نسبت مخاطب و زبان در شعر معاصر ایران (از مشروطه تا کودتای 28 مرداد، با تأکید بر شاعران برجسته ی این دوره بهار، نسیم شمال)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده کتایون شارعی
- استاد راهنما عبدالحسین فرزاد مریم شریف نسب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
در تاریخ دوران مشروطه، شاعران و نویسندگان در آگاه سازی گستره ی وسیعی از جامعه نقش بسزایی داشتند. این اندیشمندان که رهایی ملت ایران را در آگاهی اقشار فرودست جامعه می دانستند، برای جذب مخاطبان خود به ساده نویسی روی آوردند و شعر را در راستای مبارزات اجتماعی کارکردی دیگرگونه بخشیدند. شعری که برای مردم سروده می شد، از ساز و کار مردمیِ زبان وام گرفت و رفته رفته توانست حصار تنگ شعر کهن را بشکند و در بازه ی وسیع تری از زبان به تجربه بپردازد. در دار و گیر مبارزات سیاسی، یگانه رسانه ای که صدای نویسندگان و روشنفکران را به گستره ی وسیع مخاطبان و یا مردم جامعه ی ایران می رساند، روزنامه بود. از این رو اندیشمندانی که در حوزه ی ادبیات به فعالیت می پرداختند، در راستای ارتباط با مخاطب، به ساده سازی زبان پرداختند و این ساده سازی، هم به سبب تأثیر روزنامه بر زبان شاعران بود و هم انتخاب خودآگاهانه ی نویسندگانی بود که در راستای مبارزات مردمی، زبان را در حدود فهم مردم عادی به کار می بستند. قالب های از یاد رفته ی زبان کهن، در جهت آشنایی زدایی ازشیوه های مألوف شعری، زایشی نوین یافته و زبان واپس مانده در قرون دور، خود را با عصر مشروطه هم آوا ساخت و شعر را قدمگاه خویش قرار داد. شعر خاصیتی شنودی داشت که مردم عادی (که توانش خواندن و نوشتن نداشتند) می توانستند آن را به حافظه بسپارند. به همین خاطر شعری که در روزنامه انتشار می یافت، هم مقاله بود و هم ویژگی های جذب مخاطب را داشت. عام فهمی و ساده نویسی روزنامه ها نیز در آن مشهود بود. این درست همان راهی بود که شعر می توانست فحوای خود را به جامعه، در راستای ارتقای سطح فرهنگی مردم منتقل کند. در این میان برخی از شاعران چنان بهار، بخت خویش را در ساحات مختلف ادبی آزمودند و آثاری هم در زمینه ی شعر کهن و هم شعر نوین اجتماعی به یادگار گذاردند و برخی همچون نسیم شمال، شعر را ساحت مبارزات اجتماعی قلمداد کرده و آن را جز برای مردم و جز در راستای انتقال اندیشه به کار نبستند.
منابع مشابه
«انتخابات درکرمانشاه از مشروطه تا کودتای 28 مرداد 1332»
چکیده با انقلاب مشروطه ایران وارد عرصه جدیدی از تاریخ معاصر خود شد. هدف از انقلاب مشروطه محدود نمودن قدرت حاکمیت تا سر حد ممکن و به وجود آمدن نظام دموکراتیک بود مجلس رکن اصلی نظام مشروطیت محسوب می شد، و نوشتن نظام نامه انتخابات اولین اقدام اساسی در جهت ورود نمایندگان منتخب به مجلس بود.با شکل گیری نظام مشروطه ،انتخابات تقریبا بصورت هم زمان با دیگر نواحی در کرمانشاه نیز برگزار شد. وجود وقایع و ...
تکنیک نقاب در شعر شاعران نوپرداز ادبیات فارسی (از کودتای 28 مرداد 1332 تا سال 1340)
1340، شاعران فارسی گو به سبب آشنایی با ادبیّات غرب و تکنیک های نوین آن و متأثّر شدن از اوضاع نابسامان این دوره، در اشعار خود از تکنیک ادبی نقاب بهره برده اند. در این رساله سعی شده است تا ضمن تحلیل نقاب در شعر این دوره، دلیل بسامد بالای بعضی از انواع نقاب و رابطه ی آن با مسایل اجتماعی روشن شود.
15 صفحه اولبررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورة پرومته در شعر معاصر عربی و فارسی (با تأکید بر شاعران برجسته)
حضور گستردة اسطوره و بازآفرینی آن در ادبیّات معاصر جهان، از جمله ادبیّات فارسی و عربی، سبب نوآوری و غنای ادبیّات گردیده است. اسطورة یونانی «پرومته» یکی از این اسطورههاست که شاعران ادب فارسی و عربی برای بیان مفاهیم سیاسی و اجتماعی، از آن به عنوان نماد سرکشی، اعتراض، مقاومت، رهایی و... بهره گرفتهاند. پژوهش حاضر بر آن است تا این گونة ادبی را که از قلمروهـای شاخص ادبیّـات تطبیقی بـه شمار میآید، در ش...
متن کاملزنان و جنبش چپ در ایران از انقلاب مشروطه تا کودتای 28 مرداد 1332ش
چکیده این پژوهش به بررسی بخشی از جامعه زنان ایرانی که معتقد و یا متمایل به ایدئولوژی چپ بوده پرداخته و تکاپوهای فکری و فرهنگی آنان را از انقلاب مشروطه تا کودتای 28 مرداد 1332 مورد بررسی قرار می دهد.نوشتار حاضر تلاشی است برای پاسخ دادن به این سوالات که ؛ علل و زمینه های گرایش و پیوستن بخشی از جامعه زنان ایرانی به جنبش چپ چه بود؟این گرایش چه تاثیری در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه ایران به ویژه در...
15 صفحه اولتحلیل اسطورة هبوط در شعر معاصر براساس شعر هفت تن از شاعران این دوره
اسطورة هبوط با تمام پیچیدگیهای خود در سطحی وسیع ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. به زوایای گوناگون این مسئله در کتب دینی مختلف اعم از قرآن، انجیل و تورات هم اشاره شده است. با بررسی شعر معاصر درمییابیم که شاعران معاصر در بیان دیدگاههای خود، هم تحتتأثیر قرآن بوده و هم از آموزههای تورات و انجیل استفاده کردهاند. در شعر فارسی معاصر، هبوط و جزئیات آن به شیوههای گوناگون نمود یافته است؛ آف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023