تحلیل سبک ادبی و زبانی اشعار مشفق کاشانی(با تکیه بر غزلیات)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی هنرور
- استاد راهنما محمود براتی خوانساری سید مهدی نوریان
- سال انتشار 1392
چکیده
مشفق کاشانی –عباس کی منش– شاعریست که هم پیش از انقلاب اسلامی و هم پس از انقلاب اسلامی به سرودن شعر بخصوص قالب غزل مشغول بوده است. موضوع اکثر غزلیات او پیش از انقلاب عاشقانه است ولی با پیروزی انقلاب اسلامی موضوع غزلیات او بیشتر در زمین? انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است؛ از این رو بررسی غزلهای او در دو دور? قبل از انقلاب و پس از انقلاب دارای اهمیّت است. بررسی و طبقه بندی شاخصه-های بارز و پُر بسامد غزلیات مشفق کاشانی در سه سطح زبانی، فکری و ادبی که تحت عنوان «تحلیل سبک ادبی و زبانی اشعار مشفق کاشانی با تکیه بر غزلیات او» مورد تحلیل قرار گرفت، به شناخت بهتر تحولات غزل او خواهد انجامید. در این رساله غزلیات مشفق کاشانی مورد بررسی قرار گرفت و شاخصه های سبکی غزلیات او در سه سطح زبانی، فکری و ادبی استخراج شد. نتایج به دست آمده به صورت مشروح با ذکر شاهد و مثال، همراه با جدول و نمودار توضیح داده شد. سطح زبانی به سه سطح کوچکتر آوایی (مشتمل بر موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی)، لغوی و نحوی تقسیم شد. کاربرد وزنهای معروف فارسی مثل رمل و هزج، نقش پُررنگ جناس در قافی? اشعار، بسامد بالای مراعات النظیر و تضاد در حوز? موسیقی معنوی، تکرار واژه ها در طول یک بیت یا مصراع و... از مهمترین شاخصه-های سبکی زبانی اشعار مشفق است. در سطح فکری درصد بالای از غزلیات مشفق عاشقانه است و پس از آن مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد. مشفق شاعر مکتب بازگشتی است حال آنکه در زمان معاصر زندگی می کند. او گاه از غزلیات حافظ یا سعدی یا مولوی استقبال می کند یا از شعرای معاصر مانند: مهرداد اوستا یا محمود شاهرخی. غزلیات او در پیش از انقلاب اسلامی به شیو? سبک عراقیست اما پس از انقلاب اسلامی غزلیاتش گاه به سبک عراقی و گاه به سبک هندی است اما بسامد ویژگیهای سبک هندی در اشعار او کم است. در سطح ادبی نیز وفور تشبیهات حسی به حسی، تضاد، مراعات النظیر وتشبیه بلیغ از شاخصه های بارز سبکی در سطح ادبی اشعار مشفق است.. واژه های کلیدی: سبک، مشفق کاشانی(عباس کی منش)، غزل
منابع مشابه
نقد و بررسی سبک زبانی غزلیات نشاط اصفهانی
نشاط اصفهانی از شاعران دورهای است که مزین به زیور ارزندة رستاخیز ادبی می باشد. وی یکی از هواخواهان واقعی نهضت بازگشت ادبی و حتی یکی از پرچمداران بنام این نهضت بوده و کوشش بسیار کرده است تا شعر فارسی و اصولا شیوة نگارش را از فساد و تباهی سبک هندی برهاند و سبک قدیم خراسانی و عراقی را دوباره زنده نماید. از آن جهت که تنها سود شایان یادآوری در بیانیه شاعران دوره بازگشت، مسئلة زبان است، تلاش این پژو...
متن کاملکاربرد ادبی و هنری الف در پهنه ادب پارسی (با تکیه بر اشعار انوری و شاعران سبک خراسانی)
حرف الف بهواسطه شکل و جایگاه خاص و برخی از ویژگیهای منحصربهفرد، یکی از پرکاربردترین حروف در ساخت مضامین بکر و فضاهای شاعرانه و ترکیبات و تعبیرات نغز و ظریف ادب پارسی به ویژه در اشعار شعرای سبک خراسانی است. در اکثر اشعار این شاعران، الف؛ سابق، پیشرو، سپهدار، پیشوا، صدرنشین، نامور، معروف و دارای کمال است. الف؛ نمادِ قد و قامت موزون، استوار، کشیده، مستقیم و رعنا است. الف؛ مظهرِ سرافرازی، سربلندی،...
متن کاملکاربرد ادبی و هنری حرف الف در پهنه ادب پارسی (با تکیه بر اشعار جامی و شاعران سبک عراقی)
آ، الف، ا، (همزه)، اولین حرف الفبای زبان فارسی و عربی است و نیز نخستین حرف از حروف جمّل و ابجد بوده و به حساب جمّل نماینده عدد یک است. الف، رمز برج ثور است. الف در ادبیات عرفانی و کلامی و فلسفی کنایه از ذات یکتای احدیت، روح اعظم، عالم تجرید و تفرید و سرّ بیچون ... است. حرف الف به واسطه شکل و جایگاه خاص و برخی از ویژگیهای منحصر به فرد، یکی از پرکاربردترین حروف در ساخت مضامین بکر...
متن کاملنظریّة ادبی سبک هندی؛ با تأکید بر اشعار صائب تبریزی
دیدگاههایی که شاعران هر دوره دربارة تعریف شعر ارائه میکنند، روشنگر ویژگیهای نوع شعری است که در آن دوره مقبول طبع آنان قرار میگرفته است. مجموع این دیدگاهها بهطورکلّی میتواند به لحاظ نظری تعریف شعر مطلوب را در هر عصری برای ما روشن سازد؛ ازاینرو، میتوانیم از این دیدگاهها به «نظریّة ادبی» آن عصر یا دوره تعبیر کنیم. شاعران عصر صفوی و بهویژه برجستهترین آنها، یعنی صائب تبریزی نیز دیدگاههایی...
متن کاملنقد و بررسی سبک زبانی غزلیات نشاط اصفهانی
نشاط اصفهانی از شاعران دورهای است که مزین به زیور ارزنده رستاخیز ادبی می باشد. وی یکی از هواخواهان واقعی نهضت بازگشت ادبی و حتی یکی از پرچمداران بنام این نهضت بوده و کوشش بسیار کرده است تا شعر فارسی و اصولا شیوه نگارش را از فساد و تباهی سبک هندی برهاند و سبک قدیم خراسانی و عراقی را دوباره زنده نماید. از آن جهت که تنها سود شایان یادآوری در بیانیه شاعران دوره بازگشت، مسئله زبان است، تلاش این پژو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023