت امام(ره)، استفاده شده است. پاسخ سؤالهای طرح شده با ذکر مطالب ذیل بهخوبی بیان شده ...
متن کاملامام رضا(ع) در مواجهه با اندیشه و عمل واقفیان•
گرچه توقف بر شخصی از اهل بیت(ع) بهعنوان آخرین امام(ع) و مهدی منتظر(ع)، مسئلۀ بیسابقه و جدیدی نبوده اما گروهی از شیعیان که امام کاظم(ع) را مهدی و قائم منتظر میدانستند و بر همین اساس رحلت آن حضرت را منکر گشته و از پذیرش امامت حضرت رضا(ع) سر باز زدند با نام واقفیه یا واقفه شناخته شدند. این گروه بهدلیل اینکه تهدیدی جدی برای تفکر اصیل شیعه ب...
متن کاملشاخصهای حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام علی (ع)
چکیده حکمرانی خوب الگوی جدیدی برای توسعۀ پایدار انسانی است تا به موجب آن جوامع بتوانند از همۀ توانمندیهای خود در توسعۀ همهجانبه استفاده کنند. جامعۀ مدنی مستحکم به همراه دولتی پویا، قوی و توسعهخواه میتواند زمینههای ایجاد حکمرانی خوب و در نتیجه توسعۀ همهجانبه را با کمترین زیان و آسیب ممکن به پیش ببرد. محققان شش عامل را برای تحقق «حکمرانی خوب» لازم دانستهاند که عبارتاند از: قانونگر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023