بررسی تطبیقی طبیعت سرایی دراشعارابوالقاسم شابی ونیمایوشیج
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سمیرا فعله گری
- استاد راهنما هادی رضوان طیبه فدوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
زندگی انسان همواره با طبیعت پیوندوارتباط دارد،شاعران درهمه ی دوره ها همواره از طبیعت سخن گفته اندوهر کدام براساس ذوق واندیشه ی خود ومحیطی که در آن زندگی کرده اند،آن را توصیف کرده اند. شاعران،طبیعت را در عالم خیال به حرف می آورند تا پیام خود را به دیگران برسانند و آن را پناهگاه امنی برای خود بدانند. پرداختن به طبیعت در دوره های مختلف شعر عربی و فارسی ازآغاز وجودداشته است وتصاویری که شاعران از طبیعت ارائه داده اند با توجه به محیط زندگی وشرایط محیطی،از یکدیگر متفاوت است. شاعران همواره تصاویر متنوع و گوناگونی را دروصف طبیعت ارائه کرده اند. شاعران در هر دوره ای توانایی این را داشته اند که با نگاه به طبیعت تصویری بسیار زیبا از طریق اشعار خود منتقل سازند و باارتباط برقرار کردن با طبیعت تلاش کرده اند که به مانند موجودی زنده با آن همراه و همدم شوند.از جمله شاعرانی که به طبیعت با نگاهی متمایز می نگریستند: شاعران مکتب رمانتیسم بوده اند این شاعران به طبیعت و پدیده های آن نگاه تازه ایی داشته اند و درآثار خود طبیعت را زنده و زیبا دانسته اند و همچون پناهگاهی برای خویش تصویر کرده اند که در تنهایی، غم و غربت خود به آن پناه می برند این ویژگی رمانتیک ها درادوار مختلف و بین شاعران کشورهای مختلف مشترک بوده است.).نیماوشابی ازشاعران مکتب رمانتیک هستند،این دو شاعر با ایجاد ارتباط با طبیعت و مشارکت دادن حواس، طبیعت را خطاب و همانند جانداران با آن ارتباط برقرار می کنند.وصف طبیعت یکی از اهداف مهم در دیوان شابی است وی در همه ی اشعارش از طبیعت بهره برده و علاوه بر آن، به مانند شاعران دیگر براساس ذوق و میل خود به طبیعت گرایش داشته است همدلی و همرازی با طبیعت و باز نمودن احساسات و عواطف انسانی در آن از شاخصه های اصلی اشعار شابی است که در سراسر اشعار او به چشم می خورد. اما طبیعت در شعر نیما چون در دامان طبیعت رشد کرد شعرش رنگ اقلیمی دارد هر چند که از شاعران رمانتیک هم تأثیر گرفته است.. نیما با زندگی در کوهستان و درخت و جنگل های شمال ایران به طبع، ذهنی سرشار از جلوه های طبیعی محیط اطراف خود دارد و در شعرش بسیار از آن بهره می برد و شعر شابی نیز بستر مناسبی برای طبیعت گرایی است و با گریز از واقعیت در سایه ی احساسات خویش به طبیعت پناه می برد.شعر شابی و نیما نوعی رمانتیسم انقلابی و اجتماعی را نشان می دهدوشخصیت های آن بیشتر، مردم عادی اند و دراشعاشان مشخصاتی چون امید به آینده،خوشبینی،پیروزی واطمینان به آینده-ی روشن جلوه می کند که آن را در قالب عناصر طبیعت نشان می دهند.در شعر هر دو، طبیعت به تدریج به شکل سمبل و نماد در می آید و احساسات و عواطف خودرابا آن پدیده های طبیعی آمیخته می کنند. با نگاه به اشعار طبیعت دو شاعر تابلوی طبیعت در مقابل چشم آشکار می شود و آدمی هر کجا که حرکت کنداو را می بیند هر چنداین طبیعت رنگ هایش مختلف است. اشعار این دو، تجلی عناصر طبیعی و نشان از پیوستگی روح و جان آن ها با محیط زندگیشان است.بی شک اشعار طبیعت هر دوشاعر بازتاب محیط فردی و اجتماعی و روحیات و اندیشه های آن-هاست و بین دو شاعر با این که در برخی حالات تفاوت هایی است اما به طورکلی آن دو به یک زبان سخن می گویند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نمادینگی عناصر طبیعت در شاهنامه
اسطورة طبیعت، نماد دوران پیش از دانش و صنعت، و نشان مشخّص روزگارانِ باستان است. طبیعت همواره در پیدایش تحولات مذهبی مردمانِ باستان و به ویژه آریاییهای ساکن ایران و هند، نقشی بیبدیل داشته است. اعتقاد به قوای طبیعت به مرور زمان در میان آریاییها، بهصورت اعتقاد به خدایان مختلف در آمد و کم کم برای عناصری چون خورشید، ماه، ستارگان و باد، علائمی را اختراع کردند و آنها را قوای خدایی نامیدند. اهمیت چهار...
متن کاملبررسی تطبیقی وصف طبیعت در اشعار ابن خفاجه و منوچهری
در این جستار وصف طبیعت در دیوان دو شاعر برجسته و بزرگ و قدیمی ایران زمین و عرب به نامهای منوچهری دامغانی(433ق) و ابن خفاجه(533ق) مقایسه و بررسی شده است. وصف طبیعت مهمترین موضوع ادبی در دیوان دو شاعر است که ابن خفاجه آن را در ادبیات عربی اندلس به یک نوع ادبی مستقل و جدا تبدیل ساخته است. در ادبیات فارسی هم منوچهری در جایگاه ویژهای قرار دارد. این دو شاعر از ب...
متن کاملبررسی تطبیقی وصف طبیعت در اشعار ابن خفاجه و منوچهری
در این جستار وصف طبیعت در دیوان دو شاعر برجسته و بزرگ و قدیمی ایران زمین و عرب به نامهای منوچهری دامغانی(433ق) و ابن خفاجه(533ق) مقایسه و بررسی شده است. وصف طبیعت مهمترین موضوع ادبی در دیوان دو شاعر است که ابن خفاجه آن را در ادبیات عربی اندلس به یک نوع ادبی مستقل و جدا تبدیل ساخته است. در ادبیات فارسی هم منوچهری در جایگاه ویژهای قرار دارد. این دو شاعر از ب...
متن کاملبررسی تطبیقی نمادینگی عناصر طبیعت در شاهنامه
اسطورة طبیعت، نماد دوران پیش از دانش و صنعت، و نشان مشخّص روزگارانِ باستان است. طبیعت همواره در پیدایش تحولات مذهبی مردمانِ باستان و به ویژه آریایی های ساکن ایران و هند، نقشی بی بدیل داشته است. اعتقاد به قوای طبیعت به مرور زمان در میان آریایی ها، به صورت اعتقاد به خدایان مختلف در آمد و کم کم برای عناصری چون خورشید، ماه، ستارگان و باد، علائمی را اختراع کردند و آنها را قوای خدایی نامیدند. اهمیت چهار...
متن کاملبررسی تطبیقی باده سرایی مادّی در شعر ابونواس و رودکی
چکیده این پژوهش، براساس مکتب فرانسوی ادبیّات تطبیقی که بر پیوند تاریخی و جریان تأثیر و تأثّر تأکید دارد، به بررسی و تحلیل تطبیقی بخش اندکی از پیوندهای فرهنگ عربی و فارسی با مطالعه موردی شعر ابونواس و رودکی میپردازد. یافته اساسی این مقاله نیز در این است که رودکی اگر چه در مضمونهای باده سرایی، متأثّر از ابونواس است اما در این غرض شعری به نوآوری نیز پرداخته است و شعرهای وی به روانی و شیوایی ممتاز ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023