تحلیل کارکرد عناصر داستانی در آثار زویا پیرزاد

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سلمان فارسی کازرون - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده علی حاجی پور
  • استاد راهنما زیبا ا قلاوندی
  • سال انتشار 1392
چکیده

این پایان نامه درهفت فصل به بررسی وتحلیل عناصر داستانی درآثارخانم زویا پیرزاد می پردازد. فصل اول شامل کلیات می باشد که درآن، مقدمه، طرح، ضرورت تحقیق ومروری بر تحقیقات انجام شده پیرامون آثار این نویسنده ارائه شده است. فصل دوم به مروری برتاریخ ادبیات داستانی ایران (رمان) اختصاص دارد که در آن به معرفی رمان های اجتماعی، تاریخی ایران و داستان نویسان زن پرداخته است. داستان،شخصیت،انواع شخصیت های داستانی، شیوه های شخصیت پردازی،زاویه دید وانواع آن،از مباحث مهم فصل سوم می باشد. چراغ ها رامن خاموش » درفصل چهارم وپنجم،شخصیت،شخصیت پردازی وزاویه دیددررمان های ودرفصل ششم سه کتاب (مجموعه داستان های کوتاه)مورد تحلیل و « عادت می کنیم » و « می کنم ارزیابی قرارگرفته ودرفصل هفتم نتایج کلی تحقیق ارائه شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که قهرمان رمان های پیرزاد زنان هستند، زنانی باشخصیت های مختلف (ایستا،پویا،جامع،ساده،همراز،تصادفی و...) مردان در داستان های پیرزاد نقش کم رنگ تری دارند وبه قول معروف قسمت خاکستری داستان ها را تشکیل می دهند. اوج هنرنمایی پیرزاد در گفت وگوها به خصوص گفتارهای زنانه است،گفت و گوهایی که باصفات اجتماعی شخصیت ها درداستان همسویی دارد،دربیشترقسمت رمان های پیرزاد وظیفه اصلی شخصیت پردازی برعهده ی گفت وگوهاست . تراکم فعل،کوتاهی جملات،سادگی و تکرار ازبارزترین ویژگی های گفت وگو در رمان های پیرزاد است. پیرزاد در توصیف ظاهرشخصیت ها، اخلاق وافکارآن ها قلمی توانا دارد،عنوان داستان هایش گیرا و جذاب است، درهر دو رمان عنوان داستان با محتوای آن سازگاری دارد. این نویسنده دراستفاده اززاویه دید(درونی و بیرونی)مهارت فراوان ازخود نشان داده است،حدیث نفس که نوعی تک گویی است در هردو رمان به صورت بارزی خود نمایی می کند واین ویژگی با احساسات زنانه ی او همسویی دارد.

منابع مشابه

روایت‌های بوم‌گرایانه از جهان‌بینی‌های زنانه (با تأکید بر آثار داستانی منیرو روانی‌پور و زویا پیرزاد)

ادبیات بومی دارای ویژگی‌های خاصی است که درواقع خواسته‌ها و آرمان‌های مردم یک بوم را در کنار فرهنگ و آداب‌ورسومشان ترسیم می‌کند. نگارندگان در این مقاله به‌صورت تطبیقی به دنبال بررسی آن شرایط فرهنگی و اجتماعی و چگونگی انعکاس آن در آثار روانی‌پور و پیرزاد هستند. درواقع به دنبال آن هستیم تا از طریق تطبیق بازنمودهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در آثار این دو، مسئله زیست‌بوم و جهان‌بینی‌های زنانه را تب...

متن کامل

تحلیل و بررسی عناصر داستانی (شخصیّت، پیرنگ، زاویه ی دید) در دو رمان و یک مجموعه داستانی کوتاه زویا پیرزاد

نقد و تحلیل آثار از موضوعات مهمّ پژوهش در جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسأله ی علمی در ایران حایز اهمّیّت است. به همین دلیل در این پایان نامه به بررسی و تحلیل عناصر داستانی(شخصیّت، پیرنگ و زاویه ی دید) در آثار برگزیده ی زویا پیرزاد پرداخته و چگونگی روند این عناصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این آثار، زنان نقش های اصلی روایت را دارا هستند و روندی صعودی را طی می کنن...

15 صفحه اول

بررسی شیءوارگی در آثار زویا پیرزاد با تأکید بر رویکرد جورج لوکاچ

واژۀ شیء­وارگی[1] که در اندیشه مارکسیسم غربی پا گرفت، مفهوم بت­انگاری کالا در نظام سرمایه­داری است که بن­مایه­ اصلی اندیشه «جورج لوکاچ[2]» است. اولین دلالت­های خود را از مفاهیم بیگانگی[3] و بت­انگاری کالای[4] مارکس[5] و مفهوم عقلانی شدن[6] وبر[7] می­یابد و مکتب فرانکفورت با تعبیر عقلانیت مدرن به عقلانیت ابزاری این نقد را ادامه ...

متن کامل

کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه

در این جستار، ساختار داستان فرود در شاهنامه و عناصر ساختاری تأثیرگذار در آن بررسی و تحلیل می‌شود. ساختار داستانی ماهیتی دارد که متأثر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می‌پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری، چون طرح و نقشه، زاویۀ دید، کشمکش، بحران، نقطۀ اوج و گره‌گشایی، ساختار داستانی را پی‌می‌ریزد. به این منظور، ابتدا تعریفی از داستان و ساختار ارائه می‌گردد و سپس، ضمن بررسی عناصر ...

متن کامل

کارکرد فرانقش تجربی در رمان مثل همۀ عصرها‌ی زویا پیرزاد با رویکرد زبان‌شناسی نقش‌گرای هلیدی

پیش از پیدایش گرایش‌های جدید در حوزه زبان‌شناسی، واحد بررسی زبان «جمله» بود امّا در گرایش­های جدید، از جمله زبان­شناسی نقش­گرا، متن نیز مورد توجّه و بررسی قرار می­گیرد. هلیدی یکی از زبان شناسان مکتب نقش­گراست که به تحقیق در مورد ساختمان متنی کلام پرداخته و صورت زبان را در ارتباط با معنا و نقش آن بررسی کرده­است. هدف این مقاله، تحلیل و بررسی فرانقش تجربی در مجموعه داستان­ مثل همۀ عصرها نوشته زویا پ...

متن کامل

رویکردی نقشگرا به مطالعه سکوت گویا درمتون داستانی زبان فارسی " با تاکید بر آثار زویا پیرزاد"

این تحقیق با هدف ارزیابی سکوت گویا در زبان فارسی انجام گرفته است. مدل ارتباطی (1960) یاکوبسن چهارچوب نظری تحقیق را تشکیل می دهد. در این مطالعه، نقش های سکوت گویا درآثاری چند از زویا پیرزاد که شامل یک رمان و چندین داستان کوتاه است مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی سکوت گویا از نقطه نظر های مختلف کمی و کیفی می پردازد. نتایج این پژوهش سکوت عاطفی را پر بسامد ترین نوع سکوت گویا نشان دا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سلمان فارسی کازرون - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023