بررسی نگاه سورئالیسم یا فراواقعگرایانه در آثار تصویرگران ایرانی (از سال 1340 تا امروز)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زهرا توحیدتبار
- استاد راهنما یعقوب آژند منوچهر رخشان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده (فارسی) در این پایان نامه مروری بر پیشینه هنر مدرن در ایران و پدیده نوگرایی در نقاشی معاصر ایران که تحت تاثیر گرایشهای مدرنیستی غرب ازجمله نهضت سورئالیسم اروپا شکل گرفت، صورت گرفته است. از این رو در این پایان نامه به بازخوانی این جریان مدرنیستی و به مضمونهای زیباشناختی سورئالیسم ایران و اروپا پرداخته شده است. اهدف پژوهش: هدف از انجام این پایان نامه بررسی تئوری و نظریه ی سورئالیسم و تأثیر آن بر ادبیات، نقاشی و در نهایت تصویرسازی در ایران و همچنین بررسی جایگاه این سبک در آثار نقاشان و تصویرگران ایرانی و نیز معرفی این هنرمندان و آثارشان است. روش پژوهـش: روش پژوهش این پایان نامه به صورت جمـع آوری مقالات، مجـلات، کتب و نمونه های تصویری مرتبط با موضوع و همچنین بهره گیری از روش وصف، ارزیابی و تحلیل است. طرح پژوهش: در این پژوهش ابتدا چارچوب فکری سورئالیست های غربی و ایرانی، ایده ها و افکار آن ها مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله ی بعد به معرفی تعدادی از نقاشان و تصویرگران ایرانی و آثارشان پرداختم. نتیجه ی کلی: هر سبک هنری که به وجود می آید، تأثیراتی در هنر دیگر ملل می گذارد. سورئالیسم از جمله سبک های هنری است که بعد از دهه ی30، به صورت جنبشی در میان هنرمندان ایرانی به کار گرفته شد. این هنرمندان موفق شدند با تلفیق سورئالیسم ، عرفان شرقی و نمادهای بومی ایران و با فکری متفاوت از هنرمند غربی، زبان تصویری نویی به وجود آورند. علاوه بر آن گرایش به سورئالیسم و گسترش خیال گرایی و در بین تصویرگران معاصر ایرانی انکارناپذیر است، تا آن جا که تصویرگری واقعگرایانه حتی در ادبیات مستند به پایین ترین حد خود رسیده است.
منابع مشابه
ژولین گراک، از سورئالیسم منتقد تا نقد سورئالیسم
در این سخنرانی که به مناسبت مجمع عمومی انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه در تاریخ 30 اردیبهست 1389 در دانشگاه تهران ایراد شد، پژوهشگر به بررسی پیوندی می پردازد که گراک با جنبش سورئالیست بر قرار می کند و این در حالی است که شکل ظاهری آثار نویسنده به نوعی کلاسیک تلقی می شود. تفسیری که گراک از جنبش سورئالیست دارد، آن را از تمامی جنبه های نا خالص آن عاری می سازد و در نتیجه این جنبش را به سوی اساس مد...
متن کاملفریب بصری در آثار تصویرگران نوگرا
یکی از گرایش های مورد توجه هنرمندان تصویرساز نوگرا، ایجاد فریب بصری و خلق تصاویر مبهم است. این رویکرد توسط تصویرسازان مختلف با ترفندها و تکنیک های متفاوت و مشابه به کار گرفته شده و تأثیر شگرفی بر جریان تصویرسازی در دوره معاصر داشته است. در تحقیق حاضر، با استفاده از روش بررسی در تحقیقات توصیفی، ویژگی های کیفی تصویریِ 05 اثر برگزیده از 05 تصویرگر برجسته نوگرا با گرایش ها و سمت گیری های فریفتار...
متن کاملسیر تحول کاشیکاری در آثار معماری دوره صفویه تا امروز
The tile making and the tile work are from valuable arrays related to architecture that the taste, elegance and the skill of our country’s tile makers have carried it to a degree of growth that has motivated the admire of the viewers. The people who have some acquaintance with Iranian Islamic architecture must enjoy the necessary knowledge of artistic values, designs as well as color and glaze ...
متن کاملسیر تحول کتابهای درسی اصول حسابداری1 در ایران از سال 1340 تا 1390
هدف: ایجاد زمینه بهبود و ارتقای کیفیت متون درسی حسابداری روش: در این مطالعه 140 عنوان از کتابهای اصول حسابداری1 شناسایی و بازخوانی شده، ابتدا از مجموع 50 عنوان کتاب منتشرشده از سال 1340 تا سال 1380، هشت عنوان از موثرترین و پرتیراژترینشان </...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023