بررسی عناصر روایی مثنوی سیف الملوک و بدیع الجمال

پایان نامه
چکیده

منظومه های عاشقانه یکی از زیر مجموعه های ادبیات غنایی محسوب می شوند.همان طور که از نام این منظومه ها مشخص است، درون مایه ی اصلی این نوع ادبی عشق و مضامین عاشقانه می باشد.مثنوی سیف-الملوک و بدیع الجمال اثری از میرصوبدارخان از دودمان تالپوران سند است. اثر مذکور در قرن سیزدهم از روی نسخه ی منثور یکی از داستان های کتاب هزار و یک شب طسوجی در بحر خفیف مسدس مخبون محذوف سروده شده است. این داستان را می توان در گروه قصه های پریان که یکی از انواع قصه های عامیانه است قرار داد. در این پژوهش به بررسی عناصر زیرساختی(درون مایه) و روساختی که خود در دو زمینه صورت گرفته است ( 1- از منظر ویژگی های منطومه های عاشقانه که شامل: قالب، شخصیت و انواع شخصیت، عشاق، طرفین عشق، توصیف، آغاز و انجام منظومه، واسطه، قرینه سازی و اتفاق) و (2- ویژگی های قصه های عامیانه که شامل: خرق عادت، پیرنگ، زبان مشترک شخصیت ها، زمان و مکان، مطلق گرایی و کلی گویی، غلبه ی سرنوشت و تقدیر و همچنین مشخص کردن زاویه ی دید داستان) و ریخت شناسی قصه و در انتها مشخص نمودن سبک داستان، پرداخته می شود. در پایان نتایجی از این مطالعات به دست می آید.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عناصر داستان های کوتاه« موعدنا غداً»، « الکفاءات» و« ملک الملوک» اثر نجیب الکیلانی

داستان کوتاه به‌عنوان برشی از زندگی شخصیت اصلی داستان است که با وجود محدودیت در کاربرد عناصر داستان‌نویسی، همان ساختار و شیوه را در کاربرد این عناصر در آن می‌بینیم. لذا شیوه چینش این عناصر و میزان حضور هرکدام از آن‌ها در داستان قابل‌تحلیل است. «نجیب کیلانی» ادیب، داستان‌پرداز، شاعر و ناقد معروف مصری‌تبار، ازجمله کسانی است که با داشتن روح دینی و تعهد به قضایای اخلاقی، همراه با سبک واقع‌گرایانه د...

متن کامل

بررسی عناصر داستان «اعرابی و سبوی آب» در مصیبت‌نامه، مثنوی و دفتر هفتم مثنوی

داستان «اعرابی و سبوی آب» از جمله داستان‌هایی است که در متون مختلف منظوم و منثور فارسی آمده است. در میان آثار منظوم، این داستان را در مصیبت‌نامه عطّار، مثنوی و دفتر هفتم مثنوی می‌توان دید. در این مقاله، به منظور شناختن قدرتِ خلّاقیت و داستان‌پردازی سرایندگان این آثار، برخی از عناصر این داستان چون پیرنگ، شخصیّت، گفت‌وگو، حقیقت‌نمایی و زاویه دید بررسی می‌گردد. تحلیل زاویه‌ دید بر اساس دیدگاه روایت‌شن...

متن کامل

شکست روایی و شیوه‌های بازگشت به داستان در مثنوی

روایت‌های مثنوی دارای شکست‌های فراوانی است که به دلیل عوامل گوناگون به وجود می‌آید. با توجّه به این امر، پرسش مهّم این مقاله این است که راوی (مولوی) از چه شیوه‌هایی برای ارتباط برقرار کردن میان پیرفت‌ها و رویدادهای داستانیِ پاره پاره و جدا از یکدیگر استفاده می‌کند؟ به طور کلّی این شیوه‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. استفاده مولوی از این شگردها نشان دهنده اهمیت دادن راوی به نکات ظریف داستان پرد...

متن کامل

بررسی عناصر داستانی در حکایات «جانور محور» مثنوی مولوی

مثنوی به ‌سبب ساختار داستانی‌اش، همواره مورد توجه بوده است. شاید شخصیت‌پردازی‌های مبتنی بر عناصر داستانی، این اثر بی‌بدیل عرفانی را به یک شاهکار ادبی تبدیل کرده است؛ چراکه پرداختن به نقش‌آفرینی پدیده‌های غیر انسانی، خصوصاً شخصیت‌های جانوری و شناسایی کارکردهای مثبت یا منفی و رمز‌گشایی از آن‌ها، به ما در درک مفاهیم پیچیدة مثنوی کمک شایانی می‌کند. بنابراین داستان‌های مثنوی فقط وسیله‌ای در خدمت تفهی...

متن کامل

بررسی عناصر داستان‌های کوتاه نجیب الکیلانی (بررسی مورد پژوهانه سه داستان « موعدنا غداً»، « الکفاءات» و« ملک الملوک»)

داستان کوتاه به عنوان برشی از زندگی شخصیت اصلی داستان، اگرچه محدودیتهایی را در کاربرد عناصر داستان نویسی دارد، اما همان ساختار و شیوه در کاربرد این عناصر در داستان کوتاه نیز مشهود است. لذا شیوه چینش این عناصر و میزان حضور هرکدام از آنها در داستان قابل تحلیل است. «نجیب کیلانی» ادیب، داستان پرداز، شاعر و ناقد معروف مصری تبار، از جمله کسانی است که با داشتن روح دینی و تعهد به قضایای اخلاقی همراه با...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023