مجموعِه تصویری نمادهای جانوران در فابل های ایرانی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سیما رازقندی
- استاد راهنما محمدعلی بنی اسدی منوچهر رخشان
- سال انتشار 1392
چکیده
این پژوهش به طور کلی در مورد نقش نمادین جانوران در فابل های ایرانی و ایجاد مجموعه?ای از تصویرسازی?های انجام شده در مورد داستان های جانوران است. و هدف کلی آن بررسی نمادها و جمع آوری مجموعه ای تصویری از قصه های حیوانات است. برای دست یابی به این هدف ابتدا باید مجموعه ای از قصه های جانوران جمع آوری می شد. بدین منظور در فصل دوم مجموعه ی داستان های حیوانات بر اساس یک روند تاریخی از گذشته تا زمان حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که می دانیم، نمادها ریشه در گذشته دارند، نمادهای حیوانات در قصه ها نیز در طول قرن ها و بر اساس خصلت های مشترک میان حیوانات و انسان ها شکل گرفته اند. این نمادها به طور تقریبی در دو دسته ی نمادهای مثبت و نمادهای منفی قرار گرفته اند. در فصل سوم به دلایل تاریخی و به طور کلی علت های وجودی قصه های حیوانات که به نوعی ریشه های شکل گیری نمادهای جانوران هستند پرداخته شده و در فصل چهارم نمادهای جانوران به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است. اینکه هر جانوری نماد چه خصلتی است، این تفکر و این قرارداد از کجا ناشی شده است. در توضیح نمادها ابتدا به ریشه ی واژگانی پرداخته شده و نماد جانور در فرهنگ ایران باستان مورد توجه قرار گرفته، پس از آن در قصه ها و فرهنگ اسلامی و در نهایت به نقش نمادین جانوران در ادب فارسی پرداخته شده است. در پایان نیز در فصل پنجم مجموعه ی تصویری که حاصل این پژوهش است بر اساس یک طبقه بندی موضوعی ترتیب یافته و مجموعه ای از تصویرسازی قصه های حیوانات جمع آوری شده است. این تصاویر از تصویرهای نمادین قصه های جانوران بر روی سفالینه ها و اشیای تاریخی آغاز شده تا به امروز می رسد.
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبیان تصویری جانوران در قرآن
کتاب آسمانی قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر اسلام(ص)، بیانی زیبا، هنری و ادبی شکوهمند دارد. جنبه های مختلف هنری آن چون زیبایی واژگان، آهنگین بودن آیات و کلمات، هماهنگی عناصر زبانی با معانی و... اعجازی برای بیان کلام وحی به شمار می آیند. قرآن کریم از تصویر به عنوان عنصری قدرتمند در عینی و مشهود کردن مفاهیم ذهنی و انتزاعی بهره گرفته و مفاهیم را به درستی در ذهن مخاطب به تصویر کشانده است. جانوران یکی...
بررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگارههای شاهنامه)
نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانههای متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهشگران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری «فَرّ» (با تأکید بر نگاره های شاهنامه)
نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانه های متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهش گران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پ...
متن کاملبررسی شگردهای خوانش انتقادی در کتاب های تصویری داستانی ایرانی
چکیده نابرابری قدرتِ آفرینندگان آثار ادبی ویژهی کودکان و نوجوانان با مخاطبان خود از یک سو و پذیرش ناگزیری آغشتهبودن متنهای کودکان و نوجوانان به ایدئولوژی ازسوی دیگر، منتقدان و نظریهپردازان ادبیات کودک را به این بحث کشانده است که باید خوانندگان کمسال را از حضور و چگونگی حضور ایدئولوژی در متن آگاه کرد تا خواننده بهجای پذیرش یکسویه به خوانندهی کنشگر متن تبدیل شود و بدین وسیله، خود را ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023