ظرفیت های بیانی سرامیک در هنر معاصر
پایان نامه
- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سیدهادی موسوی
- استاد راهنما عباس اکبری مهرانگیز مظاهری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سفال و سرامیک در دنیای امروز، همپای جنبش های هنری، متحول گشته و به عنوان یک ابزار بیانی مستقل و ویژه، جایگاه تازه ای نسبت به گذشته یافته است. تحولات هنری قرن بیستم و بروز و ظهور سبک ها و قالب های بیانی جدید، به گونه ای است که می توان از مواد و مصالح سنتی مانند گل و قابلیت های ویژه آن جهت استفاده در ساخت آثار فاخر و خلاقانه استفاده کرد و جلوه ای دیگر از این هنر ناب را به نمایش گذاشت. در این پایان نامه، با رویکردی نو به هنر سفال و سرامیک، قابلیت های فنی و تجسمی بالقوه موجود در این ماده شرح داده می شود. بدین جهت کشف و ارایه قابلیت ها و حدود تازه ای از این هنر کهن، اصلی ترین هدف این رساله محسوب می شود که در این راستا، امکانات و جریانات معاصر سفالگری نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. از این روی، در روند انجام این پایان نامه، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده که نتایج آن شناسایی و معرفی ظرفیت های بیانی ویژه سفال و سرامیک جهت به کار گرفته شدن در هنر معاصر و در قالب هایی نظیر چیدمان، هنر محیطی و ... می باشد.
منابع مشابه
جایگاه هنر معاصر در حقوق آفرینش های ادبی و هنری
چکیدهکنوانسیون ها و مقررات بین المللی در زمینه حقوق آفرینش های ادبی و هنری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم معیارهایی را جهت حمایت وضع کرده اند.این معیارها که بر اساس تعاریف سنتی در هنر پایه ریزی شده است نمی توانند در خصوص بخش وسیعی از آثار هنر معاصر مصداق یابند.آنچه که امروزه تحت عنوان هنر معاصر نامیده می شود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که چارچوب ها و معیارها ی سنتی هنر را رعایت نمی کند.خصلت م...
متن کاملهنر بیانی تکرار و تاکید در شاهنامۀ فردوسی
حماسه، به دلیری و رزم، می پردازد و آگنده از امور بزرگ و خارق العاده است و اغراق، صنعتی است که به دلیل فرارفتن از معمول، بیش تر در حماسه ها به کارمی رود، از این روی، اصلی ترین صنعت ادبی آثار حماسی و شاهنامه شمرده می شود، در حالی که اغراق، تنها، بخشی از تاکیدهایی است که در یک اثر ادبی، از آنها بهره گرفته می شود تا هدف تاثیرگذاری بیش تر برمخاطب، امکان پذیر گردد. تاکید صوری، فکری و معنایی با تکرار،...
متن کاملعملکرد نمایهای شرقشناسی در هنر معاصر ایران
بیان مسئله: هنر دو دهۀ اخیر ایران تاکنون از جنبههای مختلفی نقد شده است و برخی از منتقدان گرایشهای اصلی آن را بازتولید گفتمان شرقشناسی دانستهاند. در همین رابطه، مسئلۀ پژوهش این است که چگونه میتوان ویژگیهای مشترکی را میان فرمول تولید این قبیل آثار هنری و عملکرد شرقشناسی یافت؟ بدین منظور از مفهوم نمایه، با استناد به مباحث نشانهشناسی و تاریخ هنر و بهمنظور خوانش نقادانۀ بازتولید گفتمان شرق...
متن کاملهنر معاصر ایران
امروز سخن گفتن از شکوفایی هنر معاصر ایران در زمرۀ بدیهیات است. صحنۀ این هنر، دست کم به لحاظ کمّی، چنان گسترده شده که دیگر نمی توان اهمیت آن را نادیده انگاشت. تعدد نمایشگاه های هفتگی، نه تنها در پایتخت بلکه در شهرستان ها، روزافزونیِ شمار گالری های تازه تاسیس خصوصی و ارتقای کیفی و کمّی فضاهای نمایش گذاری، اقبال نمایشگاه گردانان و مجموع هداران خارجی و موفقیت تجاری این هنر، از آن عرص های پرهیاهو ساخته...
متن کاملمطالعۀ تحلیلی هنر سیاهقلم در فلزکاری دورۀ سلجوقی و کاربست آن در گسترش هنر دورۀ معاصر
سیاهقلم یا اسود سرب، آلیاژی از ترکیب نقره، مس و سرب آمیخته با گوگرد است که بر سطح فلزات نقره و طلا کاربرد داشته که با کندهکاری یا حکاکی سطح فلز پایه، و با اعمال حرارتْ آلیاژ بر سطح آن تثبیت شده و به صورت طراحی سیاهرنگی بر سطح براق فلز پایه نمایان میشود. اوج این هنر در دورۀ سلجوقیان بوده است. با توجه به کاربست شیوۀ سیاهقلم در میان مسلمانان، ارامنه و صابئین؛ وجود پیشینۀ غنی این هنر میتواند د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023