گونه شناسی ظروف سنگی پیش ازتاریخ دره صوغان کرمان (هزاره پنجم ق.م تا هزاره دوم ق.م)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حامد سالاری
- استاد راهنما رضا مستوفی فرد مهدی مرتضوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
حوزه دره صوغان کرمان با وسعت 160 کیلومترمربع دارای امتداد شمال شرقی-جنوب غربی است. که شامل محوطه های بسیاری می باشد، که کاوش نشده اند. این پژوهش تنها محوطه کاوش شده این دره وسیع که همان تپه یحیی است را در برمی گیرد. این محوطه باستانی در سال 1967 توسط پروفسور کارلوفسکی و تیم کاوش از دانشگاه هاروارد کشف و شناسایی شد، کاوشها در این محوطه نسبتا بزرگ باستانی از سال 1967 تا 1975 به مدت 5 فصل انجام گرفت، و در جدیدترین برنامه انجام شده تیمی به سرپرستی آقای علیدادی سلیمانی از میراث فرهنگ کرمان سفالهای این محوطه را مورد بررسی مجدد قرار داد. محوطه تپه یحیی یکی از شاخصترین محوطه های جنوب شرق ایران می باشد که از هزاره پنجم تا دوم ق.م بیشت از 1000 قطعه ظرف سنگی کارشده و نیمه تمام شده ازآن به دست آمده، و همچنین وجود معادن برداشتهای کهن از معادن که خود نشان از بومی بودن ظروف سنگی دارد. در این پژوهش، در ابتدا 143 قطعه از ظروف سنگی تپه یحیی که برخی از آنها در گزارشات و مقالات تنها معرفی شده و برخی دیگر در موزه های مختلف و هم چنین در بازبینی مجدد از تپه شناسایی شده اند، از نظر جنس، فرم و نقوش روی آنها بررسی و تحلیل شده و در مرحله ی بعد به صورت مقدماتی با یافته های ظروف سنگی سایر محوطه های درون منطقه ای نظیر شوش، جیرفت، شهداد و شهرسوخته و برون منطقه ای نظیر تاروت، فیلکه و بحرین در جنوب خلیج فارس و محوطه های میان رودانی، مقایسه شده است.
منابع مشابه
بررسی سیر تکامل تزئینات ظروف از هزاره پنجم تا دوم ق.م (موارد بررسی:تپه سیلک، و تپه حصار)
ایده بررسی سیر تکامل تزیینات ظروف تمدن سیلک و حصار، از بعد نقش مایه و ترکیب بندی، به دلیل وجود دوره های مختلف تمدنی در این مناطق که می توانند از یک سیر تکاملی برخوردار گردند ، شکل گرفت. با این پیش فرض که این دو تمدن با هم ارتباط داشته؛ دو فرضیه به این شکل مطرح شد: نوعی تکامل و پیشرفت در شیوه طراحی نقوش و ترکیب بندی آنها دیده می شود؛ و تاثیر دو تمدن نامبرده بر هم، از بعد طراحی نقوش، زیاد و از من...
15 صفحه اولبررسی و مطالعه فرهنگ های آغاز هزاره پنجم تا پایان هزاره چهارم ق.م در شرق مازندران
تا چندی پیش گمان می رفت ناحیه شرق مازندران به دلیل محصور ماندن در میان رشته کوه های البرز و دریای کاسپین در دوران پیش از تاریخ، دارای نوعی انزوای فرهنگی نسبت به سایر نقاط باشد. در این حوزه (که شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است) با وجود آنکه در طی چند سال اخیر مطالعات پیش از تاریخ پیشرفت چشمگیری داشته، فقدان تحقیقات علمی و روشمند دوره مس و سنگ بسیار محسوس است. تحقیق حاضر نخستین تلاش جدّی باستا...
طبقه بندی و گونه شناسی ظروف فلزی بین النهرین در هزاره سوم و دوم قبل از میلاد
چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه ، اهداف ، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده ): مطالعات نشان داده که هنر هر قوم و ملتی نمودی از عواطف، احساسات، باورها، و اندیشههای آنان میباشد.شاید بتوان گفت کمتر اثری از آثار هنری پدید آمده توسط هنرمندان در دورههای مختلف تاریخ و تمدن بشری را بتوان یافت که به نوعی بیانگر باورها، و عقاید پدید آورندهاش نباشد. مطالعات انجام شده در زمینه باستانشناسی و هنر بینالنه...
15 صفحه اولرویکردی به ارکان زیبا شناسی «هزاره دوم آهوی کوهی» و «آینه ای برای صداها»
آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد، ارکان زیبا شناسی در دو مجموعه شعری م. سرشک است. باید توجه داشت که وحدت و تناسب و توازن در تصویر آفرینی های سرشک نقش عمده ای ایفا می کنند. در حوزه زبانی خاصه در قسمت واژگانی و نحوی، ارکان و اصول علم زیبا شناسی برجستگی و زیبایی خاصی به اشعارش بخشیده است. این ویژگی ها به صورت کامل و منسجم در تمامی اشعارش به ویژه در هزاره ی دوم آهوی کوهی خود را به خوبی نما...
متن کاملبررسی نقشمایه های مردانه در تمدن ایلام (از اوایل هزاره سوم تا اواسط هزاره اول ق م)
چکیده استفاده از نقشمایههای انسانی از کهنترین زمان در آثار هنری به جامانده از تمدنهای مختلف و در دورههای تاریخی متفاوت مرسوم بوده است. پیکرههای کوچک و بزرگ انسانی از مواد مختلف و همچنین نقوش انسانی بر روی ظروف و لوازم دیگر در تمدن ایلام، نشاندهنده اهمیتی است که انسان ایلامی برای خود قائل بوده است. در حقیقت همین نقشمایههای انسانی، مهمترین منابع تصویری در جهت شناخت فرهنگ ایلامی م...
متن کاملمفتولهای شیشهای چغازنبیل؛ اولین نشانههای شیشهگری ایران در هزاره دوم پیش از میلاد
Glass is one of the oldest materials which have been used in human history. Till nowadays, glass has not lost its attraction. The macroscopically character of this object make it usable for many different applications. Whether its transparency or its opacity, this object is the most fascinating material. Indeed, the history of glass making goes back to the 3th Millennium BC in Near East and Lev...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023