ایقاع معلق
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده علی اصغر صانعیان
- استاد راهنما عباس کریمی محسن ایزانلو محمود کاظمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
به عقیده برخی از دانشمندان و نویسندگان حقوقی « اعلام اراده ای است که به منظور ایجاد اثر حقوقی خاص انجام می شود و قانون نیز اثر دلخواه را بر آن بار می کند » ، این اعلام اراده را «انشاء» می گویند. انشاء عمل حقوقی چنانچه با دو اراده واقع شود، به آن «عقد» چنانچه تنها با یک اراده واقع شود، به آن «ایقاع» می گویند. ایقاع به عنوان بخش مهمی از اعمال حقوقی، نقش انکارناپذری در سرنوشت روابط حقوقی و اجتماعی بر عهده دارد ولی در حقوق مدنی چندان از آن سخن به میان نیامده است. در این پایان نامه ایقاع معلق انتخاب شده تا به طور خاص به آن پرداخته شود. ایقاع معلق آن است که تاثیر آن بر حسب انشاء موقوف بر امر دیگری باشد. روش تحقیق در این رساله به شیوه تحلیلی و با استفاده از بررشی های کتابخانه ای و فیش برداری انجام شده است. مطالب در دو بخش جداگاه مطرح شده است. در بخش نخست، مفهوم معلق مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به شناخت ساختار ایقاع معلق پرداخته می شود. در بخش دوم حکم ایقاع معلق در فقه امامیه و حقوق موضوعه مورد بررسی قرار گرفته و سپس آثار ایقاع معلق پیش از تحقق معلق علیه و پس از آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
منابع مشابه
ایقاع فضولی
دارا بودن حقّ تصرف برای کسانی که به اعمال حقوقی مبادرت میورزند، خصیصهای است که فقدان آن سبب اطلاق عنوان فضولی بر یک عمل حقوقی میشود. بررسی آثار مکتوب فقیهان، حاکی از آن است که بحث از صحت یا بطلان اعمال فضولی، از بیع فضولی آغاز شده و برخی از ایشان را به بطلان بیع و سایر عقود فضولی باورمند کرده است. حال آنکه اکثر فقیهان، ضمن پذیرش قابلیت تنفیذ بیع فضولی، حکم صحت را به سایر عقود فضولی تعمیم داد...
متن کاملتأثیر اکراه در ایقاع
عدم نفوذ، نظریّه ای غالب نسبت به وضعیّت عقد اکراهی است که به صورت یک حکم بدیهی در ادبیّات حقوقی ایران جریان دارد، به همان میزان که این حکم شایع و شناخته شده می باشد حکم ایقاع اکراهی، مبهم، غریب و مورد تردید است، برخی دیدگاه ها با استدلال بر وحدت مبانی و عمومات عقد و ایقاع بر این باور هستند که باید حکم ایقاع اکراهی را نیز همانند عقد اکراهی غیر نافذ محسوب کرد؛ این در حالی است که دلیل روایی بر بطلان ...
متن کاملمعیار بازشناسی عقد از ایقاع
بر اساس دیدگاه مشهور فقها و حقوقدانان، اعمال حقوقی منحصر به دو نوع عقد و ایقاع است و در ماهیت بسیاری از آنها تردیدی وجود ندارد. اما در خصوص عقد یا ایقاع بودن برخی از آنها، مانند وصیت تملیکی و جعاله، اختلاف نظر وجود دارد. منشأ این اختلاف نظر، تعدد و تفاوت معیارهایی است که برای تمایز عقد از ایقاع بیان شده است. رویهم رفته میتوان چهار معیار برای تمایز یافت: عمل حقوقی اگر از دو ارادۀ وابسته ...
متن کاملایقاع فضولی
دارا بودن حقّ تصرف برای کسانی که به اعمال حقوقی مبادرت میورزند، خصیصهای است که فقدان آن سبب اطلاق عنوان فضولی بر یک عمل حقوقی میشود. بررسی آثار مکتوب فقیهان، حاکی از آن است که بحث از صحت یا بطلان اعمال فضولی، از بیع فضولی آغاز شده و برخی از ایشان را به بطلان بیع و سایر عقود فضولی باورمند کرده است. حال آنکه اکثر فقیهان، ضمن پذیرش قابلیت تنفیذ بیع فضولی، حکم صحت را به سایر عقود فضولی تعمیم داد...
متن کاملایقاع: تعلیق و شرط فاسخ
ایقاع عبارت از انشاء اثر حقوقی است که با یک اراده تکوین مییابد. در ایقاع نیز مانند عقد، باید به تقسیم و شناسایی اقسام آن، اهمیت داد؛ زیرا دقت و پژوهش در ویژگیهای هر قسم، سبب تبیین مفهوم ایقاع و استنباط احکام متناسب با آن میشود. یکی از تقسیمات ایقاع، تقسیم آن به ایقاع مُنجَّز و مُعلَّق است. بعضی از فقهای امامیه، تعلیق در ایقاع را نمیپذیرند و اصلِ تعلیقناپذیر بودن ایقاع را برگزیدهاند؛ مگر اینکه ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023