مطالعه تطبیقی مجازات سرقت در فق مذاهب اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مهدی حسن بهشتی
- استاد راهنما یعقوبعلی برجی مهدی نجیبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1383
چکیده
این پایان نامه به موضوع مطالعه تطبیقی مجازات سرقت در فقه مذاهب اسلامی پرداخته است و از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. در مقدمه بیان موضوع و جایگاه آن در فقه و حقوق اهمیت و انگیزه پرداختن آن سوالات کلیدی مطرح شده است. در فصل اول تعریف جرم و مجازات و مجرم تاریخچه مجازات در میان ملل و ادیان مختلف فلسفه مجازات و مبانی آن اصول کلی حاکم بر مجازات و انواع مجازات ذکر شده است. در فصل دوم فلسفه حد سرقت تاریخچه آن سرقت از نظر لغت و اصطلاح فقهی و حقوقی بیان شده است نیز شرایط سارق از دیدگاه مذاهب امامیه و مذاهب چهارگانه اهل سنت ذکر شده است. در فصل سوم شرایط مسروق را از دیدگاه مذاهب خمسه مورد بررسی قرار دادیم و نیز بین دو دیدگاه یک مقایسه ای انجام دادیم. در فصل چهارم راه های اثبات سرقت از نظر امامیه و مذاهب اهل سنت مورد بررسی قرار دادیم و نیز راه های که در دنیا رایج است از قبیل انگشت نگاری و .... بیان کردیم.در فصل پنجم کیفر سرقت را بیان کردیم که از چندین جهت محل بحث واقع شده یعنی کیفیت اجراء حد سرقت و شرایط آن ب.محل قطع دست از منظرگاه مذاهب اسلامی ج. زمان و مکان قطع. نیز مصادیق سرقت و مسایل مستحدثه در حد سرقت مورد بحث قرار دادیم.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مجازات قطع عضو در حدّ سرقت از دیدگاه مذاهب اسلامی
چکیده حدّ سرقت یکی از حدود الهی است که اجرای آن در حفظ نظم و امنیت جامعه نقشی مهم و کلیدی را ایفا میکند. اما اجرای این حدّ به دلیل آن که با قطع عضوی از بدن مرتکب جرم همراه است، مستلزم احراز جمیع شرایط لازم میباشد و با توجه به اهمیت حفظ جان و سلامت افراد، حکم نمودن به اجرای آن، نیازمند دقت کافی در ادله اثبات آن است. لیکن مسئله مورد بحث این است که با وجود اتحاد نظر در اصل اجرای حدّ سرقت در میان ...
متن کاملسرزمینی بودن مجازات در فقه مذاهب اسلامی
فقهای مذاهب اسلامی از دیرباز نسبت به سرزمینی بودن مجازات اظهار نظر کردهاند و معتقدند اجرای مجازات منوط به ولایت است. هرچند همه مذاهب برای حکومت اسلامی قائل به ولایت بر امت اسلامی هستند، ابوحنیفه و ابویوسف با نفی ولایت حکومت اسلامی بر دارالکفر، برای مجرمان سرزمین کفر حتی اگر مسلمان باشند، اجرای مجازات اسلامی را مجاز ندانستهاند، اما دیگر فقهای اهلسنت اجرای مجازات مجرمی را که در سرزمین کفر مرت...
متن کاملجرمانگاری بدعت؛ مطالعه تطبیقی در مذاهب اسلامی
بدعت یا ایجاد تغییر و انحراف در دین و عرضه اندیشههای انحرافی به نام دین، به باور تمامی مذاهب اسلامی دارای حرمت است. از جمله مباحث پیرامون این موضوع، که در آثار اندیشمندان مسلمان، به ویژه علمای امامیه، کمتر بدان پرداخته شده، نحوه رویارویی با بدعت و به طور خاص، امکان بهکارگیری تدابیر کیفری در برابر آن است. پژوهش حاضر به منظور دستیابی به دیدگاه شریعت در زمینه اقدام کیفری، جرمانگاری بدعت و وضع م...
متن کاملسرزمینی بودن مجازات در فقه مذاهب اسلامی
فقهای مذاهب اسلامی از دیرباز نسبت به سرزمینی بودن مجازات اظهار نظر کرده اند و معتقدند اجرای مجازات منوط به ولایت است. هرچند همه مذاهب برای حکومت اسلامی قائل به ولایت بر امت اسلامی هستند، ابوحنیفه و ابویوسف با نفی ولایت حکومت اسلامی بر دارالکفر، برای مجرمان سرزمین کفر حتی اگر مسلمان باشند، اجرای مجازات اسلامی را مجاز ندانسته اند، اما دیگر فقهای اهل سنت اجرای مجازات مجرمی را که در سرزمین کفر مرت...
متن کاملمطالعه تطبیقی بیع اسپرم در فقه مذاهب اسلامی
مسائل مربوط به بارورسازی در انسان و حیوان از گذشته تاکنون مورد بحث و مناقشهی فقها بوده است. یکی از سؤالاتی که در این باره مطرح بوده و در پژوهش حاضر نیز بدان پاسخ داده شده این بوده که آیا میتوان اسپرم یا منی انسان یا حیوان را برای بارورسازی خرید و فروش کرد یا خیر؟ در مورد بیع اسپرم و منی حیوان جمهور فقهای مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی بیع اسپرم حیوانات را در هر حالت و شکلی حرام دانستهاند و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023