تحوّل نمادهای کلاسیک در شعر معاصر فارسی (احمد شاملو، نیما یوشیج، فروغ فرخزاد و شفیعی کدکنی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده بهروز شیروانی
- استاد راهنما عیسی نجفی
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده نمادپردازی به عنوان یک مکتب ادبی هم چون مکاتب دیگر به سرعت جای خود را در ادبیات دنیا و از جمله ادبیات فارسی باز کرد. حرکت نخستین این مکتب از فرانسه و با نمایندگی پر رنگ شارل بودلر آغاز شد. گرایش های نمادین و سمبلیک در ادبیات معاصر فارسی علاوه بر اوضاع استبدادی و وجود حکومت های دیکتاتوری و احتیاط و ترس از سانسور رسانه ای، نتیجه تلاش شاعر برای غنی کردن جوهر ادبی شعر – با ایجاد ابهام- و شرکت دادن خواننده در خواندن و آفرینش ادبی، و درک لذت بیشتر است. نمادها این قابلیت را دارند که در اثر گذشت زمان دچار تغییر و تحول شوند، امّا نمادپردازی اجتماعی در دوران معاصر باعث تسریع این موضوع شده است. نمادپردازی اجتماعی در ادب فارسی پدیده ای است نو که از نیما آغاز می شود و ادامه این راه در ادوار بعدی توسط پیروان وی پیموده می شود. ادبیات عرفانی کلاسیک و ادبیات اجتماعی معاصر از نظر نمادپردازی، با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند؛ از همین رهگذر، پس از تعریف نماد نگارنده برآن شده است تا دگرگونی و تحول برخی از این نمادها را در زبان شعری چهار تن از شعرای معاصر(شاملو، اخوان، فروغ و شفیعی کدکنی)، مورد بررسی قرار دهد.
منابع مشابه
بازتاب فولکلور در شعر معاصر (نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث و احمد شاملو)
آن چه پیش روی خواننده قرار دارد، پژوهشی است، دربرگیرنده ی پنج جستار که در جستار نخست، نگارنده با صرف وقت فراوان و با مطالعه و دقّت بیشتر در چیستی فولکلور و جزئیات آن، تلاش نموده است تا کلّیات و مبانی موضوع را هرچند به طور گسترده، تبیین نماید. در این جستار خواننده با موضوعاتی چون : ترکیب فولکلور و مفهوم ترکیبی آن، برابرنهاده های پارسی فولکلور، تعاریف مختلف و متفاوت فرهنگ عامّه، گستردگی و چرایی گستر...
15 صفحه اولبررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری،فروغ فرخزاد،احمد شاملو)
در این پژوهش به بررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر فارسی پرداخته ایم.نماد یکی از عناصرمهم زیبایی سخن در شعر معاصر است.گستره دامنه تأویل پذیری نماد ،ایجاب می کند شناخت درستی از عوامل ایجاد آن داشته باشیم.این بررسی نشان داد شرایط اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،روحی و شخصی هرشاعر در شکل گیری نماد موثر است.نماد های جدید وهمچنین تغییر معنای متعارف نماد های پر کاربرد(تحول نماد) ، به جهت جلوگیری از ...
15 صفحه اولحسامیزی در شعر هفت شاعر معاصر (نیما، شاملو، اخوان، سپهری، فرخزاد، شفیعی کدکنی و امین پور)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتوصیف در آثار چهار شاعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث ، احمد شاملو و فروغ فرخزاد)
توصیف نوعی شیو? بیان است که به وسیل? آن می توان اشیاء، آدم ها، رفتارها یا صحنه ها را با کلمات آفرید یا نمایش داد. توصیف از ویژگی های اساسی شعر معاصر است و نیما آن را جزو مسائل محوری نظریّ? خویش قرار داده است. مسأل? این رساله بررسی ویژگی های توصیف یعنی موضوع، انواع، تکنیک و کارکردهای توصیف در شعر چهار شاعر برجست? معاصر (نیما، اخوان ثالث، شاملو و فرّخزاد) بویژه بر اساس نظریّ? توصیفی نیماست. بررسی ها...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - پژوهشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023