استعاره، صدق و معنا در اندیشه فارابی، ابن سینا، غزالی و ابن رشد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا غزالی پور
- استاد راهنما امید همدانی
- سال انتشار 1392
چکیده
پژوهش بر روی صدق و کذب پذیری و معناداری استعاره ها، که امروزه به پژوهشی کانونی در حوزه ی معناشناسی تبدیل شده است، از پرسش های جدی در قلمرو مطالعات ادبی به حساب می آید. این مسئله، از اصلی ترین و بنیادی ترین مسائل در گفتمان سنتی شعر و ادبیات نیز به شمار می آید و متفکرین اولیه ی مسلمان نیز، هم در گفتمان بلاغی و هم در گفتمان های دینی و سیاسی- اجتماعی از آن سخن گفته اند. از این رو، با توجه به اینکه دیدگاه های حکمای مسلمان در این باره ، به رغم ظرفیت هایی که در آن وجود دارد، هنوز به شیوه ای تحلیلی، بررسی نشده است، این رساله را به بررسی نسبت استعاره با صدق و معنا، در اندیشه ی متفکرین اولیه ی مسلمان، دریک بازه ی تاریخی خاص که از فارابی(257-338ه) آغاز می شود و پس از گذر از ابن سینا(359-417ه) و غزّالی(450-505ه) به ابن رشد(520-595ه) می رسد، اختصاص داده ایم. در این پژوهش، با توصیف نظریه ی صدق مورد پذیرش ارسطوییان مسلمان و در چهارچوب آرا و اندیشه هایی که بیشترین تأثیر را بر شکل گیری تئوری کلی متفکرین مسلمان درباره ی اعتبار منطقی و معناداری استعاره داشته است، به تحلیل دیدگاه هر یک از این شخصیت ها نسبت به مسئله ی مورد بحث پرداخته شده است. بررسی های انجام شده، نشان می دهد که فارابی سعی می کند با توصیف شعر به عنوان یک فن قیاسی، از اعتبار منطقی و معناداری جملات شعری و استعاره ها دفاع کند، در همان حال که کذب خاص گزاره های شعری و استعاری را که به ماهیت محاکی و تخییلی آنها بازمی گردد، می پذیرد. ابن سینا نیز، تحت تأثیر قرائت های نوافلاطونی از آثار ارسطو، که فن شعر و فن خطابه را در کنار دیگر رساله های منطقی ارسطو به عنوان دو صناعت منطقی مبتنی بر قیاس معرفی می کرد، در تلاش است تا با تبیین رابطه ی اقاویل مجازی و شعری با منطق، معناداری آنها را اثبات کند، با این تفاوت که در همین حال، سعی می کند با متمایز کردن قلمرو تصدیق و تخییل، امکان صدق گزاره های مجازی و استعاری را نیز فراهم سازد. این در حالیست که تحلیل اندیشه های غزالی و ابن رشد روشن می سازد که دغدغه ی ایشان نسبت به محتوای متن مقدس، سبب شده است که علاوه بر اثبات اعتبار منطقی و معناداری گزاره های مجازی و استعاری، همواره به دنبال تبیین نسبت اقاویل مجازی متن مقدس با حقیقت و واقعیت و نشان دادن جایگاه شناخت شناسانه و معرفت شناسانه ی گونه ی مجازی زبان باشند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که ارزش و اهمیت اولیه ی استعاره ها در نگاه فارابی و ابن سینا که از منظر شعر به گفتمان مجازی زبان می نگرند، ارزش کاربردی و انگیزشی این گزاره هاست که به اعتبار منطقی آنها وابسته است و ارزش معرفتی گزاره های استعاری که به نسبت آنها با واقعیت وابسته است، ارزشی ثانویه و در درجه ی دوم اهمیت است. این نسبت در اندیشه های غزالی و ابن رشد، که رویکردی خطابی به زبان مجازی دارند، برعکس می شود.
منابع مشابه
وحی از نظر فارابی و ابن سینا
با ورود فلسفه یونانی به کشورهای اسلامی و آغاز عقل گرایی اسلامی تشکیکاتی درباره حقیقت وحی اسلامی صورت گرفت و به همین دلیل فلاسفه اسلامی نظیر فارابی بر آن شدند که تعارض بین وحی اسلامی و عقل را حل کنند و به این ترتیب اولین تفسیر عقلانی از وحی را فارابی مطرح کرد و این نظریه پس از فارابی توسط ابن سینا تکامل یافت. در این مقاله ابتدا نظریه فارابی درباره وحی اسلامی و مقدمات مربوط به آن مانند انواع عق...
متن کاملاستعاره صراط در اندیشه سیاسی ابن تیمه
ابن تیمه از متفکران تاثیرگذار اندیشه سیاسی اهل سنت و دارای اثار فکری فراوان است پژواک اندیشه وی حتی در دوره معاصر و متخر هم محسوس است.این نوشتار می کوشد با محوریت استعاره صراط مستقیم به شرح آراء و عقاید دینی و آراء سیاسی ایشان بپردازد نویسنده به انتخاب جملات محوری از کتاب به مثابه سازی نظری می پردازد آن سازه نظری صراط مستقیم را بر دو قسمت هدایت ظاهری و هدایت باطنی تقسیم می کند و سپس ...
متن کاملبقای نفس انسان در دیدگاه فارابی، ابن سینا و صدرالمتألهین
این مسئله که نفوس چه انسانهایی بعد از مرگ باقیاند و اینکه آیا آن نفوس تعین خود را از دست خواهند داد و به یک نفس کلی تبدیل خواهند شد یا اینکه کثرت خود را حفظ خواهند کرد، مورد توجه فارابی، ابنسینا و صدرالمتألهین بوده است.در این مقاله که موضوع اصلی آن تحلیل و بررسی آرای این سه حکیم درباره این دو موضوع است، پس از جمعآوری و بررسی آرای آنها درباره دو موضوع مورد نظر این نتیجه به دست آمده است که ...
متن کاملساختار منطقی مسائل و موضوع علم نزد ارسطو، فارابی، ابن سینا و ابن رشد
حکما مسائل علم را عوارض ذاتی موضوع علم می دانند و محمولی را که موضوع در حد آن اخذ شود یا محمولی که از جوهر و ماهیت موضوع به آن ملحق شود عرضی ذاتی می نامند. هر چند اساس این سخن، مأخوذ از ارسطو است، اما فیلسوفانی چون فارابی و ابن سینا مباحث جدیدی را پیرامون ارتباط موضوع علم با موضوع مسئله مطرح نموده اند که در آثار ارسطو به چشم نمی خورد. از آن جا که محمولات مسائل، عوارض ذاتی موضوع علم اند، موضوع ع...
متن کاملعرفان ابن سینا و یا نظر ابن سینا درباره عرفان
ابن سینا پزشک نامی عالم (Scientist) بزرگ و خلاصه رئیس فیلسوفان عالم اسلام است با اینکه در قرون وسطی زندگی می کرده ولی هرگز روحیه واندیشه قرون وسطایی نداشته است او همچون فیلسوفان دوره تجدید حیات علمی و فرهنگی (رنسانس) مخالف هر نوع تحجر و تقلید بوده و سند درستی هر امری را عقل و تجربه می شناخته و با سعه صدر و دیدی فراتر از زمان و محیط خوئد با مسائل می نگریسته و برای انکار چیزی تا دلیل و برهان روشن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023