مطالعه نشانه های تصویری در اعلان های دوران انقلاب اسلامی ایران(1357 تا 1359)

پایان نامه
چکیده

چکیده: در پژوهش حاضر، نشانه های تصویری اعلان هایی که با مضامین سیاسی در دوران انقلاب اسلامی ایران بین سال های 1357 تا 1359 طراحی شده اند از منظر دانش نشانه شناسی و به روش توصیفی-تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته اند، مساله اصلی در پژوهش حاضر کشف و شناسایی عناصر و نشانه های تصویری به کار رفته در اعلان های انقلاب اسلامی ایران بین سال های 1357 تا 1359 میباشد، تا با یافتن این نشانه ها به خوانش تصویری اعلان های آن دوران پی ببریم. در این پژوهش نشانه های تصویری 30 نمونه از اعلان های سیاسی انقلاب اسلامی ایران بین سال های 1357 تا 1359 مورد مطالعه قرار گرفت. اساسی ترین مباحثی که نگارنده در پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به آن بوده؛ این است که آیا نشانه های تصویری مذکور متأثر از نشانه های تصویری به کار رفته در اعلان های مربوط به جنبش های کارگری و سوسیالیستی است، و دیگر اینکه آیا کاربرد این نشانه های تصویری در اعلان های انقلاب اسلامی ایران ملهم از عوامل متعددی از جمله شعارنوشته های مردم در راهپیمایی ها می باشد یا خیر. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که از 30 اعلان نمونه، تعداد بسیار اندکی از جمله آثاری که قبل از پیروزی انقلاب و چند نمونه بعد از انقلاب که هنوز انقلاب با پسوند اسلامی سند نخورده بود خلق شده اند، از نشانه های تصویری جنبش های سوسیالیستی و کارگری تأثیر گرفته و همچنین تعداد بسیار بسیار اندکی بر اساس شعارهای شفاهی مردم در راهپیمایی های اعتراض آمیز به تصویر درآمده اند. در بیشتر اعلان های این دوره (ساله ای 1357 تا 1359) تصویرگری در ارتباط با متن نوشتاری بود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته ­های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می‌سازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته­های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دست­بافته­ها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیق­های ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...

متن کامل

بررسی نشانه های تصویری لوح «زن ریسنده» متعلق‌به دوران ایلام جدید

لوح نیمه‌برجستۀ زن ریسنده‌ از آثار به‌جای‌مانده از دوران ایلام جدید با مضمونی روایتگر است. پرسش اینجاست که آیا این تصویر در پایین‌ترین سطح نشانه‌سازی قرار می‌گیرد و فقط روایتگر صحنه‌ای از فعالیت بانویی از طبقۀ مرفّه جامعۀ ایلامی است یا سطح بالاتری از معنا را در قالب نمادپردازی و تجسم ایزدبانو در بر دارد. در این پژوهش، با روش توصیفی‌ـ‌تطبیقی براساس مقایسۀ اجزای تصویر با سایر متون تاریخی موجود (مُه...

متن کامل

نشانه شناسی فرهنگی اعلان (poster)از ظهور انقلاب اسلامی ایران تا 1380

پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران که تحولی در هنر به طور عام و رمزگان های نشانه ای به طور خاص ایجاد شد هنر ساخت اعلان ( poster ) نیز به عنوان یک گرایش زنده و پر شور در گستره ی گرافیک مطرح گردید و تحت تاثیر تحولات اجتماعی ناشی از انقلاب، سازوکارهای تولید و بازشناسی نشانه ای متفاوتی را در سطح جامعه ایجاد کرد. البته هرگز این رسانه ی فراگیر هنری از نظر نظام ها و رمزگان نشانه ای مورد مطالعه و تجزیه ...

15 صفحه اول

از نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی

بناها به عنوان نشانه‌های شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهت‌یابی ایفا می‌کنند و اگر معنای ثانویه‌ای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانه‌های فرهنگی- اجتماعی می‌گردند. بنابر‌این بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...

متن کامل

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته های ترکمن نمادی از فرهنگ وتفکر مردمانی است که باور واعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می سازند . با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان ، هدف از مقاله شناساندن آسمالیق و نقوش آن که بوسیله زنان بر تاروپود این دستبافته ها نقش بسته ، می باشد. حاصل کار، مطالعه ویژگی...

متن کامل

نگاهی به نشانه های تصویری در گلیم و گلیمچه های مناطق شرق استان مازندران

Village weavings, particularly flatwoven Gelims, are the products of personal lastes, gifts, and individual creativity. In the meantime, the genuineness of their designs and colors is rooted in a collective genius enriched over the centuries. This collective genius seems to be well-preserved in the flatweav of East Mazandaran villagers, whose design repertoire is not confined to sheer imitation...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023