نقد و بررسی رفتارهای سیاسی و اجتماعی فاتحان مسلمان در قرن اول هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مصطفی خرمی
- استاد راهنما حامد منتظری مقدم محسن رنجبر سیوکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
فتوحات اسلامی، بخش مهمی از تاریخ اسلام را تشکیل میدهد؛که در عصررسول خدا(ص)، سراسر جزیره العرب فتح شد وپس ازرحلت آنحضرت،مسلمانان باتأسی به سیره? حضرت مبنی برتلاش برای گسترش دین اسلام، فتوحات اسلامی را در فراسوی مرزهای جزیره العرب آغازکردند. دراین میان،رفتارهای فاتحان درسرزمین های مفتوحه،تأثیری زیادی درنفوذاسلام میان مردم ویاانزجارآنان ازاسلام داشت . که دررساله? حاضراین رفتارهادردوبعدسیاسی واجتماعی بررسی می شودوروش پژوهش در آن، روش تحقیق در تاریخ (توصیفی،تحلیلی وتاریخی) خواهد بود. در این پژوهش، فتوح با رویکرد«زمین گستری اسلامی» بررسی می شود که بر همین اساس، در عصر رسول خدا (ص) سراسر جزیره العرب فتح شد. فتوح عصر خلفاکه پس از پایان جنگهای رده بافراخوان ابوبکر در دو سوی سرزمین شامات و سرزمین سواد (عراق) آغاز شد بدلیل اتحاد و انسجام همراه با انگیزه های دینی و اقتصادی در وجود فاتحان مسلمان و متقابلاً به علت نفاق و پراکندگی میان رومی ها و ساسانیان، به سرعت زیادی گسترش یافت و سرزمین های بسیاری از امپراطوری روم شرقی وساسانی بدست مسلمانان افتاد و حکومت ساسانی کاملاً نابود شد. فتوح عصر اموی که بیشتر در دوران معاویه ونیز پس از سال 73 هجری در دروه? مروانی ها اتفاق افتاد در دوره? ولید بن عبدالملک به اوج خود رسید و مناطقی بسیاری در شرق و غرب به تصرف مسلمانان درآمد. در ارزیابی رفتارهای سیاسی، اجتماعی فاتحان مسلمان،در «عصررسول خدا(ص)» می توان گفت: فاتحان مسلمان در این دوره زیر هدایت رسول اکرم ص) با انگیزه ای دینی پا به میدان فتوحمی گذاشتند، لذا رفتار ایشان برابر موازین ومعیارهای دینی و وحیانی ابلاغ شده از سوی رسول خدا(ص) بوده وگسترش دین اسلام مهم ترین وتنها آرمان ایشان بوده است. عملکرد ایشان در سرزمین های فتح شده بر اصل دعوت به اسلام استوار بود، و پرداخت جزیه از سوی اهل کتاب آزادی دینی و امنیت اجتماعی ایشان رااز سوی رسول خدا(ص)و مسلمانان ،در پی داشت. در ارزیابی رفتارها وعملکرد فاتحان مسلمان،در«عصر خلفا»می توان دریافت که گرچه فراخوان وبسیج نیروها برای اعزام به عرصه های فتوح از سوی خلفا با دو انگیزه ای دینی واقتصادی همراه بود اما بدلیل نزدیکی به زمان رسول خدا(ص) ونظارت وساده زیستی دو زمامدار نخست ونیز دستور ها وفرمانهای ایشان با تاکید بر رعایت مقررات اسلامی ومعیارهای دینی، فاتحان مسلمان عملکرد ورفتار مثبت داشته واز کشتار، تخریب وغارت خودداری می کردند، پرداخت جزیه وخراج، امنیت مالی و جانی مردم سرزمین های گشوده شده را در پی داشت. گرچه در مجموع چه دردوران پیامبراکرم(ص) وچه در دوران خلفا،در جریان فتوحات تخلفاتی نیز از سوی فاتحان صورت گرفته،که از سوی رسول خدا(ص) و خلفا مورد سرزنش و توبیخ قرار گرفته اند. در ارزیابی رفتارهای فاتحان مسلمان،در«عصرامویان»می توان گفت: چون دست یابی بقدرت از سوی امویان، دگرگونی اساسی در نظام حاکمیت اسلامی را در پی داشت ناگزیر فتوحات و رفتارهای فاتحان مسلمان نیز از آن متأثر شد. به ویژه تبدیل خلافت اسلامی به پادشا هی موروثی تغییرات بسیاری را در انگیزه ها، دستورها وفرمان های خلیفگان اموی و کارگزاران ایشان ونیزفرماندهان وسربازان ایجادکرد،که همین مسأله، رفتارها وعملکرد فاتحان در سرزمین های گشوده شده را، متفاوت از گذشته نمایاند! لذا دست یابی به اموال، ثروت ها وغنایم نقش مهمی در فتوحات این دوره ایفا کرد. گرچه در این دوره، نیز افرادی با انگیزه ای جهاد وگسترش دین اسلام، در جریان فتوحات حضور داشتند .
منابع مشابه
ایرانیان کوفه در قرن اول هجری
بعد از درگذشت پیامبر (ص)، کسانی که مسؤولیت ادارهء حکومت را برعهده داشتند، با تازه مسلمانهای غیر عرب، رفتاری ناخوشایند و تبعیض آمیز داشتند. در تقسیم اموال، به آنها سهم کمتری می دادند. در مسؤولیتهای حکومت آنها را شرکت نمی دادند. از جملة این غیر عربها، ایرانیان بودندکه آنها را موالی می گفتند و موالی از رفتار حکومت های نژاد پرستانهء عربی بسیار ناراضی بودند. امیرالمؤمنین علی (ع) در طی حکو مت کو تاه ...
متن کاملدرآمدی بر مواجهه مسیحیان ایران با فاتحان مسلمان در سده نخست هجری
حمله عربها به ایران، واکنشهای متفاوت گروههای قومی و دینی ساکن در قلمرو ساسانی را در پی داشت. یکی از اقلیتهای مهم در ایران، مقارن با ورود عربها، مسیحیان بودند. این گروه نیز همانند پیروان سایر ادیان و نحلههای رایج در ایران، تحت تأثیر فتوحات مسلمانان قرار گرفتند و واکنشهایی نسبت به آن داشتند. واکنش مسیحیان در برابر فتوحات، بسته به زمان و مکان فتوحات به دو شکل، تعامل و تقابل، ظهور و بروز کرد. ...
متن کاملبررسی تغییرات ماهوی فتوح اولیه هند و فاتحان مسلمان
با گسترش اسلام در سرزمین ایران، فاتحان مسلمان در پی فتوح دیگر به سرزمین های جدیدی دست یافتند که از نظر دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با سرزمین هایی که تا آن روز فتح کرده بودند، متفاوت بودند. یکی از این ممالک، سرزمین هندوان بود. اگر چه از دورهی خلیفهی دوم حملاتی برای فتح هند توسط سرداران اسلامی صورت میپذیرفت اما ورود اسلام به طور عام و برای ایجاد ساختار سیاسی به سرزمینهای شمال غربی هند، واق...
متن کاملبررسی ابعاد اجتماعی آئین فتوت در خراسان از قرن سوم هجری تا قرن ششم هجری
آئین فتوت و جوانمردی یکی از پدیدههای دیرپای تاریخ ایران، از دوران باستان تا روزگار معاصر، بهحساب میآید. به رغم نفوذ و گسترش این مسلک در میان بسیاری از گروههای اجتماعی، بیشتر تحقیقات و پژوهشهایی که در این زمینه به خامه آمده است به طور عمده جنبههای عیاری و جنگاوری این سنت اجتماعی را به بحث گذاشته و زوایای اجتماعی و اقتصادی آن را فرو گذاشته است. این مقاله، با بررسی ابعاد مختلف آئین فتوت د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023