بررسی جنبه های ادبی و تحلیل درونمایه های عرفانی مکاتیب عبدالله قطب بن محیی(از عرفای قرون 9 و 10)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ارسلان شهبازی
- استاد راهنما بهمن نزهت
- سال انتشار 1392
چکیده
مکاتیب نگاری از دیرباز راهی برای انتقال دیدگاه های افراد و برطرف نمودن مشکلات مختلف بوده است و عرفای اسلامی از جمله کسانی اند که با بهره گیری از این فن و با تأسی از پیشوایان دینی خود، اقدام به نگارش نامه هایی آموزنده و سرشار از مضامین ارشادی و عرفانی نموده اند. از جمله عرفایی که از این هنر به خوبی بهره گرفته است، عبدالله قطب بن محیی(متوفی اوایل قرن دهم هجری قمری) است که در اواخر قرن نهم، در اثر فشارهای اجتماعی موجود، اقدام به تأسیس شهرکی در حوالی جهرم نمود تا پیروان خویش را در آنجا اسکان دهد. او در طی سال های ساخت این شهرک توسط پیروانش، نامه هایی را از شیراز ـ محل سکونت خود ـ به ایشان نوشت و در آنها ضمن روحیه بخشی، ارشاد و پاسخگویی به شبهات ایشان، عالی ترین مضامین عرفانی را در ساده ترین جملات به رشته تحریر در آورد. از آنجا که به دلایل مختلف، شخصیت قطب در طول تاریخ به میزان زیادی ناشناخته مانده است، هیچ گاه بررسی جامعی در رابطه با جنبه های ادبی و عرفانی این مکاتیب صورت نپذیرفته است. در پژوهش حاضر تلاش گشته تا ضمن تحلیل زندگینامه و گرایشات مذهبی قطب بن محیی، غنای جنبه های ادبی موجود در این مکاتیب و درونمایه های عرفانی نهفته در آنها و نیز تأسی او از بزرگان عرفان و نوآوری های احتمالی او در این زمینه بررسی گردد و چنین نتیجه شد که قطب بن محیی عارفی است ـ بنا بر ظاهر ـ شافعی مذهب که گرایش ملموسی به دیدگاه های امامیه دارد و ضمن ابراز ارادت فراوان به ائمه شیعه، از دیدگاه های کلامی آنان نیز تا حدود زیادی تبعیت می نماید. از لحاظ ادبی نیز سطح نگارش او از سطح عمومی نثر قرن نهم به وضوح بالاتر است و روانی نوشتار او حاکی از همین موضوع می باشد. در باب عرفان نیز تعلق خاطر او به ابوحامد غزالی و مولانا جلال الدین رومی بیش از سایرین محتمل می نماید. او به خوبی از تفاسیر عرفانی بدیع بهره گرفته و توانسته مسائلی نظیر «وحدت وجود» را نیز طی مثال هایی ساده تبیین نماید.
منابع مشابه
نقد و بررسی جنبه های ادبی اشعار میرزاده عشقی
سید محمد رضا میرزاده عشقی (1273 - 1303 هـ. ش)، شاعر نام آشنای عهد مشروطیت، از رجال پرکار روزگار خود است. او اگر چه در حوزهی شعر سیاسی و اجتماعی شاعری بزرگ و نامدار محسوب میشود لیکن از نظر ادبی و آشنایی به فنون و تکنیکهای شعری دست توانایی ندارد و هنوز به اوج هنر شعری خود نرسیده است. در این مقاله تلاش میشود با بررسی محور ادبی اشعار عشقی، میزان شناخت و تسلط او بر حوزههای مختلف این محور سبکی م...
متن کاملنگاهی به مراحل و ویژگی های نقد ادبی سید قطب
سید قطب یکی از پیشگامان عرصه ادبی معاصر عربی می باشد که درصف نخستین نسل ناقدانی قرار می گیرد که بعد از نسل پیشگامان (جیل الرواد) ادبیات نوین عربی پای در عرصه نقد ادبی و ادبیات نهادند، وی دارای سه مرحله نقدی است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند و دارای اشتراکات و اختلافاتی با هم هستند، این مراحل عبارتند از: 1- مرحله همراه عقاد 2- مرحله دعوت به اد...
متن کاملبررسی جنبه های زیبایی شناختی تمثیل در زبان ادبی قرآن
تمثیل یکی از روش های تصویرسازی و مجسم کردن موضوع است، که مخاطب را همزمان به تخیّل و تفکر وادار می کند. هدف از کاربرد تمثیل در قرآن را باید در تاثیر عمیق آموزه های آن جستجو کرد که سبب می شود، خواننده با هر میزانی از درک و فهم آن ها را دریابد و در تنظیم برنامه زندگی خود به کار گیرد. پژوهشگر در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم قصد دارد، جنبه های زیبایی شن...
متن کاملخاستگاه های سیاسی – اقتصادی قیام عبدالله بن زبیر
قیام عبدالله بن زبیر در حجاز تاکنون از دیدگاههای گوناگون بررسی شده ، ولی به عوامل اقتصادی آن کمتر پرداخته شده است تا به گونه ای فشرده ، دلایل اقتصادی – سیاسی این قیام بر پایه تغییر مالکیتهای زمین در مدینه و جا به جا شدن مرکزیت سیاسی از حجاز به دیگر سرزمین های اسلامی بررسی شود.
متن کاملمنشا فصاحت و بلاغت عبدالله بن المقفع
فصاحت و بلاغت ابن مقفع همواره مورد توجه و موضوع بحث مورخان وسخن شناسان متقدم و متأخر بوده است . راز فصاحت و بلاغت و منشأ تعلیمات وی موضوع این مقاله است که در مورد آن اشارات متفاوتی در کتب تاریخ به چشم می خورد . عموم محققان بر این عقیده اند که : - زبان فارسی را در فارس نزد پدرش آموخته است. - در بصره با زبان و ادب عربی آشنا شده و با علمای عصر خویش آمد و شد داشته. - درولاء ال اهتم به سر برده و ...
متن کاملجنبه¬های روانشناختی در تمثیل¬های ادبی قرآن و تاثیر آن در تربیت انسان
یکی از مهمترین شیوههای تأثیرگذاری بر روح و روان، استفاده از تمثیل است. تمثیلها علاوه بر جنبههای ادبی و بلاغی در پرورش نفوس و برانگیختن احساسات و عواطف آدمی نقش بسزایی دارند و در اعماق روح و جان نفوذ کرده و گوینده را در اهداف و مقاصد یاری میکنند. تمثیلهای قرآن از یک سو چون کاملاً واقعی، حقیقی و منطبق با محیط زندگی انسان است و از سویی دیگر به دلیل بهرهگیری دقیق ،حکیمانه، متعادل و هماهنگ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023