تأثیر بازی های رایانه ای بر انزوای اجتماعی؛ نمونه ی موردی: دانش آموزان پسر سال های اول و دوم مقطع دبیرستان شهر گرمسار

پایان نامه
چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی دانش آموزان پسر سال های اول و دوم مقطع دبیرستان شهر گرمسار می باشد. بدین منظور نمونه ای به حجم 230 نفر از بین دانش آموزان از بین 4 دبیرستان از هر آموزشگاه یک کلاس اول و یک کلاس دوم انتخاب و از بین کلاسهای اول و دوم هر آموزشگاه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. این پرسش نامه در حقیقت از هفت مولفه یا مفهوم برای سنجش میزان انزوای اجتماعی در نوجوانان مورد بررسی استفاده می کند و هرمولفه رادرقالب تعدادی گزاره مورد بررس قرار می دهد و در هر زمینه، جنبه های مثبت و منفی را در گزاره ها لحاظ می کند. در نهایت با بررسی و تحلیل داده های به دست آمده، به درجات انزوای اجتماعی در میان جمعیت مورد بررسی بر اساس شاخص های مطرح شده، دست خواهیم یافت.در روش اسنادی بامراجعه به کتابخانه و مطالعه کتب و پایان نامه ها و مدارک و اسناد، اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهای اندازه گیری جمع آوری شد و اعتبار و روایی پرسشنامه های مذکور احراز شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی(درصد و فراوانی، و میانگین و انحراف معیار) توسط نرم افزار spss پردازش شدند.در این تحقیق مشخص گردید برای افرادی که کمتر از یکسال بازی می کنند هیچ متغیری بااثر معنی دار را متغیر وابسته مشخص نمی سازد لیکن مقدار ثابت رگرسیون برابر 1.96معنی دار حاکی است که افرادی که کمتر از یکسال بازی می کنند و دارای حداقل 1.96 ( در مقیاس اندازه گیری سئوالات مربوط به انزوا 4-1) دارای انزوا هستند.اما زمانی که مدل برای افرادی که بیشتر از یکسال بازی می کنند اجرا می گردد ثابت رگرسیونی از 1.96 به 3.26 ( معنی دار) ارتقا می یابد درواقع سابقه بازی بیشتر از یکسال به اندازه (1.96 -3.26) به مقدار انزوا می افزاید که این بهترین گواه برای اثبات تاثیر بازی رایانه ای بر انزوای دانش اموزان مورد تحقیق واقع شده است درواقع مدل رگرسیونی دوم که برای افرادی اجرا شده که دارای سابقه بیشتر از یکسال دارند نشان می دهد که سابقه بازی کردن دانش اموزان یکسال به مقدار 1.28 ( درهمان مقیاس اندازه گیری ) به مقدار انزوای فرد افزوده می گردد حتی به بیان دیگر اندازه های ( 1.96) از انزوا به مقدار ثابت در تمام این دانش اموزان وجوددارد که در جای خودقابل بررسی است و لزوم تحقیاتی دراین راستا را برای پژوهشگران درحوزه اموزش و پرورش ضروری می سازد.

منابع مشابه

بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر انزوای اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر یزد

یکی از اصلی ترین پرسشهای پژوهشگرانی که در زمینه ی پیامد های بازیهای رایانه ای به مطالعه پرداخته اند، تأثیر این بازیها در قلمرو رفتار اجتماعی است. به سخن دیگر ، این مطلب که ارتباط فرد با دنیای بازیهای رایانه ای ، ارتباطهای انسانی او را متأثر می سازد، تردیدهای فراوانی را در استفاده از این بازیها به میان می آورد. گرچه بعضی بیان داشته اند که بازیهای رایانه ای موجب انزوای اجتماعی نمی گردد ، ولی تحقی...

تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...

متن کامل

تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارتباط بین فردی دانش آموزان پسر در مقطع متوسطه دوم شهر جهرم سال 95-94

با توجه به اهمیت آسیب شناسی فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال های اخیر به فن آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است. تحقیق پیش رو با هدف بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارتباط بین فردی دانش آموزان  پسر در مقطع متوسطه دوم شهر جهرم در سال 1394- 1395  انجام پذیرفت که جامعه اماری آن متشکل از کلیه دانش اموزان مقطع متوسطه دوم شهر جهرم می باشد که از طریق فرمول کوکران به حجم نمونه 3...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه

هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع‌آوری ...

متن کامل

تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان

چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان  ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023