بررسی سه رمان کرت ونگات به نامهای پیانوهای خود نواز, صبحانه قهرمانان و زمان لرزه از منظر باختین
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده فاطمه عسگری
- استاد راهنما اعظم السادات میر هادی هاله رفیع
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
در این پایان نامه به بررسی "مکالمه گرایی" باختین در سه سطح "هستی شناسی" "معرفت شناسی" و "گفتمان مکالمه ای" در سه رمان به نامهای "پیانوهای خود نواز", "صبحانه قهرمانان" و "زمان لرزه" توسط کرت ونگات پرداخته شده است. تلاش محقق بر این است که چگونگی دستیابی شخصیتهای اصلی داستان به "دیگرشناسی" باختین و رشد ایدیولوژیکی انها از طریق تعاملات مکالمه ای با شخصیت های دیگر رمان پرداخته شود. تعامل پل (قهرمان رمان) با مردم همستد در رمان " پیانوهای خود نواز ", ارتباطات مکالمه ای تروت وکریتر با یکدیگر در جریان حرکت انها به فستیوال هنری در رمان " صبحانه قهرمانان " و بازشناسی دیگران توسط تروت در جریان تکرار زمان در "زمان لرزه" مباحثی هستندکه از طریق مفهوم "دیگر شناسی" باختین مورد بررسی قرار می گیرند. بیان "بایسته" شخصیت های رمان به علت "ظرفیت پذیرش" انها و از طریق "ظرفیت مخاطب" بودنشان در وقایع هستی از مطالبی هستند که دارای اهمیت خاصی برای محقق می باشند. برخی از شخصیت ها در مقابل مخاطبات دنیا ظرفیت پذیرش خوبی دارند و یکتایی خود را اعلام می کنند در حالیکه شخصیت های دیگر ترجیح می دهند که مرزهای قدرت را در اطراف خود مستحکم ساخته و تعاملات مکالمه ای خود را با افراد خارج از مرز قطع کنند. در حالیکه پل, تروت و کریتر در مرز مشخص شده خود توسط سیستم سلسله مراتبی باقی نمی مانند و با حرکت خود به سمت لبه مرز می توانند افراد موجود در ماورای مرزها را ببینند, هوور, کرونر و اکثریت مردم ترجیح می دهند در مرکز باقی مانده و در دنیای توهمات خود غرق شوند. در مرحله دوم, محقق سعی کرده است تا اثری از نظریه "چند زبانی" و "چند صدایی" را در سه رمان پیدا کند. در این قسمت, روش های بکار گرفته شده توسط ونگات همانند "گونه های تلفیقی" و "پیوند افرینی" در گفتمان مکالمه ای مورد بررسی قرار گرفته اند
منابع مشابه
نقد رمان «تهران، شهر بی آسمان»، از منظر منطق گفت و گویی باختین
میتوان رمان تهران، شهر بیآسمان را یکی از مهمترین رمانهای اجتماعی- سیاسی دانست که از جهات مختلف میتواند مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از رویکردها، نظریۀ چندآوایی باختین است که دربارۀ شاخصهای گفتوگو و چندصدایی در یک اثر بحث میکند. میخائیل باختین یکی از بزرگترین منتقدان و نظریهپردازان روسی است که در نظریۀ «منطق مکالمه»، خوانش گفتوگویی در ژانر رمان را مطرح میکند. در پژوهش پیش-رو، ضمن معرفی...
متن کاملرمان جنگ در ایران از منظر حضور «دیگری» با تکیه بر آرای باختین
«دیگری» در زمرة دغدغههای اصلی باختین و آثار اوست. در این پژوهش، با هدف ارتقای کیفی آثار، ضمن واکاوی تلقی فلسفی باختین از دیگربودگی، به جستجوی حضور یا عدم حضور «دیگری» در رمانهای جنگ پرداختهایم و این آثار را به روش توصیفیـ تحلیلی مطالعه کردهایم. یافتهها نشان میدهد که رمانهای جنگ را از این منظر میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1ـ آثاری که «دیگری» به طور کمرنگ و غیرمستقیم مطرح شدهاست. 2ـ آثا...
متن کاملساختار زمان در رمان چشمهایش از منظر معنیشناسی شناختی
چگونه زمانِ گریزان، ناملموس و پنهان را در روایت داستانی تجربه میکنیم؟ در این مقاله، از منظر معنیشناسی شناختی، شیوۀ مفهومسازی زمان در قلمروی زبانشناسایی میگردد و پس از بازتعریف روایت از نگاه متمایز شناختی و آگاهی از نقش زمان در روایت داستانی، سازوکار عنصر زمان در رمان چشمهایش از بزرگ علوی مورد مطالعه قرار میگیرد. در بین جنبههای گوناگون زمان در روایت، در این اثر، ساختار زمان براساس روید...
متن کاملبررسی رمان «بازی آخر بانو» بر اساس نظریۀ چندصدایی باختین
«بازی آخر بانو» رمانی موفّق از بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی معاصر ایرانی است. این رمان برندۀ جایزه ادبی مهرگان و بهترین رمان بخش ویژۀ جایزۀ ادبی اصفهان در سال ۱۳۸۵ شدهاست. وقایع رمان، در زمان رویدادهای سیاسی - اجتماعی دهه ۱۳۶۰ ایران رخ میدهد و موضوع اصلی و محوری آن، بازکاوی مسائل زنانه در بسترهای کمرنگ اجتماع است. چندصدایی، اصطلاحی است که باختین آن را با الهام از موسیقی و در تقابل با...
متن کاملنظریه کارناوال و هجو منیپی باختین در خوانش برادران کارامازوف و تحلیل جهان درون قهرمانان
چکیده میخاییل میخاییلویچ باختین (1975-1895) یکی از منتقدان نامدار قرن بیستم است که ارزش بسیاری از آثار او تا پیش از مرگش بر جامعه روسیه آشکار نشد. باختین مسائل بوطیقای داستایفسکی و مسائل آثار داستایفسکی را با رویکردی نوین به آثار و اندیشه داستایفسکی به نگارش در آورده است. باختین در این دو اثر، رمان داستایفسکی را فضایی سرشار از گفتمان و کارناوالی پر از زهرخند میداند. فیودور میخایلوویچ داستایفسک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023