خوانشی پسااستعماری از شکل گیری هویت در رمان های معشوق و آبی ترین چشم تونی موریسون
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده اسرین وجدی
- استاد راهنما عبدالحسین جودکی عبدالرضا قوامی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
این رساله از منظر نقد پسااستعماری بر آن است این مسئله را بیان کند که رمان های معشوق و آبی ترین چشم، نوشته ی تونی موریسون، رمان های مقاومت و دو گانگی هستند که مرزهای بین خودی و دیگری را شکسته اند. موریسون در رمان هایش از جمله آبی ترین چشم و معشوق الگویی را برای جستجو در ناگفته های تاریخ مطرح کرده و هم چنین از مفهوم ضمنی نژاد که از طریق زبان منتقل می گردد سخن می راند. در این مطالعه سعی بر این بوده که رمان های ذکر شده بر اساس نظریه های منتقد ساختار شکن، همی کی بابا، بررسی گردد. بابا در آثارش مفاهیم تثبیت شده در خصوص هویت را به چالش کشیده و تقابل دو گانه ی بین استعمارگر و استعمار شده را بی اعتبار می خواند و هم چنین بر نقش زبان و گفتمان در شکل گیری هویت این دو تاکید می ورزد. و هم چنین با تکیه بر مفاهیم مطرح شده از سوی بابا هم چون کلیشه(stereotype)، غیرطبیعی (uncanny)، و تقلید (mimicry) به بررسی این دو رمان پرداخته می شود و با استناد به این سه تئوری ساختار تقابلی بین استعمارگر و استعمار شده شکسته می گردد. نخست مفهوم کلیشه مورد بحث قرار گرفته است تا رابطه ی پراضطراب بین استعمارگر و استعمارشده روشن شود . سپس به نقش قابل توجه دیدگاه ( scopic drives) در شکل گیری کلیشه ها پرداخته می شود. پس از آن مفهوم تقلید یا مدنیت پر حیله در رمان آبی ترین چشم بررسی شده است تا حق مطلب را در مورد تمسخری که استعمار شده نسبت به استعمار گر دارد بیان کند. و در نهایت مفهوم بی خانمانی (unhomely) و نمودهای آن در رمان برشمرده می شود. همین روند در مورد رمان تحسین شده ی معشوق هم انجام می گیرد.تمرکز اصلی این مطالعه بر روی طبیعت غیر طبیعی دنیای استعمار است و بحث اساسی آن است که رابطه ی استعماری منجر به مقاومتی از سوی استعمار شده می شود و هویت های ناکامل و نابالغی را شکل می دهند که اصطلاحا هم به خانه تعلق دارند و هم تعلق ندارند.
منابع مشابه
الیناسیون در رمان آبی ترین چشم تونی موریسون: خوانشی بر اساس دیدگاه روانکاوی نژادی فانن
الیناسیون همیشه یکی از مفاهیم اساسی در زندگی انسان بوده و نویسندگان زیادی به آن پرداخته اند. تونی موریسون در رمان آبی ترین چشم این مفهوم را بصورت تحریف ذهن سیاه پوستان در نتیجه ی پذیرفتن باورهای نژادگرایانه ی جامعه ی سفید-پوستان نشان می دهد. این پایان نامه با تکیه بر دیدگاه فرانتس فانن در روانکاوی سیاه-پوستان برگرفته از پوست سیاه، نقاب های سفید خوانشی روانکاوانه از زندگی ”پکولا بریدلاو“ ارایه م...
15 صفحه اولبازتاب نگره های سوژگی ژولیا کریستوا در رمان های معشوق و آبی ترین چشم اثر تونی موریسون
در قرن بیستم رمان نویسان آمریکایی آفریقایی تبارآغاز به نگارش رمان هایی در مورد زندگی سیاه پوستان کردند. یکی از شاخص ترین نویسندگان این دوره تونی موریسون است. رمان های او جنبه های تاریک زندگی برده ها و تاثیرات جسمی، روحی و روانی آن را مورد بررسی قرار می دهد. از آن جا یی که سیاه پوستان در تاریخ آمریکا پنهان بودند، موریسون تلاش می کند تا با نگارش رمان هایش به آن ها قدرت بیان احساساتشان را بدهد. با...
15 صفحه اولبحران هویت در رمان "آبی ترین چشم" اثر تونی ماریسون در پرتو نظریه ی باختین
این رساله به موضوع "بحران هویت" در رمان "آبی ترین چشم" اثر خانم "تونی ماریسون"، بر اساس نظریات باختینی می پردازد. درابتدا موضوع "آیین گفتگویی" و نوع خاصی از شخصیت معروف به "قهرمانگی باختینی" را مورد بررسی قرار می دهد که خود به سه نوع قهرمان: قهرمان کارناوالی، قهرمان کرونوتوپیک، وقهرمان آرکیتک تانیک تقسیم می شود. هر قهرمان ویژگیهای مربوط به خود را داراست. سپس به سبک و ویژگیهای گفتگویی که خانم ...
15 صفحه اولپژوهشی پسااستعماری از رمان محبوب اثر تونی موریسون و عبور از رودخانه اثرکاریل فیلیپس
پژوهشی پسااستعماری از رمان محبو ب اثر تونی موریسون و عبور از رودخانه اثرکاریل فیلیپس پایان نامه حاضر با استفاده از نظریه های نقد پسااستعماری، رمانهای محبوبا ثر تونی موریسون و عبور از رودخانه اثر کاریل فیلیپس را بررسی می کند. به تصویر کشیدن قدرت، توانایی و تلاش شخصیتهای سیاهپوست این دو رمان در جهت کسب آزادی و هویت پیوندی علیرغم موانع پیچیده فرهنگی و فیزیکی حاکم بر جو این دو رمان، هدف این تحقی...
15 صفحه اولگفتمان سازی و منازعات گفتمانی در رمان دلبند از تونی موریسون
رمان دلبند از تونی موریسون روایت برهنهایست از تاریخ شصت میلیون بردهی سیاه که به واسطهی استیلای فراروایت سفیدپوستان آمریکا از بین رفتند و همچنین تلاش نویسنده برای برساختن گفتمانی خاص سیاهان. شخصیتهای رمان هر کدام با توجه به تصویری که از گذشته در ذهن دارند، آن را به یاد میآورند و دوباره آن را برمیسازند. شخصیتهای سیاه در فضای چندآوایی رمان آزادانه آنچه را که به واسطهی استیلای فراروایت سفید...
متن کاملخوانشی دلوزی-آدورنویی از دگرگونی ادبیات پسااستعماری: تقابل نظام حریم ساز نواستعماری و هویت ضداستعماری در رمان مدرن ایرلندی
چکیده: هدف این مقاله بررسی دگرگونی درونی در ساختار تفکر پسااستعماری، و تجلی آن در قالب تقابل ملی گرایی و فردیت ضداستعماری در رمان مدرن ایرلندی می باشد. این مقاله بر آن است تا با نگاهی درونی دیدگاه بظاهر پسااستعماری دولت ایرلند را بعنوان مخلوطی از تفکر نو استعماری و نظامات محدود کننده معرفی نموده و سپس به واکاوی نمود این تفکر در رمان ایرلندی بپردازد. این مقاله برآن است تا این تغییرات بنیادین در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023