نمود ناتورالیسم در نخستین رمان اجتماعی ایران، تهران مخوف
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده لیلا عبداللهی
- استاد راهنما مهوش واحد دوست
- سال انتشار 1392
چکیده
قرن نوزدهم میلادی، عرصه ظهور مکاتب گوناگون ادبی می باشد که اغلب پیشروان و رهبران آن شاعران و نویسندگان فرانسوی هستند؛ یکی از این جریانات، مکتب ادبی ناتورالیسم می باشد که ابتدا در فلسفه و هنر و سپس در ادبیات و داستان نویسی نمایان شد؛ زمینه های ظهور مکتب ناتورالیسم اوضاع نابسامان بعد از انقلاب صنعتی و تحول در علم جدید و ماشینی شدن انسان و عدم توجّه به روح بشری بود؛ همزمان با چنین جریاناتی، داستان نویسان ایرانی نیز با شرایط مشابه اوضاع سیاسی و اجتماعی اواخر دوره قاجار، توجه و همّ خود را صرف نشان دادن اوضاعی اجتماع خود نمودند تا اینکه نتیجه آن رویکرد ناتورالیستی نویسندگانی همچون مرتضی مشفق کاظمی در رمان «تهران مخوف» شد. کاظمی با ارائه پلشتی ها و مفاسد اجتماعی و عریان نمودن زشتی های جامعه و همچنین بازگویی سرگذشت شخصیت ها همراه با سرشت و سرنوشت قهرمانان، مخاطب را به فضای مختنق و سیاسی آشفته ای می برد که مصادف است با روی کار آمدن کابینه سید ضیاء الدین. هدف مشفق کاظمی، در «تهران مخوف» صرفاً بیان ابراز عشق و دلدادگی دو جوان نمی باشد، بلکه با تأمل بر شخصیت ها و توصیف اعمالشان، طبق مکتب طبیعت گرایی زولا و ناتورالیسم، به بیان مسائل و مصائب اوضاع آشفته سیاسی و حکومتی و جامعه نابسامان می پردازد. در پژوهش حاضر، نگارنده تلاش می نماید مکتب ناتورالیسم را که با نمودهای خاص خود بر نویسنده پیشرو رمان اجتماعی معاصر ایران تأثیر گذارده و بر رمان معروفش یعنی، «تهران مخوف» متجلی و برجسته می باشد، مورد توجه قرار داده و همچنین تأثیر جریان ناتورالیسم را بر خلق شخصیت ها با طبیعت و اعمال پرسوناژها، مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد.
منابع مشابه
بازنمایی وضعیت فرهنگی و اجتماعی تهران در رمان (تهران مخوف) نوشته مرتضی مشفق کاظمی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولنقد جامعه شناختی تهران مخوف
در نوشتة حاضر، رمان تهران مخوف نوشتة مرتضی مشفق کاظمی نقد جامعه شناختی شده است. نگارنده ابتدا دیدگاههای منتقدان برجستهای از قبیل هگل، لوکاچ و لوسین گلدمن را تبیین میکند؛ سپس بر مبنای نظریههای مذکور به نقد رمان تهران مخوف میپردازد. نتیجة به دست آمده از پژوهش حاضر، حاکی از آن است که نویسندة رمان، ساختارهای اثرش را از جریان روشنفکری غالب پس از انقلاب مشروطه و پیش از اقتدار رضاخان گرفته است. د...
متن کاملتأمّلی در پیرنگ و شخصیتپردازی تهران مخوف
مشفق کاظمی در عصر رضاشاهی نخستین رمان اجتماعی فارسی را با محور قرار دادن حقوق و آزادیهای زنان به رشتۀ تحریر درآورد. رمانهای اجتماعی که بعد از این رمان در دهۀ اول و دوم قرن حاضر نوشته شد، هر چند از نظر موضوع و مرتبه هنری قابل قیاس با «تهران مخوف» نیستند؛ ولی براساس ساختار اجتماعی رمان مذکور طرح و پی ریزی شدهاند. این پژوهش از بین عناصر داستانی، در پی واکاوی پیرنگ و شخصیت پردازی تهران مخوف و نق...
متن کاملنمود مدرنیسم در رمان فارسی (78- 1358)
مدرن گرایی در عرصه رمان نویسی پس از انقلاب به جریانی پرطرفدار تبدیل شده است. رمان مدرن در این دوره، در واقع خلف صالح رمان مدرن پیش از انقلاب است که با بوف کور هدایت بنیان نهاده شده است...
متن کاملرابطة میزان توانمندی و نوع مناسبات جنسیتی شخصیت اصلی زن در رمان تهران مخوف (مرتضی مشفق کاظمی)
هدف این پژوهش بررسی روند شخصیتپردازی شخصیت اصلی زن در رمان تهران مخوف و تعیین منطقی یا غیرمنطقی بودن این روند است. در بخش اول، میزان توانمندی شخصیت را، مطابق با معیارهای توانمندسازی زنان، با توجه به چهار فاکتور تحصیلات، شغل، درآمد و برخورداری یا عدم برخورداری از فضای شخصی، در سه سطح پایین، بالا، و متوسط، سنجیدهایم. سپس در بخش دوم، با مراجعه به شیوة عملکرد و فعالیتهای شخصیت اصلی، آنگونه که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023