برسی جایگاه نقش مایه های سنتی در بستر نقاشی معاصر ایران(1300 ه ش تا به امروز)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده سعید عباسی
- استاد راهنما جلال الدین سلطانی کاشفی
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده هنرمندان سنتی گذشته ایران همواره با ترسیم نقشمایه های سنتی با زبان رمز و تمثیل به دنبال نمایان ساختن دنیای روحانی بودند که با عالم مادی و محسوس متفاوت باشد. هنر سنتی ایران پلی میان عوالم مادی با عوالم قدسی است، از این روست که این هنر، نگاه احترام برانگیز و مشتاقانه بسیاری از هنرمندان معاصر را به تخیل و تعقل هنری پدیدآورندگان این گونه آثار، معطوف می دارد. چنانچه بسیاری از نقاشان معاصر به دنبال برقراری گفتگو با میراث و سنت های هنری گذشته خود هستند. هدف این پژوهش شناخت و بررسی و مکاشفه هنر سنتی و آراء متفکران سنت گرا است، که افق وسیع تری از این هنر والا را در برابر دیدگان ما گسترده می کند و با تبیین مفاهیم سنت، هویت، تزیین و رویکردهای تحلیلی امروزی آثار هنری، مرزبندی آثار نقاشان معاصر در استفاده صحیح از اصول سنت مشخص می گردد. در ادامه این سوال مطرح می شود، آیا نقاشان معاصر ایران با بازخوانی صحیح زبان نقشمایه های سنتی در آثار هنری خود، توانسته اند جایگاه این نقوش را حفظ کنند و اعتلاء ببخشند؟ تحقیق پیرامون این بحث، مبتنی بر این فرضیه است که نقشمایه های سنتی گذشته در نقاشی معاصر- در بیشتر موارد- با شناخت صحیح از منشاء و مبداء این نقوش و در جایگاه اصلی خویش همراه نبوده و برداشتی ناقص از اصول سنت و گاه خارج از آن، صورت گرفته است. به عنوان یافته و نتیجه این تحقیق؛ آنچه موجب نوآوری و یافتن امکانات بیانی غنی تری می گردد، درک مبانی نظری و سیره ی هنرمندان سنتی و تحقیق لازم در این عرصه می باشد. در این پایان نامه ابتدا داده ها و اطلاعات به روش کتابخانه ای، جمع آوری گردیده، سپس با روش توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است. واژگان کلیدی: نقاشی معاصر ایران، نقشمایه های سنتی، سنت، هویت، تزیین.
منابع مشابه
از محله سنتی تا محله معاصر؛ کندوکاوی در راهکارهای احیاء هویت محلی در شهر امروز
تاکنون دیدگاههای متنوعی در رابطه با نقش محله مطرح شدهاند. اگرچه با توجه به ویژگیهای زندگی امروز، وابستگی افراد به قلمرو سکونتی آنها و خدمات آن کاهش یافته، لیکن نیاز به ارتباط چهره بهچهره هنوز زوال نیافته و اهمیت طراحی محله و توانایی آن برای ارتقاء تعامل اجتماعی و تعلق خاطر به محیط زندگی همچنان در نظریات توسعه پایدار مورد توجه است. یکی از مؤثرترین روشهای مطالعه ویژگیهای محله از طریق مطالع...
متن کاملطبقه بندی نقش مایه ها و مضامین در نقاشی ایران از قاجاریه تا معاصر (با تاکید بر نقاشی معاصر)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)
نقاشی ایران در دهههای بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنتهای گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبشهای آوانگارد غرب بود. کمتوجهی به خاستگاهها و نیازهای فره...
متن کاملگرایش به باروک در نقاشی فیگوراتیو معاصر
عصر باروک تحولیعظیم در عرصهٔنقاشی ایجاد کرد و امکانات بیانی وسیع نهفتهٔ زیادی را برای نقاشی به ارمغان آورد. این کیفیت های متنوع، زبان تصویری قدرتمندی را شکل داد که از قرن هفدهم تا کنون آبشخور هنرمندان و مکاتب زیادی بوده است. در طول قرن بیستم و بیست و یکم، باروک، هویت خود را به عنوان یک نگرش فرهنگی کلان در عرصه های گوناگون ادامه داد. ظهور دوبارهٔ گرایش های باروک در هنر معاصر، به ویژه نقاشی قابل تأ...
متن کاملخاستگاه و دگرش مفاهیم در نمادپردازی های تصویری هنر فلسطین، با تاکید بر نقاشی معاصر و نقش مایه ی کاکتوس
هنر فلسطین در دهه های اخیر، خاصه در حوزه ی نقاشی، با گرایش به «نمادگرایی» به ارائه ی مفاهیم ارزشی پرداخته، هرچند تأثیرات غیرمستقیمِ مدرنیسمِ غرب را هم تجربه نموده است. نمادهای نقاشی فلسطین که طیف گسترده ای از عناصر و پدیده ها را شامل می شوند، در مواردی همسو با مضامین رایج و در مواقعی به دلیل شرایط خاص اقلیمی، سیاسی و مذهبی، مختص هنرمند فلسطینی اند. در این میان نقش مایه ی «کاکتوس»، از ظرفیت های بی...
متن کاملتحلیل سیر تذکره ها و تاریخ ادبیات های فارسی در ایران از 1285 ه. ش . (مشروطه) تا 1332 ه. ش .
در این تحقیق ابتدا کوشش شده است تعریفی نسبتا جامع از تذکره و تاریخ ادبیات و تفاوت آن دو ذکر شود و برای تدوین و تالیف تاریخ ادبیات طرحی پیشنهاد گردد. تاریخ ادبیات نویسی به مفهوم امروزی همراه با سایر تحولات ادبی تحت تاثیر تحقیقات مستشرقان از 1285 ش . (مشروطه) به بعد در ایران شروع شده است و چون تا سال 1332 ش . مرحله ای از کمال خود را پشت سرگذاشته است ، این دوره مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است . ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023