بررسی ویژگی های بصری در تیتراژ30 فیلم ژانر معمایی پلیسی جنایی(2012-1960)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده شهرام شیرازیان
- استاد راهنما کامران افشار مهاجر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش که به روش کیفی انجام شده و جمع آوری اطلاعات آن، به شیوه ی کتابخانه ای و میدانی است، ویژگی های بصری و مضمونی 30 نمونه از تیتراژهای ژانر معمایی و جنایی- پلیسی، در بین سال های 2012-1960 میلادی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. معیارهای انتخاب آثار نهایی؛ نخست لزوم وجود ویژگی های تأمل برانگیز بصری در آثار، دوم استفاده از آثاری که توسط هنرمندان بزرگ این عرصه طراحی شده بودند و در انتها توجه به آثاری که در منابع کتابخانه ای و سایت های معتبر گرافیکی و سینمایی به عنوان آثاری درخور اعتنا به آنها اشاره شده، بود. در جمع بندی بررسی های صورت گرفته، مشخص گردید که طراحان این عنوان بندی ها، با بکار گیری عناصر بصری، ارجاعاتی مضمونی یا تجسمی به موضوع فیلم دارند، تا فضای فیلم را به تماشاگر منتقل کنند. آنها با استفاده از ویژگی های مختلف بصری مانند رنگ، راستاهای مورب و ریتم تدوین تصاویر و ...، تماشاگر را در تعامل با مفاهیمی چون؛ جنایت، تعلیق و هیجان و سایر مضامین مرتبط با ژانرهای فوق، قرار می دهند. استفاده از شخصیت بصری نوشتار یا قرار دادن آن در موقعیت هایی که کنش هایی نمایشی دارند، از دیگر تمهیداتی است که پدیدآورندگان این عنوان بندی ها، از آنها برای ارائه ی هرچه بهتر این فضاها یاری می گیرند.
منابع مشابه
داستان پلیسی– معمایی در برنامه فلسفه برای کودکان
داستان به عنوان آغازگر در برنامه درسی فبک، مورد اتفاق نظر همه صاحبنظران در این زمینه است. اما درباره ویژگیهای داستان مورد استفاده در کلاس فلسفه برای کودکان، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. این ویژگیها بعضی از متفکران مانند لیپمن را بر آن داشته که خود نسبت به تألیف داستانهای مناسب اقدام کنند. اما بعضی دیگر معتقدند میتوان از قصههای تأملبرانگیز موجود در فرهنگهای مختلف نیز بهره برد. در این مقال...
متن کاملبررسی تطبیقی ویژگی ها و ابعاد نظریه ی مؤلف و نظریه ژانر فیلم
پژوهش حاضر به مطالعه دربارهی ژانر میپردازد و هدف آن شناسایی و درک بیشتر مقولهی ژانر فیلم و ابعاد آن، بویژه معنای واژهی «فیلم ژانری» است. این تحقیق قصد دارد به این پرسشهای اساسی پاسخ دهد: 1) در صورت به رسمیت شناختن واژهی «فیلم ژانری»، آیا «فیلم غیر ژانری» نیز وجود دارد؟؛ 2) در صورت وجود فیلم های غیرژانری، این فیلم ها چه ویژگیهای متمایز کننده ای دارند؟ پاسخ این پرسش ها، توضیحی برای مفهوم...
متن کاملسیادت ژانر تحلیل کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک
در این نوشتار سعی شده است تا کتاب ژانر فیلم؛ ازکلاسیک تا پساکلاسیک در محورهای: معرفی کلی اثر و مولف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی و جایگاه اثر، بررسی و امتیازات و کاستیهای آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیشتر در زمینه مطالعات ژانر، چاپ کتابهای بیشتری در این حوزه را ضروری کرده است. به همین دلیل کوشش ناشر و مترجم در ارائه اثری تحلیلی که فر...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس
مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سالهای 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت میکرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشتههای مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جملهی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب میشده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگیهای بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آرم هتل های زنجیره ای پنج ستاره ی جهان
آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان، یکی از زمینههای طراحی آرم است که معمولاً توسط طراحان گرافیک توانا و با تجربه صورت میگیرد؛ بررسی و شناخت این دسته از آرمها، میتواند منجر به عملکرد هر چه بهتر در حوزه طراحی آرم و در نهایت، طراحی گرافیک برای هتلها گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگیهای بصری موجود در آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان انجام شده است. فرضیه مقاله، بر این است که در طراحی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023