تأتیر شرک ورزی در رفتارهای اخلاقی انسان
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده محدثه شریعتی فر
- استاد راهنما محمدتقی سبحانی نیا مهدی غلامعلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
مسئله ی پرستش و عبودیت همیشه در میان انسان ها دارای اهمیت خاصی بوده است، با این که یگانه پرستی با فطرت سلیم انسانی سازگار است، اما با یک نگاه کلی به تاریخ بشریت می توان دید که انسان های زیادی در این مسیر فطری به بیراهه رفته و آنچه را شایسته ی پرستش نبوده، پرستیده اند یا این که برای خدای یکتا، شریک قرار داده اند. البته شرک ورزی به مشرکان اعتقادی اختصاص ندارد؛ چه بسیار موحدانی که شرک در رفتار آنان بروز می کند و اعمال مشرکانه انجام می دهند. از آن جایی که شرک در تقابل با فطرت انسان قرار دارد، چنانچه در عقیده ریشه بدواند و یا در قصد و انگیزه نفوذ کند رفتارهای اخلاقی انسان را تحت تأثیر قرار داده و ارزش آن ها را زایل می سازد. همچنین اگر مظاهر شرک در رفتارهای اخلاقی انسان، نمود یافت، رفتارهای مخالف با فطرت و طینت پاک از او صادر خواهد شد. به عنوان نمونه، توجه افراطی انسان به امور مادی و دنیوی دل مشغولی و وابستگی به دنیا ، غفلت از یاد خدا و توکل به او، تکبر، عجب، ناسپاسی و بسیاری دیگر از آسیب های اخلاقی، از جمله پیامدهای شرک ورزی به شمار می آید. همچنین انسانی که موحد نیست و یا معرفت کافی در این زمینه ندارد، به این دلیل که حدود الهی را رعایت نمی کند، به سرعت تابع هوای نفس خواهد شد؛ شیطان در او طمع کرده و بر او مسلط می شود و او را در نهایت به گمراهی و هلاکت خواهد انداخت. بنابراین اگر انسان بخواهد در مسیر درست و صراط مستقیم قدم بردارد و سعادت خویش را تضمین کند، محکم ساختن پایه ها ی اعتقادی اش و سپس تنظیم رفتارش بر اصل توحید، ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
منابع مشابه
ارکان تلقی انسان از خود و تأثیر آن در رفتارهای اخلاقی او
تلقی یا باور انسان از خود، نقشی اساسی در اصلاح رفتارها به ویژه در رفتارهای اخلاقی او ایفا میکند. این مقاله با پذیرش این اصل که تلقی انسان از خود مبتنی بر شناخت او از خویش است، به دنبال تبیین ارکان تلقی صحیح انسان از خویش بوده، دو اصل «اعتقاد به حرمت نفس انسان» و «اعتقاد به وجود ربطی و غیرمستقل» داشتن را به عنوان دو رکنِ تلقی صحیح خویش، معرفی میکند. این دو رکن تلقی از وجود خویش را مطابق با وا...
متن کاملمقایسۀ خودبرتربینی اخلاقی در دو حوزۀ انجام دادن رفتارهای اخلاقی و انجام ندادن رفتارهای غیراخلاقی
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ خودبرتربینی اخلاقی از نظر انجام دادن کارهای خوب با خودبرتربینی اخلاقی از نظر انجام ندادن کارهای بد بود. خودبرتربینی اخلاقی دو شکل دارد: 1- باور به این که «من بیشتر از دیگران کارهای خوب انجام میدهم»،، 2- باور به این که «من کمتر از دیگران کارهای بد انجام میدهم»، و شدت خودبرتربینی اخلاقی در این دو حوزه میتواند متفاوت باشد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی و درون-آزمودنی و جامعۀ پ...
متن کاملنظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامتمحور ارایه میکند. طبانگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاههای رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجشگر بر خواستهها، تصمیمها و رفتارهای آدمی تعریف میکند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار میبرد: حد و...
متن کاملارکان تلقی انسان از خود و تأثیر آن در رفتارهای اخلاقی او
تلقی یا باور انسان از خود، نقشی اساسی در اصلاح رفتارها به ویژه در رفتارهای اخلاقی او ایفا میکند. این مقاله با پذیرش این اصل که تلقی انسان از خود مبتنی بر شناخت او از خویش است، به دنبال تبیین ارکان تلقی صحیح انسان از خویش بوده، دو اصل «اعتقاد به حرمت نفس انسان» و «اعتقاد به وجود ربطی و غیرمستقل» داشتن را به عنوان دو رکنِ تلقی صحیح خویش، معرفی میکند. این دو رکن تلقی از وجود خویش را مطابق با وا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023