من راوی؛ مطالعه رویکردهای روایت اول شخص در انیمیشن

پایان نامه
چکیده

این رساله که یک پژوهش کتابخانه ای است، بنای خود را بر تعریفی گذاشته است که من راوی را سرچشمه ی تولید هر فیلم انیمیشن با هر نظرگاهی می داند. درفصل اول با تفکیک میان انیمیشن های داستان گو با مخاطب عام، و انیمیشن های اصطلاحا شخصی و هنری، به این می پردازد که برای ساخت هرکدام از این انیمیشن ها، کدام «وضعیت من» انیمیشن ساز بیشتر فعال بوده است و برای این کار از تحلیل رفتار متقابل روانشناس آمریکایی-کانادایی اریک برن (1910-1970) و تعاریفی که او ارائه داده است استفاده می شود. درفصل دوم با معرفی دو نوع تکلم خودمیان بین و اجتماعی شده، گفته می شود که برای ساخت یک انیمیشن از ترکیبی از این دو استفاده می شود و می توان طیفی را تصور کرد که هر انیمیشن جایی در آن دارد؛ انیمیشن های داستان گویی که مخاطب عام دارند، عموما به تکلم اجتماعی شده نزدیک ترند و انیمیشن های اصطلاحا شخصی به تکلم خودمیان بین. نسبت هریک از این دو تکلم با یکی از «وضعیت های من» رساله را به اینجا می رساند که برای بازشناسی ویژگی های فیلم های شخصی می توان از شناخت ویژگی های تکلم خودمیان بین و ویژگی های تفکر کودکان استفاده کرد. این فکر برگرفته از کتاب شعر و کودکی (1385) نوشته ی قیصر امین پور است. در این بخش پس از بیان ویژگی ای از رفتار و تفکر کودک، ازجمله جاندارپنداری، تداعی، بازی ها، استدلال ها، و.. مثالی از دنیای انیمیشن آورده می شود. درفصل سوم این رساله «وضعیت من» تماشاگر در مواجهه با یک اثر انیمیشن، برای بازشناسایی ارتباطی که با انیمیشن برقرار می کند، مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس الگوی رفتار متقابل اریک برن، «وضعیت من» دو سوی این رابطه، یعنی پدیدآور و مخاطب، تعیین می کند که این ارتباط می تواند ادامه پیدا کند یا قبل از پایان فیلم قطع می شود. حالت های ممکن این ارتباط مورد بررسی قرار می گیرد تا معلوم شود برای دیدن و لذت بردن از یک انیمیشن، مخاطب باید در کدام «وضعیت من» قرار گرفته باشد. در فصل چهارم این رساله اشاره می شود که فیلم سازی به اندازه ی هنرهای تجسمی، هنر بی واسطه ای نیست و بیشتر به برنامه ریزی و همکاری نیازمند است. وقتی انیمیشن قرار است بیانی فردی و شخصی باشد، طبیعی است که به سمت هنرهای بی واسطه تر بیاید. پس عجیب نیست اگر انیمیشن های فردی به نسبت انیمیشن های تجاری، تجسمی تر باشند. انیمیشن با تعریف سینماییِ اصطلاحاتی چون زاویه دید، p.o.v، حرکت دوربین، نما و سکانس انطباق کاملی ندارد و این خود شاهدی برای زبان مستقل انیمیشن است. اگر تعریف انیمیشنیِ این اصطلاحات ممکن باشد، ظرفیت و زبان ویژه ی انیمیشن در روایتگری، تعریف می شود. ویژگی های انیمیشن در روایت گری، که در هنرهای تجسمی و سینما یافت نمی شود، می تواند امکانات منحصر بفردی را برای ابراز فردیت در اختیار هنرمند قرار دهد. دربخش نتیجه گیری ضمن مروری بر پیش گفته ها، به بخش هایی از این رساله که ظرفیت گسترش دارند، اشاره می شود.

منابع مشابه

راوی اول شخص در گلستان سعدی

با وجود سنّت غالب کاربرد راوی سوم شخص (دانای کل) در حکایت​های فارسی، سعدی در حدود یک چهارم از حکایت​های کتاب گلستان (48 حکایت) از راوی اوّل شخص بهره گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چگونگی کاربرد شیوة روایت اوّل شخص در گلستان سعدی، به بررسی این حکایت​ها پرداخته است. این بررسی در سه بخش انجام گرفته است: نخست، حضور راوی اوّل شخص در جایگاه قهرمان، قهرمان​یار، شخصیت فرعی یا شاهد در تمام حکایت​ها شناس...

متن کامل

راوی اول شخص در گلستان سعدی

با وجود سنّت غالب کاربرد راوی سوم شخص (دانای کل) در حکایتهای فارسی، سعدی در حدود یک چهارم از حکایتهای کتاب گلستان (48 حکایت) از راوی اوّل شخص بهره گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چگونگی کاربرد شیوه روایت اوّل شخص در گلستان سعدی، به بررسی این حکایتها پرداخته است. این بررسی در سه بخش انجام گرفته است: نخست، حضور راوی اوّل شخص در جایگاه قهرمان، قهرمانیار، شخصیت فرعی یا شاهد در تمام حکایتها شناسایی و...

متن کامل

بررسی نقش و کارکرد راوی اول شخص در شعر روایی کودک

راوی اول شخص، راوی «درون​داستانی» است و خود یکی از شخصیت​های داستان- که درگیر حوادث داستانی است- به شمار می​رود. این راوی، گاه قهرمان داستان و گاه شاهد ماجراهاست. «صدا»ی اصلی و غالب در روایت اول شخص، صدای راوی است. همچنین «کانونی​گر» اصلی این نوع روایت نیز خود راوی به شمار می​رود. بررسی کارکردهای راوی اول شخص در شعر  روایی کودکان گروه سنی الف، نشان از قابلیت​ها و امکان​های بسیار این شیوه​ی روای...

متن کامل

منِ راوی؛ بررسی حالت های گوناگون من مؤلف در انیمیشن، با تکیه بر نظریه ی تحلیل رفتار متقابل اریک برن

علاوه بر تعریف رایج از منِ راوی، تعریف دیگری نیز برای این مفهوم قابل تصور است: روایت اول شخص به مثابه ی هرآنچه از ضمیر مؤلف برمی آید، فارغ از زبان شناسه ای اثر. با این نگاه می توان هر اثری را «روایت اول شخص» و محصول «منِ » مؤلف اثر دانست. این مقاله بر آن است حالت های گوناگون منِ فیلم ساز انیمیشن را تفکیک کند و در این مسیر از نظریه های اریک برن و اصطلاحات تحلیل رفتار متقابل بهره می برد. پرسش نخست م...

متن کامل

منِ راوی؛ بررسی حالت های گوناگون من مؤلف در انیمیشن، با تکیه بر نظریه ی تحلیل رفتار متقابل اریک برن

علاوه بر تعریف رایج از منِ راوی، تعریف دیگری نیز برای این مفهوم قابل تصور است: روایت اول شخص به مثابه ی هرآنچه از ضمیر مؤلف برمی آید، فارغ از زبان شناسه ای اثر. با این نگاه می توان هر اثری را «روایت اول شخص» و محصول «منِ » مؤلف اثر دانست. این مقاله بر آن است حالت های گوناگون منِ فیلم ساز انیمیشن را تفکیک کند و در این مسیر از نظریه های اریک برن و اصطلاحات تحلیل رفتار متقابل بهره می برد. پرسش نخست م...

متن کامل

روش روایت با راوی شخصی

هر رویداد یا داستانی را می توان به یکی از این سه روش بازگویی کرد: گونهء روایی گزارشگرانه (دانای کل) گونهء روایی با من راوی (اول شخص راوی) و، آخرین و جدیدترین روش، گونهء روایی با سوم شخص مفرد یا راوی شخصی. سه انگیزه باعث اهمیت و برتری رمان با ایستمان و وضعیت روایی شخصی شده است: خواست و تلاش نویسنده برای واقعی و بی طرف جلوه دادن داستان، نوآوری در فن روایت و سرانجام موضوع یا هشتهء تازه در ادبیات ی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023