تحلیل بازنمود ضمیر ناخودآگاه در آثار نقاشی اکسپرسیونیسم مبتنی بر نظریه های فروید، یونگ و لکان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده احسان معزی پور
- استاد راهنما جواد علیمحمدی اردکانی بهنام جلالی جعفری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چیستی ضمیر ناخودآگاه و جایگاه و چگونگی عملکرد آن در زندگی انسان، بحثی پیچیده و مبهم است؛ اما با اعتقاد به اینکه هر چیز ناشناس و غیرطبیعی در رفتار مختص این قسمت از ذهن است، ناآگاهانه بر این باوریم که ناخودآگاه را میدانیم. به بیان دیگر ناخودآگاه را همهی آنچیزی میدانیم که نمیدانیم و به فکر انکار اصل بحث ناخودآگاه و رد نظریات یونگ و فروید نیستیم، چراکه اعتقاد داریم ناشناختهها همیشه وجود دارند و این ما نیستیم که دربارهی آنها تصمیم میگیریم. این موضوع وقتی بغرنج میشود که بحث ناخودآگاه در فرآیند خلق اثر هنری دخالت کند، آنهم در هنری چون نقاشی که همه قادرند پیرامون آن حکم صادر کنند و ضعف و قدرت یک اثر را بیمعیار علمی بسنجند. یکی از روشنترین جلوههای این موضوع آن هنگام است که هر اتفاقی در نقاشی که نه بر اساس تفکر و نقشهی قبلی بلکه آنی و بیواسطه میافتد اثری از ناخودآگاه لقب میگیرد؛ اما اینکه اتفاقی را به ناخودآگاه نسبت دهیم یا از آنِ آن ندانیم، نیاز به تخصص، فکری باز و اندیشهای حاصل از تجربهی عملی دارد. یکی از راههای بررسی ناخودآگاه، بررسی پدیدهای بصری است همچون نقاشی که بتواند بر رویا تطبیق یابد و بدینترتیب بتوان موارد مشترک و مشابه را استخراج و تحلیل نمود و میان دو گونه رفتار یعنی آگاهانه و انسانی و ناآگاهانه و طبیعی پلی در نظر گرفت و بدینجهت روش کار پژوهش، تطبیق رویا و ویژگیهای دیگر ضمیر ناخودآگاه بر جامعهی آماری که در این پژوهش آثار نقاشی اکسپرسیونیسم در دو گونهی پیکرنما و آبستره است انتخاب شد. ساختار پژوهش به این ترتیب است که پس از فصل نخست و توضیح پیرامون کلیات تحقیق، فصل دوم مبانی نظری کار بر اساس آرای سه متفکر بزرگ و اصلی بحث ناخودآگاه یعنی فروید، یونگ و لکان را تشکیل میدهد؛ در فصل سوم به مرور هنرمندان اکسپرسیونیست و آثارشان خواهیم پرداخت و پس از این دو فصل که هر دو پایهی کار اصلی را تشکیل میدهند، در فصل چهارم آنچه از فصل مبانی ناخودآگاه و رویا نتیجه شد را بر آثار هنرمندان اکسپرسیونیستی که در فصل سوم شناختیم و آثارشان را به جهت یادآوری مرور کردیم تطبیق خواهیم داد و سعی میکنیم این کار با قوهی تحلیل و منطق قابل قبولی انجام شود.
منابع مشابه
ژاک لکان، زبان و ناخودآگاه
در این مقاله، مـا دیـدگـاه لکان را دربارة زبان و ناخودآگاه بررسی میکنیم .دیدگاههایی که برگرفته از تئوریهای «فروید» است. ژاک لکان برای ناخودآگاه ذهن انسان ساختاری شبیه به ساختار زبان قائل است. یعنی همان رابطه دال و مدلول حاکم در نظام زبانی که در ساختار ناخودآگاه ذهن نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، همچنان که بکارگیری دالهایی همچون اصوات و کلمات، زنجیرهای از مدلولها یا معانی را در ذهن مخاطب ای...
متن کاملتحلیل شخصیت رستم در هفت خان بر اساس دیدگاه های یونگ و فروید
نقد روانشناسانه یکی از حوزه های جدید نقد ادبی به شمار می رود که اساساً اثر ادبی به عنوان بیان حالات ذهن و ساختار شخصیت های موجود بررسی می کند. این نوع نگرش با طرح مطالبی در باب ناخودآگاه شخصی و جمعی در آثار ادبی، به نقد ادبی عمق و نوعی جنبه پیشگویانه و رازآمیز بخشیده است. سهم فروید و یونگ نیز در روانشناسی مدرن در اساس، بر تکیه آنان بر جنبههای ناهشیار روان انسان استوار است. این دو تحت عنوان نبرد...
متن کاملژاک لکان، زبان و ناخودآگاه
در این مقاله، مـا دیـدگـاه لکان را دربارة زبان و ناخودآگاه بررسی می کنیم .دیدگاه هایی که برگرفته از تئوری های «فروید» است. ژاک لکان برای ناخودآگاه ذهن انسان ساختاری شبیه به ساختار زبان قائل است. یعنی همان رابطه دال و مدلول حاکم در نظام زبانی که در ساختار ناخودآگاه ذهن نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، همچنان که بکارگیری دال هایی همچون اصوات و کلمات، زنجیره ای از مدلول ها یا معانی را در ذهن مخاطب ای...
متن کاملجایگاه الگوهای نژادی در ضمیر ناخودآگاه جمعی
Environmental and life conditions of human, over years, have caused changes in human behavior and perception, like their physical changes, in line with more consistency with the environment. The behavioral and perceptional adaptations that is the result of sedimentation of past human experiences like predefined patterns affect our perception and behavior, patterns that are transferred thro...
متن کاملمطالعة تطبیقی کارکرد ضمیر ناخودآگاه در تجارب عرفانی و سوررآلیستی
ضمیر ناخودآگاه به دلیل رابطهای که با فطرت آدمی دارد، راهی برای نزدیک شدن به «حقیقت برتر» بهشمار میآید. در تلاشهای مبتنی بر جستوجوی ناخودآگاه، «عقلانیّت» بهعنوان بزرگترین مانع ظهور ناخودآگاه، کنار گذاشته میشود تا راه برای فعالیّت این ضمیر باز شود. عرصههایی از زندگی آدمی که خالی از نیروهای اراده و عقل و آگاهی است، بهترین جولانگاه ضمیر ناخودآگاه است. چنانکه بهعنوان نمونه خواب و رویا یکی از...
متن کامللایههای پنهان ضمیر حافظ (تحلیلی تازه از شعر حافظ بر اساس صور ازلی ضمیر ناخودآگاه جمعی)
درباره حافظ و غزل او سخن بسیار گفتهاند؛ شاید بسی بیش از دیگر سخنوران زبان فارسی. علت این امر را میتوان در اشعار چند پهلو و سرشار از ابهام و رمز و راز او بازجست. از این رو، یکی حافظ را عارفی وارسته مینامد که تمامی اشاراتش تأویل عارفانه دارد و دیگری، او را انسانی میپندارد که هرلحظه در حال و هوایی متفاوت سیر میکند. برخی نیز او را شاعری هنرمند و زیرک دانستهاند که تنها به خلق اثری ادبی پرداخته...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023