تحلیل و بررسی قطعه کنسرتو برای ویولنسل اثر جورجی لیگتی

پایان نامه
چکیده

در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سبک های مهمی بوده اند که در تاریخ ثبت گردیده است. کنکاش بی وقفه ی لیگتی آهنگساز رومانیائی نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرفه ای او را به دوره هائی که هر کدام زبان موسیقائی مختص به خود را دارد تقسیم می کند. بازه ی 70-1960 نیز با توجه به مختصات مشترک آثار آن برای لیگتی سبکی خاص را به ارمغان می آورد. در این پژوهش به بررسی اجمالی چند تکنیک مورد توجه لیگتی در آثار دهه ی 60 و 70 می پردازیم. ابتدا آهنگسازی بر اساس رنگ های صوتی، که عبارتست از بهره بردن از ویژگیهای ذاتی صوتِ موسیقائی به عنوان مصالح اصلی ساخت اثر. سپس به معرفی بافت مایکروپلی فونی و همچنین استفاده ی مکرر از گونه های مختلف خوشه ی صوتی در آثار این دهه می پردازیم و در آخر ایده ی هرج و مرج ریتمیک، یکی دیگر از مشخصه های آهنگسازی لیگتی در این دوره را مورد بررسی قرار می دهیم. قطعه ی کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر (1966)، نمونه ای از ساز و کار آهنگساز در این بازه ی زمانی است. ما در اینجا با معرفی و تشریح تکنیک های ذکر شده از یک سو و پیگیری نمودهای گوناگون هر یک در این قطعه ، به تحلیل و بررسی این اثر می پردازیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی رنگهای صوتی، مایکرو پلی فونی و هرج و مرج در آثار دهه ی 1960 لیگتی با تمرکز بر کنسرتو برای ویولنسل

چکیده در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سب کهای مهمی بود هاند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ههائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم م ی...

متن کامل

بررسی رنگهای صوتی، مایکرو پلی فونی و هرج و مرج در آثار دهه ی 1960 لیگتی با تمرکز بر کنسرتو برای ویولنسل

چکیده در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سب کهای مهمی بود هاند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ههائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم م ی...

متن کامل

بررسی رنگهای صوتی، مایکرو پلی فونی و هرج و مرج در آثار دهه ی ۱۹۶۰ لیگتی با تمرکز بر کنسرتو برای ویولنسل

چکیده در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سب کهای مهمی بود هاند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ههائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم م یکند. ...

متن کامل

تجزیه و تحلیل کنسرتو کلارینت ارون کوپلند کنسرتو برای کلارینت،ارکستر زهی،پیانو و هارپ

تجزیه و تحلیل کنسرتو کلارینت ارون کوپلند اهنگساز امریکایی(شناخته شده به عنوان کنسرتو برای کلارینت،ارکستر زهی،پیانو و هارپ) موضوع پایان نامه پیشرو میباشد. در بخش چکیده مطالب این پایان نامه امده است:چه اتفاقی می افتد وقتی که یک رهبر گروه و نوازنده جز معروف کنسرتویی از اهنگسازان امریکایی در اوایل قرن بیستم را اجرا می کند. تصنیف این کنسرتو در سالهای ???? و ????انجام شد و این کنسرتو کلارینت در دو ...

تجزیه و تحلیل (( کنسرتو ترومپت و ارکستر))

چه وقت و در کجا وارد فرهنگ موسیقی شد به طور کامل روشن نیست. « کلاسیک » این که کلمه اصطلاح کلاسیک معانی گوناگونی دارد و به همین سبب میتواند شبهه انگیز باشد. بسیاری از مردم اصطلاح موسیقی کلاسیک را برای هرگونه موسیقی که راک، جاز، عامیانه(فولکلوریک)، یا پاپ نباشد به کار میبرند. واژه کلاسیک در اصل عنوان سبک یک دوره خاص یا سبک مشخصی از موسیقی نیست. ولی از سوی دیگر، واژه کلاسیک بر پدیدهای اطلاق می...

15 صفحه اول

تجزیه و تحلیل سوییت ویولنسل شماره پنج باخ

به طور قطع تمامی نوازندگان حرفه ای ویولنسل به اجرا و ضبط این سوییت ها پرداخته اند و اگر با دقت به اجرای هر کدام از این نوازندگان گوش داده شود‏ظرافت ها‏ آکسان ها و آرتیکولاسیون های متفاوتی را در اجرای هر کدام حس می کنیم.از آنجایی که دست نوشته مکتوبی از باخ از این سوییت ها نیست‏لذا تا کنون حدود 80 نسخه از سوییت های ویولنسل باخ توسط نوازندگان این ساز ارایه شده است.که تعدد نسخه های داده شده‏نمایانگ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023