مطالعه ی تطبیقی طرح قالی های مکتب دوم تبریز و مکتب اصفهان

پایان نامه
چکیده

شماری از قالی های دوره ی صفوی به مکتب دوم تبریز و برخی از آن ها به مکتب اصفهان نسبت داده می شوند. در طرح همه ی این قالی ها، زمینه ای مستطیل شکل با استفاده از آرایه های اسلیمی و ختایی تزئین می شود. با این وجود، روش های متنوع ترکیب بندی آرایه ها در کنار بهره گیری از عناصر و مبانی هنر نگارگری هر دوره، طرح هایی با ویژگی های هنری متفاوت را به وجود می آورد. در این پایان نامه، روش طراحی قالی های تبریز و اصفهان صفوی با یکدیگر مقایسه می شود. برای نگارش این تحقیق، از منابع کتابخانه ای و روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که طرح قالی های بزرگ اندازه ی مکتب دوم تبریز، بیشتر از گونه ی ترنجی است. در این طرح ها، به شیوه ی نگارگری تبریز صفوی، انبوه آرایه های تزئینی و عناصر تصویری کوچک اندازه در ترکیب هایی فشرده، نظم داده می شوند. در مقابل، قالی های کوچک اندازه ی مکتب اصفهان، بر اساس طرح های متنوع تری بافته شده اند. در الگوی این قالی ها، آرایه های ساده و بزرگ اندازه، ترکیب هایی خلوت و غیر فشرده را به وجود می آورد. به همین سبب، شیوه ی طراحی این قالی ها بازیبایی شناسی نگارگری مکتب اصفهان هماهنگی دارد.

منابع مشابه

بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب‌بندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه)

در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاه‌های تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از این‌رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیک...

متن کامل

بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی

در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده می‌شود. گرایش به واقع‌گرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگاره‌های بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوسته‌ای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند می‌دهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بی‌آنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را ...

متن کامل

شیوه تبریز مکتب ترکمان

کانون هنری تبریز در سال­های ۸۹۶-۸۸۳ ﻫ یعنی سال­های سلطنت سلطان یعقوب آق قویونلو، بدیل کانون هنری هرات در زمان سلطان حسین بایقرا (۹۱۱-۸۷۵ ﻫ) بود. پیش از همه، کانون هنری سلطان یعقوب، مجالس و محافل ادبی و هنری و علمی او و هنرپروران و هنرمندان زمان وی پژوهیده شد. تتبع آثار بازمانده از این دوره، نسخه نگاره­ها، عمارات، مرقعات و غیره، از ملزومات بود. ویژگی­های این آثار و کیفیت تولید آنها که جملگی در ر...

متن کامل

مطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیب‌های قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی

Iranians and Armenians have lived together for a long time and have influenced on the language, culture and traditions of each other. In the wake of an Armenian group migration to Isfahan in Shah Abbas era at century 17th AD/ 11 AH and in consequent of church establishment in Jolfa of Isfahan, some copies of Armenian texts consisted of Gospel (Armenian scripture) and some prayer books have been...

متن کامل

سبک هندی و مکتب اصفهان

برای لذت بردن و درک آثار ادبی و هنری متنوع، آشنایی با سنت‌های ادبی و هنری هر عصر و ویژگی حاکم بر فرهنگ آن دوران ضروری به نظر می‌رسد و از آنجا که هیچ هنر کامل و جاودانه‌ای در ظهور و تداوم خویش از مجموعه جریانات پیرامون خود بی‌بهره نیست، لذا با توجه به این امر می‌توان شناختی کامل‌تر از هنر آن دوران را فراهم آورد. در این میان پیوستگی میان هنرها و از آن میان ارتباط انکارناپذیر میان شعر و نقاشی ایرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023