شکل شناسی یوسف و زلیخای جامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده آزاده رحیم پور
- استاد راهنما آذرمیدخت رکنی محمد شکرایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
بررسی ساختاری روایت و داستان پیشرفت و کارایی بسیاری داشته به طوری که امروزه کمتر نقدی را می توان سراغ گرفت که از کارکردهای ساختاری بی بهره باشد. اصطلاح (شکل شناسی) برگردان لغت مورفولوژی غربی است. این اصطلاح در ادب فارسی واژه ای جوان و تازه است و در باب مبحث شکل شناسی در حوزه ادبیات داستانی در کشور ما کارهایی اندک انجام شده است. این پایان نامه پس از بررسی مفهوم شکل شناسی و کاربرد ادبی آن و نقل آرای صاحب نظران نامدار این زمینه به شکل شناسی داستان یوسف و زلیخای جامی می پردازد. یوسف و زلیخا را می توان دارای دو بخش روایی دانست: الف : بخش اساسی داستان یوسف و زلیخا که در این بخش گزاره هایی مثل خوابهای سه گانه زلیخا محور اصلی داستان را تشکیل می دهند. ب: داستان دختری به نام بازغه که هر یک از این بخش های داستانی دارای ساختاری مستقل است که از دیدگاه شکل شناسی مانند هر اثر روایی دیگر شامل اجزاء و عناصری است. بر این اساس ما با نگاهی شکل شناسانه بخش روایی داستان اصلی را مورد بررسی قرار داده ایم و داستان را از منظر شکل شناسی تجزیه و تحلیل کرده ایم.
منابع مشابه
کارکردهای وصف درروایت با تکیه بر یوسف و زلیخای جامی
وصف ابزار برجستهسازی در متن ادبی و محرک عواطف و احساسات مخاطب است. از آغاز شعر فارسی تاکنون، شاعران این عنصر مهم را در همة قالبهای شعری و منظومههای روایی به کار بردهاند. روایت، شیوة ارائة رخداد یا رخدادهاست و در تحلیل روایت عوامل دخیل در روایت، زمان و اجزای روایت، بررسی میشود. در این پژوهش کارکردهای وصف در روایت باتکیهبر منظومة یوسف و زلیخای جامی تحلیل میشود. ابتدا وصفهای موجود در منظوم...
متن کاملمقایسه منظومه یوسف و زلیخای جامی با منظومه یوسف و زلیخای خواجه مسعود قمی
داستان یوسف و زلیخا در ادبیات ایران بارها و بارها دستمایه ی شاعران و نویسندگان قرار گرفته است. در این پژوهش تلاش شده است تا دو منظومه ی یوسف و زلیخا ی مولانا عبدالرحمن جامی و یوسف و زلیخای مسعود قمی از منظر روایت، ساختار و آرایه های ادبی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. برای مقایسه ی ساختار روایی دو منظومه پس از مطالعه ی دقیق دو منظومه داستان را به پاره ها و نقش مایه های اصلی آن تجزیه کرده ایم. ر...
تحلیل و مقایسة پیرنگ خسرو و شیرین نظامی و یوسف و زلیخای جامی
یکی از محوریترین عناصر داستان که طرح کلّی داستان بر اساس آن شکل میگیرد، پیرنگ است. در شناخت عناصر داستان، شناسایی عوامل مؤثّر بر انسجام پیرنگ و انطباق آن با عناصر داستانی اجتنابناپذیر است. حیاتیترین وجه پیرنگ، تحلیل شبکۀ علّی و معلولی در طول محور عمودی داستان است؛ به هر میزان که این شبکه در بافت داستان نفوذ داشته و پیشبرد داستان را بر عهده داشته باشد، طرح داستان از انسجام بیشتری برخوردار است. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023